kisvasut.hu - Szakmai oldalak - Járművek

Az L45H mozdonyok (Mk45)



KBK-kód: 2485

A hazai kisvasutak legnagyobb teljesítményû, román gyártású dízelmozdonya, melybõl 10 db a MÁV állományában közlekedett, 2 db pedig a Borsodnádasdi Lemezgyár 1000 mm nyomtávú iparvasútján.

A 760 mm nyomtávú változatok:

Az 1000 mm nyomtávú változatok:

Mk45,2001 körüljár

Mk45,2001 körüljár
Fotó: Joó Ádám (2010.10.31.)

Sorozat:

Mk45,2000

L 45 H 00

Pályaszámcsoport:

2001..10

01..02

Gyártó:

Uzina 23 August

Gyári típusjel:

L 45 H

Gyártási év:

1972

1974


Az 1970-es évekre kisvasútjaink még csak két korszerûnek mondható mozdonytípussal rendelkeztek, az Mk48 és Mk49 sorozatokkal, de ez utóbbi kis példányszáma és sok mûszaki hibája miatt nem volt jelentõs. A jól használható gépek számuk és teljesítõképességük miatt azonban nem feleltek meg mindenütt a követelményeknek. Emellett indokolták az új beszerzést a hûvösvölgyi fûtõház felgyújtásakor megsemmisült Mk49-es mozdonyok.

A MÁV 1972-ben vásárolta 10 db Mk45-ös mozdonyát, természetesen 760 mm nyomtávval. A gépeket az Uzina 23 August román cég készítette, 21568-21577 gyári számokkal.




Vonó- és ütközõkészülékek: Az Mk45,2001-2006 mozdonyokat (mivel a Budapesti Úttörõvasútra kerültek ) önmûködö, a többi négyet szabványos központi ütközõ-vonókészülékkel szerelték fel.

A motor: A mozdonyokba hathengeres négyütemû MB 836 Bb típusú dízelmotort építettek be, amely 331 kW teljesítményû. A mozdony sebessége 8 fokozatú, az M43 mozdonyhoz hasonló menetkapcsolóval szabályozható, tolatóállásban 20, illetve vonali állásban 40 km/h engedélyezett sebességig.


Dízelmotor

Gyártója:

U23A Bukarest

Típusa:

MB 836 Bb

Névleges teljesítménye:

331 kW

Névleges fordulatszáma:

1450 /perc

Üzemanyagfogyasztása:

240 g/kWh

Hengerek száma és elrendezése:

6, álló, soros

Hengerátmérõ / lökethossz:

175/205 mm

Üzemanyagkészletek

Tüzelõanyag:

1400 kg

Hûtõvíz:

580 l


Erõátvitel: Az erõátvitel hidraulikus.

Vezetõállás: A vezetõállást a mozdonyközéptõl kissé hátrébb helyezték el. Két vezetõállása van beépítve, melyeket egy vezetõfülkében átlósan helyeztek el. Fel van szerelve éberségi berendezéssel, és sebességmérõvel.

Jelzések: Hangjelzés adására villamos és légkürt áll rendelkezésre.

 



A mozdonyok általános története röviden összefoglalva


A MÁV mozdonyai közül a már említet Mk45,2001-2006 gépek kezdettõl fogva a MÁV Széchenyi-hegyi Úttörõvasúton közlekednek, mert az ottani emelkedõk és vontterhelések mellett ez a típus felel meg legjobban a követelményeknek az Mk49-esek selejtezése után. (490-es gõzösök és Mk48-asok nem voltak képesek az ottani vontatási feladatra)

Az Mk45,2007-2010 mozdonyokat a sárospataki fûtõházhoz állomásították, de nagy tengelyterhelésük miatt (8 t) az Elágazás-Zemplénagárd vonalon nem közlekedhettek. A Hegyközi Kisvasút erõszakos megszüntetése után a mozdonyok Nyíregyházára kerültek. Az ottani állami garanciával (KHVM) történt fokozatos visszafejlesztések során a lecsökkent vonatterhelésekkel már az Mk48-asok is megbírkóztak, így az Mk45-ösöknél elõtérbe kerültek a hátrányaik. Nagy üzemanyagfogyasztása miatt eleve nem volt gazdaságos, ráadásul a már említett tengelyterhelés sokat rontott a pálya állapotán. 1994-ben a Szobi GV felszámolása után 4 db Mk48-as mozdony érkezett Nyíregyházára, igy Mk45-öseinket félreállították. 1994. június elején mind a négyet átszállították Hûvösvölgybe, ahol üzembe már nem állították õket, fokozatosan selejtezve lettek. Közülük csak az Mk45,2009 létezik még.

L 45 H típusú mozdonyokat nem csak a MÁV vásárolt. A Borsodnádasdi Lemezgyár (BNL) 1000 mm nyomtávú vasútjára 2 db ilyen gépet vett 1974-ben (22186, 22187 gysz.), LDH 001 és 002-re számozta õket, majd késõbb a típus megjelölésével L 45 H 01 és 02-re át lettek számozva.

Ezek a nyomtáv mellett még néhány kialakításbeli különbséget is hordoznak a 760 mm-esekre nézve, ami nem mindenkinek feltûnõ.

A BNL mozdonyai mindvégig Ózd-Borsodnádasd között jártak, míg 1992-re az ipari alakulás, a gyár felszámolása miatt a kisvasút szinte teljesen leállt. Tudomásunk szerint a egyik mozdony a Közlekedési Múzeum védelmét (?) élvezte, ám végül külföldre kerültek, jelenleg egy afrikai ország vasútján dolgoznak.

 



Általános adatok - MÁV BNL

Tengelyelrendezés:

B`B`

Nyomtávolság:

760 mm

1000 mm

Ütközõk közötti hossz:

10250 mm

10200 mm

Forgócsap távolság:

5500 mm

Forgóváz tengelytávolság:

1700 mm

Legnagyobb magasság:

3300 mm

3100 mm

Legnagyobb szélesség:

2300 mm

Kerékátmérõ:

750 mm

Bejárható legkisebb ívsugár:

50 m


Szolgálati tömeg:

32 t

Tengelyterhelés:

8 t

Eng. legnagyobb sebesség (tolató/vonali):

20/40 km/h


Hajtásrendszer

Erõátvitel:

hidraulikus

Hajtómû gyártója:

Hidromechanika, Brasov


típusa:

TH 1A


jellege:

két hidraulikus nyomatékmódosító

Irányváltó típusa:

1 R 13

Tengelyhajtómû típusa:

2 A 100 (BNL: 1 A 100)


Segédüzemi berendezések

Segédüzemi generátor/dinamó:

6-03/17.05


névleges teljesítménye:

7 kW


névleges feszültsége:

24 V

Akkumulátor:

12 ES 320 A lúgos


névleges feszültsége:

24 V


tárolóképessége:

320 Ah

Légsûrítõ:

1 C 501


szállítóképessége:

1500 l/perc


levegõnyomása:

8 bar


Fékek

A fékberendezés:

Knorr önmûködö és közvetlen légfék

Fékezett tengelyek száma:

4

Legutóbbi módosítás: 2007.12.02. 13:08

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline