kisvasut.hu
Vasúttörténet - Dél-Dunántúl
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtatható változat

Simongáti Erdei Vasút

(Marton Zsolt)



Somogy Megyében az 1960-as években két erdőgazdaság létezett, a Kaposvár-Böhönye-Inke vonaltól északra az Észak Somogyi, ettől délre a Dél Somogyi. Mindkét területen egy-egy erdei vasút üzemelt, Mesztegnyőn és Kaszón. Ez utóbbi 1965-ben legfelsőbb utasításra (MSZMP) a Honvédelmi Minisztériumhoz került (ugyanis Kádár és Czinege elvtársak kedvelt vadászterülete volt itt). Így a déli terület gazdasága vasút nélkül maradt az északival szemben. Ráadásul elvész az arcképes vasúti igazolvány is, kiesnek a menetkedvezményi egyezségből. E gondolatoktól vezérelve az akkori vezérigazgató Németh Vilmos úgy döntött, vasutat épített. Érvei: a simongáti és pollai erdők kitermelt faanyagának Simongát MÁV megálló- rakodóhelyre és az itt lévő fafeldolgozó üzemhez, valamint Rinyaszentkirály község lakosainak a MÁV vonalhoz való szállítása. 

1969. novemberében született meg a döntés a vasút építéséről, ami 1970. februárjában kezdődött meg, és 1971. nyarára már készen állt a vonal.

A járműpark Dombóvárról érkezett, 2 db C-50-es mozdony, 14 darab teher, és 1 darab személykocsi. A járművek korábban a Szigetvár - Szentegát GV vonalán közlekedtek, így nem voltak újak, de a dombóvári kisvasúti műhelyben teljes felújítást kaptak, ezért jó állapotban érkeztek Simongátra. Viszont nagy meglepetést szereztek a dolgozóknak, ugyanis valamennyi 600 mm nyomközű volt, ami megfelelt korábbi "munkahelyük" nyomtávának. A probléma jelzése után Dombóvár minden kocsihoz küldött 760 mm nyomközű forgózsámolyokat. A vasút személyszállítása jóformán az erdőmunkások szállítására korlátozódott, ugyanis Rinyaszentkirály 1971-ben aszfaltutat kapott Görgeteg felé, így az utazni vágyók átszállás és gyaloglás nélkül juthattak el a MÁVAUT betérő járataival Nagyatádra, Barcsra és Kaposvárra. (A Pollai erdő végállomás - Rinyaszentkirály távolság 1,8 - 2,3 km volt.) A vonalon két megállóhely, a Rinyaszentkirályi úti kitérő és az Ikladi kitérő volt. Az előbbi megállóhelynek semmi forgalma nem volt, már csak azért sem, mert a 30+50 hektométernél tervezett szárnyvonal soha sem épült meg. Utóbbi megállóhely viszont azért volt fontos, mert az itt keresztező út jobbra, nyugati irányba 200 méterre lévő Ikladpusztára (Alsógörönd) vezetett; balra, keleti irányba pedig az innen 400 méterre levő vadászkastélyhoz. Az ide vezető utat még külön meg is jelölték, nejlonbugyit kötöttek az egyik fára.


A vasút forgalmi adatai néhány esztendőben:


Szállítási teljesítmény

Üzemidő

év

fa (t)

átlagos távolság (km)

egyéb (t)

átlagos távolság (km)

személy (fő/t)

átlagos távolság (km)

óra

nap

1971

4460

6,07

-

-

2913 / 233

5,37

..

248

1974

5949

5,80

61

1,90

3425 / 274

5,30

1633

227

1975 terv

7500

6,00

100

5,00

3400 / 270

5,30

1800

230

A Németh urat felváltó vezérigazgató azonban már nem volt híve a kisvasútnak, le akarta állítani.

Értékelés: a vasút által feltárt területen a szállítási feladat az 1976/77. évben megszűnik, s több évtizedig nem fog ismét jelentkezni. Mivel a személyszállítási feladat is jelentéktelen, főleg saját dolgozók szállításából adódik, a vasút fenntartása nem indokolt, 1977-ben megszüntetendő. Komoly problámát jelent a magas állóeszközérték leírása (mintegy 6.000.000,- Ft.)  A 9 kg/fm sínanyag értékesíthető. Kelt. 1974. december 31.

Ezt viszont a Minisztérium csak akkor engedélyezte, ha a környező erdőterület faanyagát már teljesen letermelték, hivatkozva a vasút előnyére a teherautós kiszállítással szemben, amelyet a rossz talajviszonyok és a feltáró úthálózat hiánya akadályozott. Ami a szállítási nehézségeket illeti, a Minisztérium aggodalma nem volt alaptalan. Már a kisvasút építésekor a Pollai erdei végállomást csak úgy tudták elérni, hogy először a vizenyős, már-már mocsaras területen dorong utat építettek, és erre került a vasút felépítménye. Ezért még csapadékos időben, a talaj erős felázása esetén is közlekedhettek a fával rakott vonatok, amikor a teherautós szállításra gondolni sem lehetett.

A vasút 1979. tavaszán szűnt meg, ám a dél somogyi erdészek nem maradtak vasút nélkül, hiszen időközben az észak- és dél somogyi gazdaságot egyesítették Somogyi Erdő és Fafeldolgozó Gazdaság néven. Így a mesztegnyői kisvasút révén továbbra is "vasutas erdészek" maradtak.

***

Az elmúlt közel két évtized azonban nem mosta el nyomtalanul a kisvasút emlékét. Simongáton még működik a fatelep, melyet 760 mm nyomtávú kis hálózat szolgál ki. A farakások és a fűrész között kis kéttengelyes alvázakon utazik a fa. Megvan még a rakodó is, mellette pedig egy itt felejtett teherkocsi, földbe süppedve és gyommal benőve, talán még a kaposvári, simongáti zakatolásokról álmodik.

A vasútüzem adatai:

  • Címe: 7500 Simongát - Nagyatád; telefon: Nagyatád, Simongát 42.
  • Jellege: korlátozott közforgalmú vasút
  • Sorszám: 09; MÁV vonalszám: 513;
  • MÁV csatlakozó állomás: Simongát, vonalszám: 58.
  • A vasút üzemeltetője és címe: Somogyi Erdő és Fafeldolgozó Gazdaság, 7400 Kaposvár Bajcsy Zs. u. 21. Tel: 11-420.
  • A vasút üzemengedélyének száma, kelte, engedélyező hatósága, engedély érvényessége: Somogy Megyei Tanács ÉKV Oszt. 13.789-2/1970-1980
  • Személyszállítási engedély száma, kelte, engedélyező hatósága, engedély érvényessége: - alapengedély szerint.

Jellemző műszaki adatok:

  • Építési hossz 7,306 km;
  • üzemi hossz: 6,800 km;
  • mellékvágányok hossza: 0,506 km
  • Nyomtáv 760 mm
  • Vontatás neme: dízel
  • Legnagyobb tengelyszám: 24
  • Mértékadó tengelynyomás 3,45 tonna
  • Váltók készítése: gyárilag
  • Állomások és megállóhelyek száma: 1 + 3 darab
  • Útátjárók száma 7 darab
  • 2,0 méter, vagy nagyobb nyílású hidak száma: 0 darab
  • 2,0 méternél kisebb nyílású hidak száma 16 darab.

A pálya adatai:

  • sínrendszer 7 és 9 kg/fm;
  • aljak: vasbeton és fa;
  • maximális sebesség: 12 km/óra;
  • maximális emelkedés 10 ezrelék;
  • minimális ívsugár 60 méter;
  • kitérők és mellékvágányokon 30 méter.
  • Építés éve: 1970.

Vasútüzemi épületek: iroda és állomásépület, mozdonyszín és javítóműhely.

Járművek:

  • mozdony C-50 -es tipus 2 darab,
  • személykocsi (zárt, négy tengelyes, két végén peronnal): 1 darab,
  • teherkocsi (Maszolaj gyártmány négy tengelyes homlokkengyeles, rakoncafészkes pőre): 14 darab.

Munkaerő létszáma:

  • alkalmazott - műszaki: 1 fő üzemvezető félállásban;
  • fizikai - betanított munkás: 3 fő, ebből 2 fő mozdonyvezető, 1 fő jegyvizsgáló-fékező; segédmunkás: 2 fő, rakodó.

 

Legutóbbi módosítás: 2007.11.27. 14:52

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV