Almamelléki Erdei Vasút oldal logo
Vasúttörténet
Almamellék
Megközelítés
Díjszabás
Menetrend
Vasúttörténet
Műszaki adatok
Járművek
Elérhetőség
Cikkarchívum
Képtár
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

A kisvasút fénykora



 
A kisvasút vonata Sasréten

A kisvasút vonata Sasréten
Fotó: Chikán Gábor (1995.04.)

1945 utn a kisvast vonalait llamostottk: a hlzat - a Szentmrtonpusztai vonalat kivve - erdgazdasgi kezelsbe kerlt. A 0,4 kilomter hossz Szentmrtonpusztai vonal ugyanis a Grsgali llami Gazdasg tulajdonba kerlt.

A lvontats mg az llamosts utn is tartotta magt: 1955. december 21-n az erdgazdasg egy R-20-22 tpus Hofher motormozdonyt vsrolt, melynek elz zemelsi helye a Kemencei Erdei Vast volt. Almamellken 1964-ben trtnt selejtezsig zemelt.


A Montnia mozdony Kemencn,
az '50-es vek elejn.

Szintn 1955-ben rkeztek meg a kisvasthoz az gynevezett "MASZOLAJ" kocsik. Ezek a ngytengelyes teherkocsik a budapesti Magyar-Szovjet Olajipari Gpgyrban (Maszolaj) kszltek. zembe helyezskkel lecserlhettk a rgi farakoncs ikerkocsikat.

1957-ben a kisvast egy 250 cm3-es Csepel motoros hajtnyt kapott, amelyet a MV szaki Jrmjavt zeme gyrtott. Ez mind a mai napig zemben van.


Az 1957-ben gyrtott
motoros hajtny.

1959-ben az erdgazdasg egy kttengelyes, zrt szemlykocsit vsrolt az Iregszemcsei GV-tl. A kocsi deszkafalazat volt, 14 lhellyel rendelkezett. 1966-ban selejteztk, de nem bontottk el. 1994-ben jbl zembe helyeztk, majd 2000-ben killtottk az egykori MV lloms eltt.

1962. augusztus 16-n rkezett az els C-50-es mozdony a kisvastra a Vitzipusztai Erdei Vastrl. Ez a tpus megbzhatbbnak bizonyult eldjnl, nyilvn ez is szerepet jtszott annak 1964-es selejtezsnl.

1965. december 11-n egy MD-40-es mozdony rkezett Almamellkre a Mecseki Sznbnyszati Vllalattl. Nem idztt sokat ezen a vaston: 1966. november 9-n a Csnyoszri Erdei Vastra szlltottk, ahol 1971-ben selejteztk.

1968. jnius 6-n a Huszrokelpusztai Erdei Vastrl egy 40-HP tpus Montnia motormozdony rkezett Almamellkre, amit 1970-ben, kt jabb C-50-es rkezse utn selejteztek.

1966. februr 5-n kt korszer, n. "Dunakeszi-kocsi" rkezett Almamellkre. Az egyik - 1963-as gyrts - kocsi a Gemenci Erdei Vastrl, a msik - 1965-s darab - pedig egyenesen a Dunakeszi Jrmjavtbl kerlt ide. Ezek a ngytengelyes, klyhaftses, villanyvilgtssal elltott, 22 l- s 26 llhellyel rendelkez szemlykocsik ma is kzlekednek. rdekessg, hogy a norml nyomtvolsg MV-vonal megszntetsig gyakran piszkltk a kisvast dolgozi a nagyvast alkalmazottait amiatt, hogy ott fapados kocsik kzlekedtek, mg a kisvaston ezeknek a jrmveknek ksznheten brlses kocsikban lehetett lvezni az utazst.


A "Dunakeszi-kocsi".

A fvonalon szmos vonalkorrekcit is vgeztek: 1958-ban a szentmrtonpusztai halast ltestse miatt a kisvast egy 750 mteres szakaszt feljebb fektettk. 1961-tl a talpfkat folyamatosan vasbetonaljakra cserltk. A knny, 5 kg/m tmeg sneket 9 kg-osokra cserltk, amelyeket a Devecseri Erdei Vast bontsbl kaptak. 1962-ben talaktottk az almamellki vglloms vgnyhlzatt, kialakult a ma is lthat deltavgnyos vgnyszerkezet. 1965-tl folyamatosan a fa tereszeket betoncsvekre, a fahidakat pedig tekns vasbetonhidakra cserltk. 1961. prilis 12-tl a kisvast korltozott kzforgalm minstst kapott - azta kzlekednek menetrendszerinti szemlyvonatok a vonalon.

A kisvast vonalai is folyamatosan vltoztak ebben az idszakban. 1952-ben elbontottk a Lukafai vonalat, majd 1961-1962-ben 1 km hosszban jjptettk. 1961 s 1962 kztt a Sasrti vonalat meghosszabbtottk a frsztelepig (1 km).

A Terecsenyi vonal tbbszr meghosszabbodott nhny szz mterrel (1947, 1957, 1970, 1975). Szintn tbb apr hosszabbtson ment keresztl a Klotz-gdri s a Kisterecsenyi vonal. 1975-ben azonban mindkettt elbontottk. 1975-ben plt meg a Kpolnsi vonal 0,5 kilomter hosszban. Ez a Terecsenyi vonal 34+60 szelvnybl gazott ki. 1984-ben a Terecsenyi vonallal egytt elbontottk. A Terecsenyi vonalbl egy 150 mteres csonkavgny maradt meg, ahol 1999-ig a "MASZOLAJ-kocsikat" troltk.

1972-ben elbontottk a Szentmrtonpusztai vonalat. 1975-ben egy 0,9 kilomteres szakaszon jbl lefektettk a Csikrti vonalat, de 1983-ban ezt is elbontottk, csak egy 50 mter hossz csonkavgny maradt meg belle.

A kisvast - s a Zselic vidknek - letre s mkdsre igen krosan hatott, hogy 1977. janur 1-n megszntettk a MV Kaposvr-Szigetvr szrnyvonalt. gy a kisvastnak megszakadt a kzvetlen nagyvasti sszekttetse, azta elszigetelten mkdik. A nagyvaston forgattk 1977-ben a Kihajolni Veszlyes cm filmet, melyben kisvasti jelenetek is szerepelnek. A plyt csak ezutn bontottk fel. rdekessg, hogy az Almamellk lloms utni egykori ttjrban - beaszfaltozva - mg mindig megtallhatk a hajdanvolt vastvonal snjei.


Rszlet a Kihajolni veszlyes
cm filmbl.


Az egykori MV vonal snjei Almamellk mellett.
Fot: Nmeth Zoltn Gbor

A kisvast teherszlltsa a '60-as vek kzeptl kezdett visszaesni - ekkor jelentek meg nagy szmban a korszer tehergpjrmvek, illetve ekkor kezdtek orszgos szinten kiplni az erdszeti feltr utak.

A '80-as vek kzepre egy olyan vastzemet tallhattunk Almamellken, melynek fenntartsa gazdasgilag mr nem volt rentbilis, s csak tredke volt egykori nmagnak az aprfalvas szerkezet, gazdasgilag elmaradt Zselicsg kzepn. Meglep, de mgis sikerlt kilbalnia ebbl a vlsgbl. A mirtre igen sszetett vlasz adhat.

Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV