Szakmai oldalak
Járművek
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Szakmai oldal
Járművek
Járműlista
Vasútkereső
Utasítások
Segédletek
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Az Mk48,2001 balesete



1977.12.16-án 11:40-kor Szank állomás "V” betűs jelzőjénél elhelyezett durrantyúk dördülését és a forgalmi szolgálattevő által adott "Megállj!” jelzést az 5562. sz. tehervonatot továbbító Mk48 2001 psz. mozdony ittas, alvó mozdonyvezetője és a kalauzkocsiban reggeliző vonatvezetője figyelmen kívül hagyta, az állomásra behaladt és kb. 37 km/h sebességgel az I. vágányon álló kocsisorra ütközött.

Mk48,2001,a mozdonyt 1978-ban Kecskeméten vágták szét

Mk48,2001,a mozdonyt 1978-ban Kecskeméten vágták szét
Fotó: ismeretlen (1977.)

Az 5562 sz. rendkívüli tehervonat az azt indító Törökfái állomás szolgálattevőjének eredeti elképzelése szerint nem Szank, csak Bugac állomásig közlekedett volna, mert végig közlekedése esetén a gép esetleg nem ért volna vissza Kecskemét átrakóra az 5526. sz. vonatra. A vonatvezető azonban meggyőzte a szolgálattevőt, hogy a vonatot engedje le Szankig. A szerelvény így 10:40-kor elindult Szank állomás felé. A két vágányos állomás forgalmi szolgálattevője az 5525. és az 5562. sz. vonatok keresztjét úgy tervezte, hogy a rendszeresen késő 5525. előtt az 5562-t bejáratja a II. vágányra, majd betol vele a kocsikkal elfoglalt I. vágányra. Mikor rendes indulási idővel engedélyt kértek az 5525. számára, megváltoztatta elképzelését. A vonatot a II. vágányra akarta lefogadni, az 5562-t pedig durrantyúkkal a "V” betűs jelzőnél feltartóztatva értesíteni arról, hogy a foglalt I. vágányra fogja bejáratni. Az érkező 5562-es mozdonyvezetője azonban a durranytúk dördülését nem hallotta meg, akkor ébredt fel, mikor a gép a 2. sz. váltón áthaladva megbillent.

Forrás: MÁV Központi Irattár, Másodfokú fegyelmi határozatok gyűjteménye, 15/1978.mf sz. ügyirat

A Szombathelyi Járműjavító Dízelosztályán 1978.02.08-án a mozdony baleset utáni vizsgálatáról felvett jegyzőkönyv szerint a balesetvizsgáló bizottság első látásra olyan mérvű deformációt észlelt a gép főkeretén, amely annak kimérését tette szükségessé. A mérés során megállapították, hogy a keret mindkét oldalán 9-9 mérőponton mért adatok közül 7-7 helyen az engedélyezett 5 mm-nél nagyobb deformáció volt a keretben, ennek legkisebb értéke (az alapnak vett, nem deformálódott kereten mérhető 600 mm-hez képest) 10 mm, legnagyobb értéke 34 mm (610 és 634 mm) volt. Mivel a gyár ilyen keretet már nem épített, a járműjavító pedig a hegesztett keretet nem tudta úgy kiegyengetni, hogy a futásbiztonsági követelményeknek megfeleljen, a jármű selejtezését javasolta a bizottság. Ehhez jött még az, hogy a két mell lemez is erősen sérült, a sebességváltó pedig a sebességváltó-ház törése miatt ugyancsak selejtezésre szorult.

Ezután a Szegedi Igazgatóság Vontatási Osztálya és Vasútbiztonsági Osztálya is hozzájárult a selejtezéshez, majd erre a KPM 12. osztálya is áldását adta a Szombathelyi Járműjavítóban tárolt mozdony selejtezéséhez. Vagyis úgy tűnik, az eddigi ismeretekkel ellentétben a selejtezés helye nem Kecskemét volt, azt a Járműjavító végezte Szombathelyen.

Forrás: MÁV Levéltár 103251/1978 sz. iratában

Legutóbbi módosítás: 2010.04.07. 16:34

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline