kisvasut.hu
Vasúttörténet - Észak-Alföld
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Debreceni Zsuzsi Erdei Vasút

(Karap Krisztián)



Debrecen vrosa a tulajdont kpez, a vrostl 24-38 km tvolsgra, Gth kzsg mellett fekv 37,4 km2 kiterjeds erdejt kvnta mvelsbe vonni. A kitermelt fa elszlltsra vastra volt szksg. A vros plyzatot hirdetett a vast ptsre, zemben tartsra s a kitermelt fa beszlltsra. A plyzatot Kopf-Steinberger cg nyerte meg. A vast els szakaszt 1882. jlius 16-n nyitottk meg. Ez a Debrecen-Fatelep - Nyrmrtonfalva kztti 21,5 km-es szakasz volt.

Két mozdony és nyolc kocsi Hármashegyalján

Két mozdony és nyolc kocsi Hármashegyalján
Fotó: Kovalcsik Tamás (2006.04.22.)

A vast az orszgban egyedlll mdon 950 mm-es nyomtvolsggal plt. A plyt faaljakon lv kutyafej snek alkottk, kln alptmny nlkl, a homoktalajra fektetve. A vonal - br csak kismrtkben, de - folyamatosan lejtett a vros szln plt fatelepig.

A vaston kezdetben kett gzmozdony zemelt. Az "1" plyaszm, 107 LE teljestmny, fatzels mozdony volt. Ez a mozdony kapta a ZSUZSI nevet, melyet ma is hasznl a kisvast. A "2" plyaszm mozdony egy 133 LE teljestmny, szntzels mozdony volt. A mozdonyok nedves gzzel zemeltek, sebessgk 20 km/h volt. Ksbb 490 s 390 sorozat gzmozdonyok is szolgltak a kisvaston. 1904-ben Debrecen vrosa sajt kezelsbe vette a vasutat. 1923-ig csak teherszllts volt a vaston, ekkor engedlyeztk a korltozott kzforgalmat. 1924-ben megplt a Nyrmrtonfalva - Gth 4,4 km-es szakasz. 1925-tl rendszeres szemlyforgalmat lt el a kisvast. 1926-ban, majd 1931-ben is jabb szakaszok pltek, Gth - Angyaltelek (6,4 km), majd Angyaltelek - Turistahz (2,3 km).

1931-ben indult be a motoros vontats. Az els motorkocsi, egy ngytengelyes jrm, a BCmot 101 plyaszmot kapta, 60 LE-s Cadillac benzinmotor hajtotta. A msodik motorkocsi 1936-ban rkezett a vastra, de ez mr kttengelyes jrm volt. Plyaszma ACmot 102, szintn 60 LE-s benzinmotorral felszerelve. A motorkocsik engedlyezett sebessge 35, illetve 50 km/h volt. 1937-ben a Turistahz - Megyehatr (1,5 km), 1945-ben a Megyehatr - Nyrlugos (3,5 km), 1950-ben a Nyrlugos - Nyrbltek (8,5 km) szakaszok pltek ki. A vonal 1949-ben a Magyar llamvasutak kezelsbe kerlt.

Az tpts

A 950 mm-es nyomtvot sehol mshol nem alkalmaztk az orszgban, ez problmt jelentett a jrmbeszerzsben s a karbantartsban is. A vasutat a MV szabvnynak megfelelen 760 mm-es nyomkzre ptettk t 1961-ben. gy a kisvastra az akkor korszer Bax sorozat szemlykocsik, illetve Mk48-as dzelmozdonyok kerltek. A rgi jrmveket selejteztk.

A teherforgalom mindvgig meghatroz jelentsg volt, br a '70-es vekben kismrtkben cskkent. Az 1968-as kzlekedspolitikai koncepci ezt a vasutat is megszntetsre jellte ki. Az "tletet" 1977. augusztus 31-n hajtottk vgre, a lakossg nagymrtk tiltakozsa ellenre. A vast szmos tanyt s falvat rintett, a vonatokon rengeteg piacoz utas utazott. A vast megsznse utn a tanyasiak kzlekedsi eszkz nlkl maradtak. A kisvast teherforgalmt jl jellemzi, hogy utolsknt egy rakott tehervonat rkezett Debrecen-Fatelep llomsra.

A kirndulvast

A vastvonal Hrmashegyaljig maradt meg, a Hrmashegyalja - Nyrbltek kzti plyaszakaszt felszedtk, a jrmvek nagy rsze ms kisvasutakra kerlt. A megmaradt 16,6 km-es szakaszt a MV Debrecen vrosnak adta t, az zemeltetst a Debreceni Kzlekedsi Vllalat ltta el 3 db Mk48-as dzelmozdonnyal s 12 db szemlykocsival. A folyamatos vastzem megsznt, a vonatok tavasztl szig kzlekedtek, kizrlag a kirndulforgalmat szolglva. 1978. mjus 1-tl Debreceni ttrvast nven, 1990-tl Debreceni Erdei Vast nven zemelt. 1995-ben az zemeltet DKV pnzgyi problmk miatt a forgalmat szneteltette, a Debreceni Kzgyls a megmaradt vonal felszmolsa mellett dnttt. Ekkor alakult meg a Zsuzsi Erdei Vast Kht, mely 1996. jlius 13-a ta Zsuzsi Erdei Vast nven zemelteti a vonalat. Jelenleg tervbe van vve a kisvast bvtse Nyrmrtonfalva, Nyracsd, illetve Nyrbltek irnyba, az eredetitl eltr, annl kedvezbb vonalvezetssel.

Legutóbbi módosítás: 2010.11.11. 22:08

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV