kisvasut.hu
Vasúttörténet - Dél-Dunántúl
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Mesztegnyői Erdei Vasút története

(Szűcs Zoltán József)



A mai hlzat Hunyadi Imre grf birtokn 1941-ben lteslt. Mtanrendri bejrsra 1941.08.12-n kerlt sor. (KKM 104 560). A vasutat egy fatermel vllalkoz, Berecz Kroly ptette, a snanyagot rszben a vllalkoz, rszben Hunyadi grf szlltotta. A MESZTEGNY MV lloms - NAGYHOMOK 6 km-es 760 mm nyomkz vonalon a talpfkat homokbl formlt tltsbe gyaztk, 7 kg/fm tmeg sneket fektettek rjuk.

Felsőkak végállomás

Felsőkak végállomás
Fotó: Fodor Illés (2001.07.08.)

Az 1941-ben ltestett hlzatot megelzte egy korbbi kisvast, melyet 1936-ban ptettek s 600 mm nyomtv volt. Ezt a vasutat azonban 1939-ben felbontottk.

Egyes informcik szerint az j vonalra a kzeli Kthely hlzatrl, annak tglagyrbl rkezett az els mozdony, egy C' tengelyelrendezs gzs. A mozdony kzps tengelyn nem volt nyomkarima, hogy knnyen befuthasson a szk vekbe. A mozdony mesztegnyi tartzkodsrl azonban nem maradt fenn dokumentci. A kthelyi hlzat is Hunyadi grf tulajdonban volt, gy a mesztegnyi thelyezs kzenfekv megolds lehetett, ha valban trtnt ilyen.

15 darab teherkocsit lltottak zembe. Ezek fordarendszerben dolgoztak, 5-5 kocsi alkotott egy vonatot. Egy szerelvnyt ppen megraktak, egy a leraksra vrt, egy pedig a kis mozdonnyal resen, vagy rakottan tban volt a vonalon.

A II. vilghbor idejn zavartalanul folytatdtak a szlltsok, a frontvonal megrkezsig. Ekkor a visszavonul nmet csapatok szemet vetettek a mozdonykra. A kisvast dolgozi azonban a vonalon kibortottk a mozdonyt, gy elhurcolst sikerlt megakadlyozni. A frontok elvonulsval jra zembe helyezhettk a masint.

1945. mrcius 18-n llamostottk a vasutat, ami meglepen korai idpont. Ellenben az llami erdszet nem kvnta a vasutat zemeltetni, gy az zemengedlyt az ltalnos Fakitermel s Fakereskedelmi Rt-re ruhzta t. A gzmozdony egyes informcik szerint Sttre kerlt, ahol a Stt-Alsvadcs vonalon dolgozott, azonban az oda val llomstsrl semmilyen dokumentum nem kerlt el, a stti iratanyagokban sem tnik fel. Mesztegnyn pedig a jl ismert ngylb lett a voner.

Az 1957-ben (1957.03.15) megszntetett Vrshalma - Bsznfai EV-rl az v kzepn egy kis MD1 tpus motormozdonyt kaptak, de ott csak ks sszel llhatott zembe, mert a vast csak ekkor kapta meg motorzemre az engedlyt. Ez egy hossz procedra volt, a KPM megkvetelte a hidak megerstst, a plya rendbettelt, nyomvonal korrekcikat rt el. Az MD1-es mozdonymg Bsznfncsolt flkt kapott. Az egyhengeres dzel-mechanikus mozdonyka egyik tengelyt hajtotta a motor, a msik rudazat kzvettsvel kapott meghajtst. A gp 10 lert teljestett.

Ksbb egy hasonl, de nyitott vezrlls motormozdonnyal bvtettk a vontatparkot. AB26-os mozdony Bcsalmsrl rkezett. Ennek rdekessge, hogy a GV tadta az G-nak a gpet, majd az G visszaadta a GV-nek, hogy a GV tadhassa az EV-nek.

1958-ban a vonalat FELSKAK-ig hosszabbtottk meg, az gy ltrejv MESZTEGNY - FELSKAK fvonalon a talpfkat vasbetonaljakra cserltk, ezekre mr 9 kg/fm tmeg snek kerltek, azonban a plyban tbb szakaszon is megmaradnak a 7 kg/fm snek. A hosszabbtst a vast engedlyek nlkl vgezte, engedly nlkl zemeltetett egy nyitott szemlyszllt kocsit. Ebbl lett is nmi botrny... 1961.06.13-n vgl a KPM megadja a hlzat zemengedlyt, de a szemlyforgalmat nem engedlyezi. A fvonalon 12 km/, a szrnyvonalakon 10 km/ a megengedett sebessg. A vonal a rgi vgllomstl indulva II. RAKOD - MLYGER MH - FELSKAK tvonalon haladt, a Hajmslapi halastban emelt tltsen. Csak az utols 1 km-es szakaszon trt vissza jra a "szrazra".

A szemlyszllt kocsit (mely egy MASZOLAJ alvzra plt) az erdgazdasg 1962. janurjban vizsgztatja le. Ebben az vben megindul a menetrend szerinti forgalom: kedden s pnteken napi kt pr szemlyvonattal. A vastzem ezen fell a tgazdasg dolgozit is szlltja a soponyai szrnyvonalon. Termszetesen addig is utaztak a vaston, a krnyez tanyk, pusztk lakosai gy jutottak be Mesztegnyre. Az utasok egy prekocsibl padokkal, korltokkal kialaktott szemlykocsit vehettek ignybe. Egy-egy szerelvnyen 30-40-en utaztak.

Az 1960-as vek derekn kt C-50-es motort kaptak. A mozdonyokat fekete fnyezssel E-04-047, E-04-048 plyaszmokkal lltottk forgalomba.

Idkzben a Nagyhomoki szrnyvonalat felszedtk, de kt msikat teleptettek: az els a GYTA - BUSVR MH - I. RAKOD 4 km hossz. Ez a vonal korbban vgigvezetett a halast partjn, a halgazdasg 760 mm vastjval tallkozva. A soponyi vonal vgpontjhoz csatlakoz halgazdasgi kisvast jelentsge, hogy az V egyik jelents fuvaroztatja volt a halgazdasg. (Sajnos a halgazdasgi vastrl nagyon kevs informci maradt fent, a KPM kardozsai ellenre a halgazdasg nem tudott zemengedlyt, helysznrajzot felmutatni.) A msodik szrnyvonal SZNYOGVR MH-tl 1,2 km hosszban fut.

A megszntetett Simongt - Pollai Erdei vastrl egy GV teherkocsibl ptett szemlykocsi rkezsvel gyarapodott a vagonpark. Ugyanekkor kt C-50-es is rkezett a Csepeli Vasmbl, a C 21 s a D 22 plyaszm.

1987-ben a Gemenci EV-rl egy "Dunakeszi kocsi" rkezett. A piros-fehr kirlyrti sznezst itt az erdei vasti zldre vltoztattk.

Mivel az 1980-as vek elejre a krnyez tanyk, pusztk elnptelenedtek, a szemlyforgalom idnyjelleg, elssorban a vadszok veszik ignybe a vasutat. A teherforgalom azonban tovbbra is jelents, egy-egy vben 9000 kbmter ft is leszlltanak a mesztegnyi fatelepre. A ft truckprokon, s bellk prosval kialaktott prekocsikon szlltjk a vonalon, a fatelepen bell kttengelyes kicsi kocsik szolglnak, kzttk mg egy egykori lralvz is tallhat.1982-ben a KPM helyszni szemlt tart. Megllaptst nyer, hogy a plya nem zembiztos, a mozdonyok mtanrendri vizsgval nem rendelkeznek. a vontatott jrmvek fkberendezsei nem mkdnek (a szemlykocsi sem), ill. hatsgi vizsgalapjukat a vast nem tudja felmutatni. A motorvezetk sem rendelkeznek vizsgval. A terleten rendszeresen leslvszet zajlik, s ilyenkor a meghirdetett menetrend ellenre a vonatok nem kzlekednek. Az eredmny: lakat a kisvastra.

1995 v folyamn feljtottk a vonalat, a kicsiny snek helybe 14 kg/fm tmegek kerltek. A vasbetonaljakat avatatlan fa aljakra cserltk. A szemlykocsik kzl korbbi munkskocsijukat teherkocsiv alaktottk vissza, de mg jl olvashatk alvzn a szemlykocsi kori jelzsek. A ngy C-50-esbl kett zemel, a msik kett tartalk alkatrszknt szolgl.

2013-ban az zemeltet SEFAG Zrt. a kisvast teljes jrmllomnyt feljtotta, s jelents fejlesztseket vgzett a kisvast krnyezetben is.

Legutóbbi módosítás: 2009.01.03. 23:32

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV