kisvasut.hu - kisvasut.hu -

Új gőzös Gyöngyösön

2006.04.13 (kisvasut.hu)



Április harmadikán mutatták be a nagyközönségnek a Gyöngyösi Állami Erdei Vasút - azaz Mátravasút -  új gőzmozdonyát. A Romániából beszerzett jármű a 490, 2005-ös pályaszámot, illetve a Gyöngyi becenevet kapta. A gőzös beszerzését egy hároméves fejlesztési program követi, melynek keretében a lajosházi vonalat is meg kívánják hosszabbítani.
A Mátravasút új gőzmozdonya a gyöngyösi állomáson

A Mátravasút új gőzmozdonya a gyöngyösi állomáson
Fotó: Jakóts Ádám (2006.04.03.)

A 490, 2005-ös pályaszámú gőzös eredetéről keveset tudunk: gyári száma 1682/1954, de más források szerint az 1131/1954-es gyári számon szerepel. Eredeti, romániai pályaszáma CFF 764-426 volt, ezek alapján azt feltételezzük, hogy szinte teljes életét a moldvai Kománfalván (Comãneºti) élte le. Azt sem tudjuk, hogy pontosan honnan került hazánkba (a kománfalvi erdei vasút 1991-ben szűnt meg, így vélhetően valahol tárolták a hazátlanná vált mozdonyt). Magyarországra a múlt év végén érkezett, majd Nagykanizsán újították fel.

Gyöngyösre érkeztével az ősszel ide szállított szilvásváradi 394,057-es mozdonyt hazavitték, a Ba 45 pályaszámú személykocsi azonban a Mátrában maradt. A gőzöst várhatóan csak alkalmanként, illetve megrendelésre fogják közlekedtetni. Az ilyen járművek magas üzemeltetési költsége miatt meglepő az újabb kisvasúti gőzös beszerzése; az idei évben financiális okok miatt csak a budapesti gyermekvasúton és a Királyréti Erdei Vasúton lehet majd rendszeresen gőzmozdony vontatta szerelvényekkel utazni.

A kisvasút életében mérföldkő lehet a Mátrai Kisvasút Projekt megvalósítása, melynek keretében három év alatt mintegy 480 millió forintos beruházást terveznek. Az idén felújítják a 9,7 kilométeres lajosházi vonalat, ahol az árvízkárok és a pálya rossz állapota miatt az elmúlt években többször is szünetelt a forgalom. 2007-ben megkezdik a lajosházi vonal meghosszabbítását: a régi nyomvonal mentén 3,8 kilométer hosszban a Szalajkaházig építik újjá a vasutat. A síneket 2008-ban kívánják lefektetni. A vasút meghosszabbításán túl felújítják a szalajkai erdészházat, illetve tanösvényt és vadasparkot alakítanak majd ki az új végállomáson.

Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline