Kemencei Erdei Múzeumvasút
Kemence
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Programok
Vasúttörténet
Műszaki adatok
Járművek
Üzemeltető
Szállások
Látnivalók
Támogatók
Elérhetőség
Cikkarchívum
Képtár
Linktár
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Az Őrségből a Börzsönybe

2008.02.29 (Kelemen Zsolt dr.)



Új vontatójárművel gyarapodott a Kemencei Erdei Múzeumvasút gyűjteménye
A pankaszi MD-40-es Kemencén

A pankaszi MD-40-es Kemencén
Fotó: Kovalcsik Tamás (2008.02.23.)

Mint a vasútbarátok előtt ismert, a pankaszi téglagyár leállt, ezért a gépek és berendezések egy részét eladták. Néhány épületet lebontottak, de az égetőkemence, a kémény és az 1987-ben emelt irodaépület megmaradt. A látványos kémény jövője talán hosszútávon is biztosított (mobilszolgáltatók antennájaként).
A kisvasúthálózatot teljesen felszámolták, a bányába vezető síneket felszedték, eladták. A kocsikat is mind értékesítették, és ez lett a sorsa csillék túlnyomó többségének is. A megmaradt kb. 8 csillének csak a főkerete maradt meg; a teknőiket egy másik téglagyár vette meg. Összesen egy csille maradt egyben. Található a telepen még kb. 60 vfm repvágány 18 kg-os sínekből, vastag faaljakon, és 15 vfm 9 kg-os vasaljakon.
Az egyéb anyagok döntő részéből nem ócskavas lett, hanem különböző üzemek vásárolták meg, és ha átalakítva is, de használják tovább.

A téglagyár egykori vontatójárművei: 5 MIB kuli és egy MD-40-es voltak. A leállítás után a kulik eltűntek. Egy kuli (a legjobb állapotú) Székesfehérvárra került, a két legrosszabb állapotban lévőt valószínűleg szétvágták. A másik kettő sorsa bizonytalan.

Az MD-40-es 1963-ig Pápán volt, onnan szállították át Pankaszra. 1990-ben remotorizálták egy honvédségtől szerzett használt Csepel 414-es motorral. Botváltós, meghosszabbított főkerettel. Mindvégig jól képzett gépész szakemberek tartották karban, helyben javították. A járművet üzemképesen állították le. Azóta elveszett a szabadban tárolt gépről az önindító, a generátor, az ékszíj, a porlasztókhoz vezető üzemanyag csövek, a kábelezés és egyéb kisebb alkatrészek. A hűtő valószínűleg lyukas. A mozdony üzemképes állapotra felújítható, azonban a sokévi szabadban tárolás megtette a hatását, így a váltót és az irányváltót is alaposabban meg kell majd vizsgálni.  A gép állapota zömmel megegyezik a 2005-ös képeken láthatóval, újabb lényeges alkatrészek nem tűntek el azóta.

Járműmentő akció keretében 2008. február 21-én a került a Kemencei Erdei Múzeumvasútra.

Legutóbbi módosítás: 2008.02.29. 16:12

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline