kisvasut.hu - kisvasut.hu - Vasúttörténet - Észak-Magyarország

Kiskéri bányavasút

(Moór Attila)



A kiskéri szénbányából Mohora nagyvasúti állomásának átrakójára szállította a szenet a bánya kisvasútja. Az államosításig szenet fuvaroztak rajta, de a háború után a szénbánya már nem üzemelt, a vasutat az erdészet kapta meg. Pár év üzem után viszont már az erdészet sem használta. Felmerült a vonal 760 mm-esre való átépítése és a közforgalomba kapcsolása, de 1952-ben az UVATERV felmérői meglepve tapasztalták, hogy a vasutat már az erdészet felbontotta. A sínanyag nagy része Börzsönybe került, az egyik Brigadelok Királyrétre, ahol végül nem állt üzembe.

A vasút 1948-as leltárában egyetlen gőzmozdony és 15 db teherkocsi szerepelt. A pálya 9,3 kilós sínekből állt, rajta az engedélyezett sebesség 6 km/óra.

A vasútnak szép fűtőháza volt Kiskéren. Mohorán az átrakó az állomástól pár száz méterre délre létesült.

A kisvasút fennmaradt iratanyaga számos, mára már feloldhatatlan ellentmondást tartalmaz.

A kiskéri kisvasút a bánya adatai szerint 633 mm-es, a Mallerd szerint 600 mm-es, a MÁV irattárban 760 mm-es csatlakozó vasútként szerepel. A vasút Vilmos nevű Brigadelokja 633 mm-es nyomtávolságú volt. A mozdony 1948-ban már egy éve lejárt kazánvizsgával üzemelt. A Mallerd iratanyagában 1948-ban Királyrétre szállítva, de ott üzembe nem állítva. Aztán egy 1953-as irat szerint a már felszedett vasút kiskéri fűtőházában áll, rég lejárt kazánnal, törött ívbeálló tengellyel, és Királyrét csak kazán armatúrákat vitt el róla.

A kisvasut.hu vasútlistája 3 Kiskéren előforduló mozdonyról tud.

Királyréten volt egy Vilmos nevű mozdony, így volt mivel keverni az iratokban (vagy szándékosan csúsztatni, melyre számos esetben szüksége volt a vasúttársaságoknak a működés fenntartásához is), hogy mi is került oda Kiskérről.

Érdekesség, hogy a szénbánya és az erdészet között közötti szerződéseket a Gazdasági Vasutak Igazgatóságán állították ki, de nem ismert, miért került bevonásra ez a harmadik fél.

Legutóbbi módosítás: 2016-08-19 23:50

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV