Szakmai oldalak oldal logo
Járművek
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Szakmai oldal
Járművek
Járműlista
Vasútkereső
Utasítások
Segédletek
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Az L-60-as mozdonyok



KBK-kód: 2261,3

A kisvasutak dízelesítésének kezdetén, az első C-50 -esekkel párhuzamosan érkeztek. A mozdonyokat a GV-k számára 1953-ban gyártotta az akkori kelet-német LOWA gyár, összesen 5 darabot, 760 mm nyomtávolsággal.

Az L-60-as az egyik csonkavágányon pihen

Az L-60-as az egyik csonkavágányon pihen
Fotó: Lehóczki Gábor (2006.12.28.)

Vonó- és ütközőkészülékek: A gépeket szabványos kisvasúti központi ütköző-vonókészülékkel szerelték fel.

Motorház, vezetőállás: A vezetőfülkét a főkeret végén, a géptér mögött helyezték el, melybe csak egy vezetőállást építettek be, amely hasonló a C-50 -eshez. 1958-ban a mozdonyok egy nagyobb átalakításakor a MÁV Északi Főműhelyben magát a vezetőállást is átépítették, így annak külső kinézete kisebb néretek kivételével azonos a C-50 -essel.

A motor: A mozdonyokba eredetileg 60 LE-s motort építettek be, melyeket nálunk hamarosan kicseréltek 6-hengeres Csepel gyártmányú 80 LE-s motorra. A motor indítása elektromos indítómotorral történhet.

Erőátvitel: Az erőátvitel mechanikus, a motor egy irányváltón keresztül 5 fokozatú sebességváltót hajt. A tengelyek meghajtása középen elhelyezett vakforgattyúról, rudazattal történik.

Tengelyek: A kerépárok külső csapágyazásúak, a főkeret a kerekek és a rudazat között támaszkodik a tengelyekre.

Fék: A mozdonyok csak kézifékkel vannak felszerelve, ami elégséges a kívánt sebesség- és teljesítménytartományban.

Ezek a mozdonyok a MÁV Gazdasági Vasutakon álltak forgalomba, 61101..61105 pályaszámokon. Az idők folyamán többszöri átállomásítás után különböző helyekre eladták őket.

Így került a 60-as években két példány Szilvásváradra (61103 és 61105). Közülük a 61103 Felsőtárkányon keresztül, ahol M-3 számon dolgozott, majd 1963. július 22-én Szilvásváradra kerülve 043,785 számot kapott. 1965. szeptember 4-én érkezett a 61105 pályaszámú gép Várpalotáról, ekkor az előzőt átszámozták D 04-601-re, a másik pedig 602-esként állt forgalomba.

1980-ra már csak ezt a kettőt lehetett az eredeti 5-ből megtalálni, szerencsére azonban ott még közlekedtek. Alkatrészhiány miatt azonban hamarosan kivonták őket a menetrend szerinti fogalomból, majd az 1990-es évek elején a D 04-601 pályaszámú gépet teljesen üzemképtelen állapotban átadták a kecskeméti kisvasúti járműskanzenben való elhelyezésre. A 602-es ugyan csak üzemi menetekben, de ma is közlekedik.

A 61102-es gép utolsó ismert állomáshelye a Sarkadi cukorgyár, sorsa azóta a 61101 és 61104-hez hasonlóan ismeretlen.

Újbóli érdekes megjelenésük a hazai kisvasutakon 2007-ben történt, amikor a kecskeméti skanzenban erősen lepusztult mozdonyt a Királyréti EV házi műhelyében új gépcsoport beépítésével és légfék kiialakításával megújították, az újjáépülő Szob-Nagybörzsöny Kisvasút számára.

Legutóbbi módosítás: 2007.11.26. 14:39 [cikk javítása]

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV