| ||||||||||||||||||||||||||||||
|
Tiborszállás-Halmostanya kisvasút (Oszter Vilmos) 1905. szeptember 27-én a nagyvasút megérkezett Tiborszállásra, 1917-ben pedig Gróf Károlyi Gyula kisvasutat építtetett Tiborszállás állomás és Halmos között, mert sáros időben lehetetlen volt másmilyen szállítási eszköz alkalmazása. A fővonal az út bal oldalán ment 6 km hosszan, ehhez csatlakoztak kisebb szárnyvonalak is, így a hálózat hossza 8 km-t tett ki. Az egyvágányú 760 mm-es vonalon lóvontatás volt (muraközi ló). 14 db kéttengelyes, vasvázas, oldalfalas, szabványos ütközővel ellátott lóréval szállították a környék mezőgazdasági terményeit a tiborszállási állomásra. Volt egy zárt fapados lóré személyszállításra, ezzel szállították az iskolásokat a tiborszállási iskolába. Egy ló általában 3-4 lórét húzott. A homokágyazatban fekvő pályában a talpfákra 9 kg/fm-es sínek kerültek sínszeges leerősítéssel. 1925-ben a gróf eladta az egresi birtokot, ezért az egresi szárnyvonalat felszedték. Az 1940-es árvíznél a lórévasúttal szállították a homokot a Kraszna töltésének megerősítéséhez. 1948-ban a vonalat végig felszedték. A lórék, sínszegek és a sínek többsége a Fegyverneki GV-re került, ami nem, az pedig kerítésoszlop lett Tiborszálláson. Aki ma Tiborszálláson a 115-ös vonalon leszáll a vonatról, rögtön a főutcára téved, ahol végig követhető az egykori lórévasút nyomvonala, amit lassan fél évszázada felszedtek. Ideiglenesen még Tiborszállás mellett a Vadaskertben is volt lórévasút a homokbányától a kastélyig, amíg az felépült.
A járműállomány ekkor 1 db nyitott személykocsiból és 6 db 2,5 t rakománytömegű rakoncás kocsiból állt.
|
| ||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |