kisvasut.hu
Vasúttörténet - Dél-Dunántúl
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Vajszlói Erdei Vasút

(Marton Zsolt)



1924-ben építette a kisvasutat a Magyar Erdőbirtokosok Faértékesítő Rt., mint a közalapítványnál részes termelést végző Rt. Célja a besencei és bükkháti erdőrészek sorozatos véghasználati fatömegeinek elszállítása. Vonóerő: ló, 1956-tól dízel. Nyomtáv: 760 mm, 1952-től 600 mm. Sínrendszer: 7 kg/fm. Max. emelkedés 4 ezrelék. Min. ívsugár: 30 m. Építési hossza: 7,2 km üzemi hossza: 7,1 km.

Az első vonalrész a vajszlói vásártér és Páprád között épült a Pécset Vajszlóval összekötő közút DK-i padkáján haladva, majd a páprádi erdészlaknál az 594 sz. közút 27+455 szelvényében keresztezte, Besence irányában 5 km hosszban végződött. 1926-ban a besencei vonalrészt az erdészlakig 23+21 szelvényig elbontották. Ugyanez évben az erdészlaktól jobbra, keleti irányba megépült a bükkháti vonalrész 3,5 km hosszban.

1933. őszén az egész vasúthálózat átkerült a Közalapítványi Erdőhivatal (Kultusz Minisztérium) tulajdonába, majd 1945. őszén a Magyar Állam tulajdona lett.

1952-ben a vajszlói erdei vasutat egységesítés céljából átszögelték 600 mm nyomtávra, ugyanis a többi Baranya megyei erdei vasút is 600 mm nyomtávú volt. Átépítéskor a vasút vajszlói vásártér és páprádi erdészlak közti szakaszon az országút padkájától azonos irányban a szántó terület szélére teljesen új alépítményre került. Még ez évben megépült a régi alépítményen a besencei 2,6 km-es szárnyvonal. A bükkháti vonal végét 1956-ban 1,6 km hosszban felbontották, de ugyanott északi irányba az új kitermelési helyhez 0,8 km hosszban megépítették, majd 1963-ban elbontották és ezzel egyidőben a fővonalat déli irányba, Kiságpuszta felé 340 vfm-rel meghosszabbították, 1964-ben még 150 vfm-rel, ugyanekkor a besencei szárnyvonalat is 170 vfm-rel. Az 1964 évi meghosszabbításokat a csányoszrói erdei vasút felsőerdői bontásából építették meg.

1956-tól a vontatást a csányoszrói Hofherr R-22 tip. 22 LE-s mozdonnyal és kocsiparkkal végezték. E mozdonyt 1966-ban kiselejtezték. A vasút 1 db MD-40 tip. mozdonyt kapott 1966. XI. 9-én az Almamelléki EV-tól és szintén 1 db MD-40-est 1967. I. 25-én a Pécsi Mecseki Szénbányászati Vállalattól, könyvjóváírás útján. E mozdonyokat kiselejtezték 1971-ben és 1974-ben. A kezdőállomáson, Vajszlón deszkából épült motorszín volt. A vasút fővonali Feketevíz fahídját 1970-ben felújították és 1977-ben elbontották. Az erdei vasúton a szállítás 1971-ben megszűnt, 1974-ben elkezdődött, és 1977-ben teljes hosszban befejeződött a vasút felbontása.

A vasútüzem engedélyének száma és kelte: KPM 109-230/1957. I/6B IV.2.
A bontási engedély száma és kelte: 31-800/1971.VII.9.Bm.Tan.VB.ÉKV.Oszt. Pécs

Legutóbbi módosítás: 2007.11.17. 13:55

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV