kisvasut.hu - Nagybörzsönyi Erdei Vasút -

Lakossági fórum a szobi kisvasút újjáépítéséről

2007.09.26 (Chikán Gábor)



Lakossági fórumot rendeztek szeptember 25-én este Szobon, az újjáépülő kisvasúttal kapcsolatban: bemutatták a munkák állását, a jelenlévők megbeszélték a település lakóinak észrevételeit, gondjait.
A leendő végállomás helye Szobon, holdfénnyel

A leendő végállomás helye Szobon, holdfénnyel
Fotó: Chikán Gábor (2007.09.25.)

A fórumon Remitzky Zoltán polgármester részletes bevezetőjét követően az építők és a következő (Márianosztra-Nagyirtás) szakasz pályázatát elkészítő szervezet képviselői mutatták be a folyó és az előkészítés alatt lévő munkákat.

A település lakói közül közel 40-en jelentek meg, a felszólalásokban többen is megköszönték a vasút felújításáért végzett kiemelkedő munkát, és kifejezetten kedvező várakozásaikat érezteték a vasút jövőbeli hatásait illetően. Természetesen emellett az építkezés okozta néhány probléma is előkerült, különösen a településen belüli szakasz útátjáróival kapcsolatban, de az építők ezekre megnyugtató válaszokat tudtak adni - illetve néhány, az építéssel járó és a közeljövőben még várható kényelmetlenséget előre jeleztek.

* * *

Az épülő pálya teljes hosszban 48 kg/fm-s sínekből fog állni, hasonló rendszerű, rugalmas csúcssínes kitérőkkel, végig illesztéses kivitelben, betonaljakon (talpfákat a kitérők alatt alkalmaznak csak). A vonalon a két végállomáson túlnemően (melyek két vágánnyal, 50 m használható hosszal épülnek) 5 közbenső megállóhely létesül. A pályaszerkezet elkészítése a következő napokban befejeződik, egyúttal megkezdődik egy kb. két hetes munka keretében az ágyazat terítése, és a gépi szabályozás. Szintén helyére kerül a két, vonat által vezéret, vonatszemélyzet számára visszajelentett fénysorompó. A kisvasúti szigeteltsínekkel kapcsolatos csekély tapasztalatok miatt ezeket 13 kHz-es sínáramkörök működtetik majd.

kiépítési sebesség:

30 km/h

tengelyterhelés:

10 t

legkisebb ívsugár:

60 m

A tervezett utasforgalmi kapacitás 45 ezer fő/év, de a teljes kiépítésben ennél nagyobb utasforgalomra is számítanak.

Gyenge pontja a beruházásnak egyelőre a járművek kérdése, az erre a célra fordítható csekély összeg miatt eddig két pályázatot kellett jelentkező híján eredménytelennek nyilvánítani. Az aktuális tervek szerint egyetlen kisebb mozdony és két személykocsi beszerzésére van esély. A következő szakasz terveiben már kb. tízszer ekkora összeget terveztek járművekre.

A vasút üzemeltetési konstrukciója egyelőre nincs kidolgozva, de ebben meghatározó lesz az is, hogy a vasút tulajdonosa a MÁV Zrt.

Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline