kisvasut.hu
Vasúttörténet - Észak-Magyarország
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Kazincbarcika, Békeváros városépítő vasútja

(Kismarton Zsolt - barcikaihistorias.hu)



gy gondolom, hogy nagyon sokaknak meglepetst fog okozni ennek a kisvastnak a lersa. Nem is csodlkozom rajta, hiszen n is csak kb. 1 ve hallottam rla, s sokig azt hittem, hogy csak tervekben ltezett. Ellenben pr hnapja - igaz, nem sok - informci kezdett eljutni hozzm, st fnykpek is, amik mr egyrtelmen igazoltk a ltezst.

Elszr is tisztzzuk azt, hogy ez a kisvast 760 mm-es nyomtv volt, s NEM egyezik meg a volt norml nyomtv BKE vgnnyal, s NEM egyezik meg a 600 mm-es tardonai bnyavasttal.

Sok esetben nem is volt olyan nehz a klnbz nyomtv kisvasutakat sszekeverni. Ennek oka pedig :

C-50-es dízelmozdony a LÁEV vonalán.

C-50-es dízelmozdony a LÁEV vonalán.
Fotó: Kismartonné M. Viktória (2015.)

Ezt a mozdonytpust 1952 s 1968 kztt gyrtottk Magyarorszgon a keskeny nyomkz vasutak szmra. Kb. 280 darab kszlt belle. 4 ftpusa, s sokkal tbb altpusa volt, ezen kvl mg vltozatosabb kls kialaktssal kszltek. (4) Els rnzsre termszetesen az sszes tpus nagyon hasonlt egymsra. A f gond az, hogy mind 600 mm-es, mind 760 mm-es, 950 mm-es s 1000 mm-es nyomtvra is kszltek mozdonyok! gy az 1960-as vekben a tardonai kisvaston - 600 mm-es nyomtv - s a vrospt vaston - 760 mm-es nyomtv - hasznlhattk.

Kezdjk ht a legelejn...

Amikor 1951-ben elkezddtt a Bkevros ptse, s 1952-ben kiplt a BKE vgny s az Anyagraktr az Irinyi Szakkzpiskola s a Sportplya helyn, az ptst irnytk nagyon hamar rjttek, hogy a hatalmas mennyisg ptsi anyagot nem lehet idben a vros megfelel helyeire szlltani. (Akkor mg nem volt mt a vrosban!) gy 1953-ban a Kaposvri Gazdasgi Vasutak a Minisztrium el terjesztette a krvnyt, hogy az Anyagraktrtl az ptsi terletekre, a megnylt Homokbnyhoz s a Legnyszllshoz kisvasutat hozhassanak ltre. Ezt a Minisztrium engedlyezte. (2)

 

Kazincbarcika, Békeváros iparvasút helyszínrajz

Kazincbarcika, Békeváros iparvasút helyszínrajz
Fotó: archív (1953.02.01.)

A kisvast engedlyezett helysznrajza 1953-bl.

Nem tudom, hogy a trkpen mennyire ltszik, gy lernm a nyomvonalat. A kp alja fel lthat egy derkszg keresztezds. Itt 'metszette' a kisvast a tardonai 600 mm-es bnyavast vgnyt. Ide rhzat ltestettek, hogy a balesetek elkerlhetek legyenek. Ettl lejjebb vlt tallhat. Az egyenesen lefel vezet g a homokbnyhoz vezetett, a msik g a Legnyszllshoz. (Oda, ahol jelenleg a Mtys kirly ti SPAR ll.) Felfel haladva a vgny a K, L, M pletek mgtt futott. Tovbbhaladva elrte az anyagraktrat, s egy 60 mter sugar vvel megkerlte a Bke vgnyt. (Piros berajzols a kp bal oldaln.) Innen thaladt az anyagraktr szaki rszn, majd tovbbhaladt a G, H, J pletek fel. A kp kzepn lthat piros 'belefirkls' mr nyomvonal mdostsra utal, ez a szakasz a Habarcstelephez vezetett.

Kazincbarcika, Békeváros iparvasút helyszínrajz

Kazincbarcika, Békeváros iparvasút helyszínrajz
Fotó: archív (1953.03.25.)

A tardonai bnyavast s a vrospt kisvast keresztezdsnek a terve 1953-bl.

Kisvasút a mostani Egressy úton az 1950-es években.

Kisvasút a mostani Egressy úton az 1950-es években.
Fotó: Képi Demokrácia Kazincbarcika - Kalydy Dóra

(A kp jobb als rszn, az pl hz eltt lthat a vgny.)

Termszetesen az vek folyamn a vgnyhlzat folyamatosan vltozott annak megfelelen, hogy hol kszlt el egy-egy hz, vagy hol kezddtt el egy j ptse. gy a folyamatosan vltoz nyomvonalat nem is olyan egyszer kvetni. Rengeteg krelem s helysznrajz kszlt a nyomvonal vltozsokrl (1), de volt olyan eset is, hogy ilyen nem kszlt, csak egyszeren lefektettk a szksges szakaszokat. gy a vonalhlzat igazolsra nemcsak a helysznrajzokat, hanem a rgi fotkat s lersokat is fel kell hasznlni. Egy dokumentum rendelkezsnkre ll - pldul a homokbnyhoz vezet szakaszrl -, a Szemtank szavaival cm knyv, annak is az 51 oldala, ami a blcsde alapjainak az elkszltrl szl:

"Nem messze a homokbnyhoz viv kisvast mellett egy csom szraz garncsot vett szre. Ott ll az mr vek ta. Lehet azta, amikor az els pletek ptst elkezdtk."(3) 

Termszetesen NEM a tardonai kisvastrl van sz, hiszen az sohasem vezetett a homokbnyhoz!

Egybknt a legstabilabb, folyamatosan meglv szakasz az Anyagraktr s a Homokbnya, valamint a Legnyszlls kztt volt. A tbbi szakasz a vros ptsnek megfelelen vltozott.

A tardonai és a városépítő kisvasút kereszteződése az 1950-es évek közepén.

A tardonai és a városépítő kisvasút kereszteződése az 1950-es évek közepén.
Fotó: FORTEPAN / Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ

A kpen jl lthat az alulrl felfel - a homokbnytl - halad vrospt vast, ami az voda eltt elkanyarodik - a kp kzepn lv pici - rhznl a kp bal oldala fel. (Az anyagraktrhoz.) A kis hz eltt lthat az azt keresztez tardonai kisvast vgnya is.

Az anyagraktár 1960-ban.

Az anyagraktár 1960-ban.
Fotó: FORTEPAN / Mészáros Zoltán (1960.)

Sajnos kicsi a kp, gy elmeslem, hogy mi lthat rajta. A kp a mr ll Irinyi Szakkzpiskola tetejrl kszlt. A kp kzepn lthat a norml nyomtv BKE vgny, ahogy 'befut' az anyagraktrba. Lthat kt visszafel kigaz csonka vgnya is. A jobb oldali csonka vgny mellett lthat a vrospt vast rakodja nhny kocsival. Ez egy kicsit lejjebb helyezkedik el a norml nyomtv vgnytl. A kp htterben a mr ltez Akcfa t fels szakasza s a krnyken megplt hzak is lthatak.

Épül a Hámán Kató út 1961-ben.

Épül a Hámán Kató út 1961-ben.
Fotó: Fiatalok városa Kazincbarcika diafilm 1962 (1961.)

(Jobb oldalon jl lthat a sn egy vagonnal.)

A kisvasút a Május 1. úton az 1960-as években. (A vágányok nem láthatóak, csak az oszlopnál álló, vasúti kereszteződésre figyelmeztető tábla.)

A kisvasút a Május 1. úton az 1960-as években. (A vágányok nem láthatóak, csak az oszlopnál álló, vasúti kereszteződésre figyelmeztető tábla.)
Fotó: Képi Demokrácia Kazincbarcika - Danó Ernő

Igaz, hogy ezen a kpen a vgnyok nem lthatak, de figyeljk meg az oszlopnl ll vasti keresztezdsre figyelmeztet tblt!

Repülővágány a Május 1 és a Hámán Kató út alsó szakaszán, a `Kifli` mögé 1965 után.

Repülővágány a Május 1 és a Hámán Kató út alsó szakaszán, a `Kifli` mögé 1965 után.
Fotó: Képi Demokrácia Kazincbarcika - Veres Anikó - régi képeslap

(A kp jobb als sarka!)

Annyit lehet tudni mg a kisvastrl, hogy az 1960-as vektl kezdden n. 'replvgnyokat' is alkalmaztak. Ennek az volt a lnyege, hogyha szksges volt, akkor egyszeren a mr elkszlt ttestre teleptettk a vgnyt, amit a szlltsok befejeztvel nagyon gyorsan fel tudtak szedni. Egybknt is a vros ptse olyan gyors temben haladt, hogy az is elfordult, hogy a mr nem hasznlt vgnyokra egyszeren rbetonoztak!

A kisvast sorsrl az 1960-as vtl kezdden feljegyzs mr nem fellelhet (1), gy a vgleges megsznsnek az idpontja ismeretlen. De! Itt van ez a kp az elz -, aminek az elkszltrl szintn semmit nem tudok. Ha elvesszk a 'kronolginkat', akkor azonnal behatrolhat a fnykp keletkezsnek az idpontja. A Hmn Kat t s a Mjus 1 t mr elkszlt, ll a 'Mazsola' sora, a Mjus 1 ti ltalnos iskola, valamint mr ptik a Krhzdombot! gy teljesen egyrtelm, hogy a kpnek 1965 utn kellett kszlnie!

Ezek alapjn mr knnyedn megllapthatjuk, hogy a vrospt kisvast sorsa egybeforr a BKE vgnyval, gy a teljes megsznst 1968-ra tehetjk...

Vgezetl a Kedves Olvask el szeretnm trni azt a trkpet a mai Google trkpet ignybe vve , amerre a kisvast 'megfordult' a vrosban a fellelhet trkpek, lersok s fnykpek alapjn. Kt dolgot azrt clszer figyelembe venni. Az egyik az, hogy nem felttlenl jutottam minden adathoz, gy mg ms fel is kanyaroghatott a vonala, valamint azt, hogy egyben gy a vast SOHASEM ltezett.


Trkpmagyarzat

Fels lila vonal: A norml nyomtv BKE vgny nyomvonala.
Als lila vonal: A 600 mm-es tardonai kisvast nyomvonala.
Srga vonalak: A 760 mm-es vrospt vast trkpekkel is igazolhat nyomvonala.
Piros vonalak: A 760 mm-es vrospt vast fnykpekkel igazolhat nyomvonala.
Piros szmok: A fnykpek elkszltnek a helye, ami ezeket a szakaszokat igazolja.

A városépítő kisvasút egyik mozdonya.

A városépítő kisvasút egyik mozdonya.
Fotó: Képi Demokrácia Kazincbarcika - Fogarasi György


Forrsok

(1) : Mor Attila A Kisvasutak Barti Krnek a rgi vonalhlzatokkal foglalkoz tagja. Nagyon sokat ksznhetek neki, amirt elltott a szksges informcikkal, hogy ezt a kisvasutat a 'helyre tudjuk tenni'.

(2) : http://kisvasut.hu A KBK honlapja.

(3) : Gczi Gyula Nagy Gyula: Szemtank szavaival - 1956

(4) : www.wikipedia.hu

Legutóbbi módosítás: 2016-01-15 18:12

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline