Kemencei Erdei Múzeumvasút oldal logo
Járművek: villamosmozdonyok
Kemence
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Programok
Vasúttörténet
Műszaki adatok
Járművek
Üzemeltető
Szállások
Látnivalók
Támogatók
Elérhetőség
Cikkarchívum
Képtár
Linktár
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

SD–9-es akkumulátoros mozdonyok

Az SD–9-es, SÍNKULI-nak is gyakran nevezett mozdonyok a hazai ÉM Építőgépjavító és Gépgyártó Vállalatnál készültek, az 1960-as és 70-es évek környékén. A rendkívül egyszerű felépítésű mozdony még egy-két téglagyárban üzemel, például Törökszentmiklóson, illetve a Vinyei fatelepen. Az egyvezetőállásos, kéttengelyes, 1350+150kg szolgálati tömegű, 9-12 Le teljesítményű, előre 6, hátra 10,5 km/h legnagyobb sebességű mozdonyt eredetileg BL-12 típusú egyhengeres négyütemű dízelmotorral látták el, ami a nyomatékot egy előre és egy hátra fokozattal rendelkező lamellás hajtóművön keresztül adta át a lánchajtással kapcsolt kerekeknek. A mozdony nagyon sokban hasonlít a fenti KULI-hoz nyomtáv-állíthatóságban, vonóerőben stb.
Kemencére a Szentesi sertéshizlalda felszámolása után érkeztek, ahol akkumulátoros üzemű szaggatós villanymozdonnyá alakították őket.


3119,0001 ([Sárga] Targonca)

3119,0001 ([Sárga] Targonca)

A 3119,0001 pályaszámú mozdonyunk jelenleg felújítás alatt van, dr. Kelemen Zsolt tulajdona. Alacsony sebessége és kis vonóereje miatt nyíltvonali vontatási feladatokra nem igazán alkalmas, de tolatómozdonyként nagyszerűen bevált, csendes üzeme pedig külön előnyt jelent (határozottan szomszédbarát).

3119,0002 ([Piros] Targonca)

3119,0002 ([Piros] Targonca)

3119,0002 pályaszámú mozdonyt 2004-ben szétszerelték és felújításra elszállították. Ez még jelenleg is tart. Tulajdonosa dr. Kelemen Zsolt.

KARLIK akkumulátoros mozdony

Ezt a kismozdonyt eredetileg Németországban, a VEB és Bleichert cég gyártotta a bányalovak felváltására, több más bányászati berendezés (sodronykötélpályák, vasúti köteles szállítógépek, aknatornyok, daruk, ipari hajtóművek stb.) mellett az 1930-as évektől. A II. világháború után gyártása a Szovjetunióban és Lengyelországban is folyt az eredeti német tervek alapján.


3212,0001

3212,0001

Emozdonytpusbl egykor sok mkdtt a hazai bnykban, tudomsunk szerint azonban ez az egyetlen fennmaradt zemkpes pldny. 2004-ben talltunk r a fzrradvnyi illitbnyban, majd Tth Andrs tagtrsunk 2007 nyarn kapta meg a bnya EL-9 mozdonyainak villamos feljtsrt cserbe.

(...)

EL-9-es akkumulátoros mozdonyok

Az EL-9-es sorozatú akkumulátoros bányamozdonyok az egykori NDK-ban készültek, a Berlin melletti Hans Beimler mozdonygyárban, az 1960-as és 70-es évek fordulóján. Hazánkban jelenleg már csak a felsőpetényi agyag-, a füzérradványi illit-, a bezárás alatt lévő gyöngyösoroszi érc-, és az úrkúti mangánbányában üzemelnek ilyen mozdonyok. A típus korábban elterjedt volt a szocialista országok bánya- és iparvasútjain, mára azonban a bányabezárások hatásaként jórészt ócskavasként értékesítésre kerültek. Az egyvezetőállásos, kéttengelyes, 4 tonna szolgálati tömegű, 9 kW teljesítményű, 14 km/h legnagyobb sebességű mozdony két vontatómotorját a rajta elhelyezett 72 V feszültségű akkumulátortelep látja el villamos energiával. A telep töltését általában hazai gyártmányú, az Anód áramirányítógyár által készített, helyhez kötött töltőberendezéssel végzik.


3238,9001

3238,9001

3238,9001-es pályaszámú járművet a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Szegi település kaolinbányájának megszüntetése után mentettük meg az ócskavasként való értékesítés elől. A mozdonyt vasútbarátok anyagi támogatásának köszönhetően szállíthattuk Kemencére. A járművet a vasútüzemhez kerülése után teljesen felújítottuk. Értékét és állapotát jelzi, hogy a 2007-es év folyamán a tokodaltárói vízbázis a vízkitermelő berendezések felújításához a mozdonyt bérbe vette, és ottani, bányászati körülmények közötti üzeme során kb. 3500-4000km futásteljesítményt gyakorlatilag meghibásodás nélkül teljesített.

A mozdonyt elsősorban a telephelyen belüli tolatási mozgásoknál használjuk, mivel a villanymotor jóval csendesebb, ezáltal szomszédbarátabb a dízelmozdonyoknál. Munkavonatok továbbítására rendszeresen, menetrendszerinti vonatok továbbítására pedig alkalmanként szintén igénybe vesszük. A Feketevölgy Panzió feletti pályaszakasz újjáépítése után a jármű fő feladata a fokozottan védett területen keresztülhaladó vonatok továbbítása lesz.

(...)

3238,9002

3238,9002

A 3238,9002 pályaszámú, 1972-es gyártású, 13398-as gyári számú mozdony a Dorogi-szénmedencéhez tartozó Lencsehegyi szénbányából került hozzánk, a bánya 2004-es bezárásakor. A jármű Rózsahegyi Károly tulajdona. A Lencsehegy I bányamező bezárásakor, a 80-as évek végén selejtezték, majd a következő kb. 18 évben a Lencsehegy II bányaüzem főépülete előtt kiállítási tárgy volt, így sajnos az állaga is eléggé leromlott. Az akkumulátorládája elveszett, de minden más fő alkatrésze megmaradt.
A mozdonyt tulajdonosa a 2004-et követő években teljesen felújította, majd 2008. és 2012. között a Gyöngyösoroszi ércbánya rekultivációján dolgozott, a bánya művelésének szüneteltetése utáni mozdony-selejtezések miatt kialakult vontatójármű-hiány enyhítésére.

Kemencén feladata hasonló, mint a vasút másik EL-9-es mozdonyáé.

(...)

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV