kisvasut.hu - kisvasut.hu - | ||||
Idén folytatódhatnak az M4 állagmegóvási műveletei 2010.03.17 A magyar közlekedés- és technikatörténet egyik legfontosabb emléke a LÁNG Gépgyár által 1927-29 között a Szegedi Gazdasági vasút számára gyártott négy darab 120 lőerős teljesítményű dízel-elektromos mozdony. A mozdony volt a hazánkban gyártott legelső dízelmozdony, valamint a legelső olyan mozdony amely teljes egészében villamos erőátvitelt alkalmazott. Munkában az M4-es A villamosmotor és erőátviteli szerkezetet egy dízelmotor hajtotta meg. A motor energiáját 550 voltos dinamóba vitte át, és a 80 tonnás vonatot 40-45 km-es ebességgel vontatta üzemszerűen. A maga idejében forradalminak számító technikai megoldás jelentősen megelőzte korát és messzeföldről csodájára jártak. A gyár és Szeged városa nagyon büszke volt ezekre a mozdonyokra és világkiállításokra valamint szakmai kiállításokra jártak vele. A mozdony 1929-ben a Barcelonai világkiállításon aranyérmet, és több szakmai kiállításon is első díjat nyert! A felújítás megújult honlapja szerint: "Legfontosabb cél, hogy újra üzemképes állapotban legyen eme kuriózum és műemlék a magyar gép-, illetve mozdonygyártás tiszteletére. A felújítás már sok éve elkezdődött, de a befejezés még távol van. Ami hatalmas előny, hogy a mozdony forgóvázait és benne a vontatómotorokat már felújították, a generátor pedig szintén jó állapotban van, persze a körülményekhez képest. Komoly akadályt jelent a felújításban, hogy a jármű számos alkatrésze a vandalizmus áldozataként hiányzik, illetve megrongálódott. Idén tavasszal ismét nekifogunk és első lépésként az állagmegóvásra koncentrálunk, illetve a JAR 135 motor alkatrészeit kell elraktároznunk, hogy finanszírozottság esetén csökkentsük a kiadásokat. További információk: www.m4.hu
| ||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |