| ||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kazincbarcika, Békeváros városépítő vasútja (Kismarton Zsolt - barcikaihistorias.hu) gy gondolom, hogy nagyon sokaknak meglepetst fog okozni ennek a kisvastnak a lersa. Nem is csodlkozom rajta, hiszen n is csak kb. 1 ve hallottam rla, s sokig azt hittem, hogy csak tervekben ltezett. Ellenben pr hnapja - igaz, nem sok - informci kezdett eljutni hozzm, st fnykpek is, amik mr egyrtelmen igazoltk a ltezst. Elszr is tisztzzuk azt, hogy ez a kisvast 760 mm-es nyomtv volt, s NEM egyezik meg a volt norml nyomtv BKE vgnnyal, s NEM egyezik meg a 600 mm-es tardonai bnyavasttal. Sok esetben nem is volt olyan nehz a klnbz nyomtv kisvasutakat sszekeverni. Ennek oka pedig : C-50-es dízelmozdony a LÁEV vonalán. Ezt a mozdonytpust 1952 s 1968 kztt gyrtottk Magyarorszgon a keskeny nyomkz vasutak szmra. Kb. 280 darab kszlt belle. 4 ftpusa, s sokkal tbb altpusa volt, ezen kvl mg vltozatosabb kls kialaktssal kszltek. (4) Els rnzsre termszetesen az sszes tpus nagyon hasonlt egymsra. A f gond az, hogy mind 600 mm-es, mind 760 mm-es, 950 mm-es s 1000 mm-es nyomtvra is kszltek mozdonyok! gy az 1960-as vekben a tardonai kisvaston - 600 mm-es nyomtv - s a vrospt vaston - 760 mm-es nyomtv - hasznlhattk. Kezdjk ht a legelejn... Amikor 1951-ben elkezddtt a Bkevros ptse, s 1952-ben kiplt a BKE vgny s az Anyagraktr az Irinyi Szakkzpiskola s a Sportplya helyn, az ptst irnytk nagyon hamar rjttek, hogy a hatalmas mennyisg ptsi anyagot nem lehet idben a vros megfelel helyeire szlltani. (Akkor mg nem volt mt a vrosban!) gy 1953-ban a Kaposvri Gazdasgi Vasutak a Minisztrium el terjesztette a krvnyt, hogy az Anyagraktrtl az ptsi terletekre, a megnylt Homokbnyhoz s a Legnyszllshoz kisvasutat hozhassanak ltre. Ezt a Minisztrium engedlyezte. (2)
Kazincbarcika, Békeváros iparvasút helyszínrajz A kisvast engedlyezett helysznrajza 1953-bl. Nem tudom, hogy a trkpen mennyire ltszik, gy lernm a nyomvonalat. A kp alja fel lthat egy derkszg keresztezds. Itt 'metszette' a kisvast a tardonai 600 mm-es bnyavast vgnyt. Ide rhzat ltestettek, hogy a balesetek elkerlhetek legyenek. Ettl lejjebb vlt tallhat. Az egyenesen lefel vezet g a homokbnyhoz vezetett, a msik g a Legnyszllshoz. (Oda, ahol jelenleg a Mtys kirly ti SPAR ll.) Felfel haladva a vgny a K, L, M pletek mgtt futott. Tovbbhaladva elrte az anyagraktrat, s egy 60 mter sugar vvel megkerlte a Bke vgnyt. (Piros berajzols a kp bal oldaln.) Innen thaladt az anyagraktr szaki rszn, majd tovbbhaladt a G, H, J pletek fel. A kp kzepn lthat piros 'belefirkls' mr nyomvonal mdostsra utal, ez a szakasz a Habarcstelephez vezetett. Kazincbarcika, Békeváros iparvasút helyszínrajz A tardonai bnyavast s a vrospt kisvast keresztezdsnek a terve 1953-bl. Kisvasút a mostani Egressy úton az 1950-es években. (A kp jobb als rszn, az pl hz eltt lthat a vgny.) Termszetesen az vek folyamn a vgnyhlzat folyamatosan vltozott annak megfelelen, hogy hol kszlt el egy-egy hz, vagy hol kezddtt el egy j ptse. gy a folyamatosan vltoz nyomvonalat nem is olyan egyszer kvetni. Rengeteg krelem s helysznrajz kszlt a nyomvonal vltozsokrl (1), de volt olyan eset is, hogy ilyen nem kszlt, csak egyszeren lefektettk a szksges szakaszokat. gy a vonalhlzat igazolsra nemcsak a helysznrajzokat, hanem a rgi fotkat s lersokat is fel kell hasznlni. Egy dokumentum rendelkezsnkre ll - pldul a homokbnyhoz vezet szakaszrl -, a Szemtank szavaival cm knyv, annak is az 51 oldala, ami a blcsde alapjainak az elkszltrl szl: "Nem messze a homokbnyhoz viv kisvast mellett egy csom szraz garncsot vett szre. Ott ll az mr vek ta. Lehet azta, amikor az els pletek ptst elkezdtk."(3) Termszetesen NEM a tardonai kisvastrl van sz, hiszen az sohasem vezetett a homokbnyhoz! Egybknt a legstabilabb, folyamatosan meglv szakasz az Anyagraktr s a Homokbnya, valamint a Legnyszlls kztt volt. A tbbi szakasz a vros ptsnek megfelelen vltozott. A tardonai és a városépítő kisvasút kereszteződése az 1950-es évek közepén. A kpen jl lthat az alulrl felfel - a homokbnytl - halad vrospt vast, ami az voda eltt elkanyarodik - a kp kzepn lv pici - rhznl a kp bal oldala fel. (Az anyagraktrhoz.) A kis hz eltt lthat az azt keresztez tardonai kisvast vgnya is. Az anyagraktár 1960-ban. Sajnos kicsi a kp, gy elmeslem, hogy mi lthat rajta. A kp a mr ll Irinyi Szakkzpiskola tetejrl kszlt. A kp kzepn lthat a norml nyomtv BKE vgny, ahogy 'befut' az anyagraktrba. Lthat kt visszafel kigaz csonka vgnya is. A jobb oldali csonka vgny mellett lthat a vrospt vast rakodja nhny kocsival. Ez egy kicsit lejjebb helyezkedik el a norml nyomtv vgnytl. A kp htterben a mr ltez Akcfa t fels szakasza s a krnyken megplt hzak is lthatak. Épül a Hámán Kató út 1961-ben. (Jobb oldalon jl lthat a sn egy vagonnal.) A kisvasút a Május 1. úton az 1960-as években. (A vágányok nem láthatóak, csak az oszlopnál álló, vasúti kereszteződésre figyelmeztető tábla.) Igaz, hogy ezen a kpen a vgnyok nem lthatak, de figyeljk meg az oszlopnl ll vasti keresztezdsre figyelmeztet tblt! Repülővágány a Május 1 és a Hámán Kató út alsó szakaszán, a `Kifli` mögé 1965 után. (A kp jobb als sarka!) Annyit lehet tudni mg a kisvastrl, hogy az 1960-as vektl kezdden n. 'replvgnyokat' is alkalmaztak. Ennek az volt a lnyege, hogyha szksges volt, akkor egyszeren a mr elkszlt ttestre teleptettk a vgnyt, amit a szlltsok befejeztvel nagyon gyorsan fel tudtak szedni. Egybknt is a vros ptse olyan gyors temben haladt, hogy az is elfordult, hogy a mr nem hasznlt vgnyokra egyszeren rbetonoztak! A kisvast sorsrl az 1960-as vtl kezdden feljegyzs mr nem fellelhet (1), gy a vgleges megsznsnek az idpontja ismeretlen. De! Itt van ez a kp az elz -, aminek az elkszltrl szintn semmit nem tudok. Ha elvesszk a 'kronolginkat', akkor azonnal behatrolhat a fnykp keletkezsnek az idpontja. A Hmn Kat t s a Mjus 1 t mr elkszlt, ll a 'Mazsola' sora, a Mjus 1 ti ltalnos iskola, valamint mr ptik a Krhzdombot! gy teljesen egyrtelm, hogy a kpnek 1965 utn kellett kszlnie! Ezek alapjn mr knnyedn megllapthatjuk, hogy a vrospt kisvast sorsa egybeforr a BKE vgnyval, gy a teljes megsznst 1968-ra tehetjk... Vgezetl a Kedves Olvask el szeretnm trni azt a trkpet a mai Google trkpet ignybe vve , amerre a kisvast 'megfordult' a vrosban a fellelhet trkpek, lersok s fnykpek alapjn. Kt dolgot azrt clszer figyelembe venni. Az egyik az, hogy nem felttlenl jutottam minden adathoz, gy mg ms fel is kanyaroghatott a vonala, valamint azt, hogy egyben gy a vast SOHASEM ltezett. Trkpmagyarzat
Fels lila vonal:
A norml nyomtv BKE vgny nyomvonala. A városépítő kisvasút egyik mozdonya. Forrsok (1) : Mor Attila A Kisvasutak Barti Krnek a rgi vonalhlzatokkal foglalkoz tagja. Nagyon sokat ksznhetek neki, amirt elltott a szksges informcikkal, hogy ezt a kisvasutat a 'helyre tudjuk tenni'. (2) : http://kisvasut.hu A KBK honlapja. (3) : Gczi Gyula Nagy Gyula: Szemtank szavaival - 1956 (4) : www.wikipedia.hu
|
| ||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |