Kemencei Erdei Múzeumvasút
Vasúttörténet
Kemence
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Programok
Vasúttörténet
Műszaki adatok
Járművek
Üzemeltető
Szállások
Látnivalók
Támogatók
Elérhetőség
Cikkarchívum
Képtár
Linktár
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

A FATELEP visszatért!

2015.02.09 (kisvasut.hu)



A 2014. esztendőben, a Kemencei Erdei Múzeumvasút 15. üzemévében nagy örömünkre háromezernél is több négyzetméternyi területtel - aminek kapuja műútra nyílik, és kisvasúti vágánykapcsolattal, sőt, saját vágányzattal is rendelkezik, rajta egy csarnokkal és egy fa raktár épülettel - bővült a közösségünk által, az Ipoly Erdő Zrt-vel való együttműködéssel üzemeltetett Kemencei Erdei Múzeumvasút területe!

Az "új" terület közösségünk (részben egyesületi, részben a finanszírozásba bekapcsolódó tagtársaink osztatlan közös) tulajdona. Ugyanúgy tehát, mint a járműveink s egyebeink (részben közös, részben csapattagok tulajdonaként) - van egy igazi bázisunk is, mégpedig egy korábbi vasúthoz tartozó terület visszavásárlásával!

Gondolom, a fentiekből már sokan tudják, hogy miről van szó, de a rend kedvéért: a Kemence belterület 662/4. hrsz., 3278 m2 területű, kivett telephely művelési ágú ingatlan, ami házszámilag szintén Csarnavölgyi út 45., azaz: a FATELEP - visszatért!

a FATELEP visszatért!

a FATELEP visszatért!
Fotó: Szűcs Zoltán József (2015.02.05.)

A terület valaha szervesen összefüggött a vasúttal (bár igazabb úgy, hogy a vasút a fafeldolgozással :-) amikor ez elmúlt, a XX. végén, a vasút leállításra, a fatelep pedig értékesítésre került.

 

1999-től az Ipoly Erdő Zrt. és Egyesületünk közös munkájával a kisvasút újjáéledt. A 2000. július 29-i megnyitó óta, szóval immár másfél évtizede, olyan mintát adunk országnak-világnak egy állami erdészeti cég és egy szakmai civil szervezet összefogásával egy több szempontból is különleges és egyedi kisvasút megmentésével és üzemeltetésével, aminek öt kontinensen nem találni mását! S a 2014. év végén a kb. negyed százada elszakított fatelep sorsa is újra összekapcsolódott a vasútéval, de immár nem a fakiszállító, hanem a múzeum kisvasútéval. Így hát a fatelep a jövőben nem fűrészgépek munkahelye, hanem:

  • a kisvasúti járművek otthona, és javítóműhelye: nagyon fontos, mert a jelen mozdonyszín igen kicsi, gyakorlatilag egy-egy vágányon csak egy-egy kicsi MD40-es mozdony javítható. Ám továbbra sem mondtunk le a lehetséges fejlesztésről (pl. királyréti Vili szerű) villamos motorkocsiról, de a kisebb tengelynyomás és a keskenyebb űrszelvény miatt nekünk több kocsis szerelvény szükséges. Ennek fedett helyen történő karbantartása és javítása csak egy hosszú csarnokban lesz megoldható.
  • vasúti anyagok tárolóhelye: létkérdés, hiszen a 2010.évi közjóléti beruházás során jelentősen lecsökkent a "kupizótér" ahol a vasúti anyagok és eszközök tárolhatók. Érthető, hogy nem illenek ezek egy szép parkba, de az üzem fenntartásához mégiscsak szükségesek. S olyan szűken vagyunk velük, hogy az ágyazat kövünket is a telepen kívül: Godóvár állomásunk mellett Kemence község területén tároljuk.
  • daru nélküli vasúti járómű átrakodás megoldása: ez komoly megtakarítás lesz, mert egy legalább 8 tonnás autódaru óradíja nem két fillér, és csak sok tíz kilométeres távolságban van ilyen gép. Így, ha a megfelelő rakodó elkészül, a saját járművek szállíttatása, mind vendég járművek fogadása egyszerű és költséghatékony lesz.
  • gépek és gépkocsik elhelyezése: itt most nem arról van szó, hogy a munkatársak lusták, és WC-re is autóval járnak, hanem nálunk önkéntes munkatársaink járművei is fontos segítők a szállításban, a munkatársak eljutásában a munkaterületekre.
  • önkéntes munkatársaink szállás lehetőségének bővítése: az újabb szálláshelyek, mert nagy örömünkre állandó a szállásgondunk. A szállás-hely szűkösség feletti örömünk, nem valamiféle csoportos depresszió-kitörés, azért öröm, mert azt jelzi, hogy sokan vagyunk. De tervezzük egyéb közösségi terek pl. társalgó és előadó-terem kialakítását is.

Legutóbbi módosítás: 2015-02-09 15:55

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások.

Ön is hozzászólhat

Az e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter.

Az Ön neve:
E-mail címe:
Hozzászólás:
Mennyi negyvenhárom meg huszonöt?
Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline