Szakmai oldalak oldal logo
Járművek
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Szakmai oldal
Járművek
Járműlista
Vasútkereső
Utasítások
Segédletek
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

A BM-50 mozdonyok



KBK-kód: 2225,0

A BM-50 típusú magyar gyártású dízelmozdonyok a bányamozdonyok szerkesztési elve alapján épültek, sújtólégveszélyes bányákban való közlekedésre is alkalmasan. Mechanikus hajtásrendszerű, légfékes mozdonytípus.

A szinte újjászületett 74-es pályaszámú BM-50 mozdony a kemencei állomás felső váltókörzetében, a jelzőnél

A szinte újjászületett 74-es pályaszámú BM-50 mozdony a kemencei állomás felső váltókörzetében, a jelzőnél
Fotó: Csanádi Sándor (2004.06.26.)

A mozdonyba a kisvasutakon elterjedt Csepel D-413 típusú, négyütemű dízelmotort építettek be (ilyen motort kaptak a C-50 -es és később az MD-40 -es mozdonyok is). A motor nedves hengerperselyekkel, különálló hengerfejekkel, könnyűfém forgattyúházzal és dugattyúkkal készül. Befecskendező szivattyúja állandó löketű, porlasztói zártak.

A mozdony erőátviteli rendszere mechanikus, rugalmas tengelykapcsolóval és az irányváltóval egybeépített sebességváltóval. A sebességváltó háromfokozatú. állandóan kapcsolt fogaskerékpárokkal. Az egyes sebességfokozatokat a fogaskerekekhez szerelt lamellás tengelykapcsolókkal lehet kapcsolni. A kerékpárok meghajtása a kúpkerekes irányváltóról lánccal történik.

A mozdony kerete acéllemezből, hegesztéssel készült. A vonókészülék olyan kialakítású, hogy lehetővé teszi különböző magasságú vonókészülékekkel való összekapcsolást.

A rugózást laprugók biztosítják. A tengelyek 600 mm nyomtávig külső, afelett belső csapágyazásúak. a csapágyak kenőpárnás kenésű siklócsapágyak.

A mozdony nem önműködő légfékkel is fel van szerelve, mely kerekenként egy-egy féktuskóra hat. Szintén levegős működtetésű a homokoló és a hangjelző berendezés.

A mozdonyok külön érdekességét képezik a sújtólégveszély elhárításának berendezései. Ezért ezt érdemes kicsit részletesebben is megnézni. Sújtólégrobbanás veszélye akkor áll fenn (egyes szénbányákban, ha a szénmezőkből a levegőbe metángáz keveredik), ha

  • rossz égéskor vagy fennakadó szelepek esetén a szívó vagy a kipufogóvezetékből kicsap a láng,
  • a motor külső felülete, pl a kipufogó vezeték a sújtólég gyulladási hőfoka fölé melegszik,
  • tűz esetén, amely pl. ütközéskor keletkezhet,
  • villamos szikra következtében.

A villamos szikrák elkerülése érdekében a motor indítása nem villamos indítómotorral történik.

Az indítás - a ránk maradt leírások alapján - eredeti kivitel szerint acélpalackokban tárolt 30 bar nyomású sűrített levegővel történik, amit a járó motor termel.

Az utókor számára fennmaradt, és Kemencére szállított mozdonyok indító-berendezése már lendkerekes. Indítás előtt egy kéziforgattyúval fogaskerék-áttételen keresztül fel kell gyorsítani egy lendkereket, majd ez forgatja meg a motor főtengelyét.

További információk a mozdonyról: BM50 leírás (pdf file)


A tüzelőanyag-rendszer tűzvédelmi berendezéseinek elvi felépítését a mellékelt ábra mutatja.

ábra helye

A levegőt az a olajfürdős szűrőberendezésen és a b lamellás védőbetéten keresztül szívja be a motor. A védőbetét (150 mm széles acéllemezek 0,5 mm távolságban) gáz visszacsapásakor elzárja a kicsapódó láng útját.
A vízhűtéses c kipufogóedényt elhagyó gázok először a d porlasztófejen haladnak keresztül, ahol a gázokba vizet porlasztunk. Ezzel az e kipufogócsövet védjük a túlságos felmelegedéstől. Ezután a kipufogógázok az f fürdőbe távoznak, ahol a fürdő megtisztítja a kenőolaj és üzemanyag-maradéktól, és teljesen lehűti az égésterméket. Innen végső biztosításként a g lamellás betéten keresztül áramlik. Ez a b betéthez hasonlóan megakadályozza a láng kicsapását. Innen az égéstermékek keverednek a h térben a hűtőn átáramló levegővel ezáltal jól elkeveredve kerülnek csak a szabadba.
A kipufogócsőbe bepermetezett víz az m víztartályból folyik az l szűrőn át. A vizet a k szivattyú nyomja a porlasztófejbe. Az m víztartályból lehet az f fürdő vízkészletét pótolni a p csapon keresztül. Az m tartály vízállása az o vízállásmutató üvegen figyelhető meg. A víz kifogyása esetén a motor önműködően leáll, mert az n úszó a vízoszlop süllyedésekor a q üzemanyagtartályból az u befecskendező-szivattyúhoz tartó vezetéket elzárja.
Az r az üzemanyagtartály biztonsági töltőszelepe. A gázolajrendszer elzárása a vezetőállásból az s csappal történhet. Az u befecskendező-szivattyú elzárása a v kar segítségével is megoldható.
A keletkezett tűz közvetlen leküzdésére egy szén-dioxiddal működő berendezés szolgál. A szén-dioxid tartályba csatlakozik a w haboltó készülék, amely a motor mindkét oldalát eláraszthatja oltóanyaggal. Egyidejűleg szén-dioxid adagolható a szívócsőbe az x, a kipufogócsőbe az y fúvókán keresztül, ezáltal a motor azonnal leáll.

Legutóbbi módosítás: 2007.11.24. 13:19 [cikk javítása]

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV