Kemencei Erdei Múzeumvasút
Kemence
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Programok
Vasúttörténet
Műszaki adatok
Járművek
Üzemeltető
Szállások
Látnivalók
Támogatók
Elérhetőség
Cikkarchívum
Képtár
Linktár
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

A pélpusztai kocsi felújítása

2006.12.11 (Markója Szilárd)



2004. őszén találtunk rá a pélpusztai MGTSZ területén egy kisméretű, kéttengelyes, zárt személykocsira. Közel kétéves felújítási periódus után került a Kemencei Erdei Múzeumvasútra, 2006. december 9-én.
A kemencei daruzás kezdete

A kemencei daruzás kezdete
Fotó: Mohácsi Sándor (2006.12.09.)

A "Pélpusztai kocsi" legújabbkori története

2004. őszén Moór Attila barátunk a kisvasúti index fórumon közzétett egy pár fotót egy igen kis tengelytávú, kéttengelyes, viszonylag intakt állapotú, fedett személykocsiról, amit Pélpusztán talált meg, egy TSZ területén. A jármű az Ádánd-Pélpusztai GV - tudomásunk szerinti - egyetlen személyszállító kocsija volt. A kocsi különleges adottságaira, esztétikus megjelenésére való tekintettel 2004. októberében dr. Kelemen Zsolttal együtt leutaztunk a helyszínre, és a kocsi szemrevételezése után az azonnali megvételről döntöttünk. Bár a megtekintés időpontjában, szombaton nem volt valószínűsíthető, hogy tárgyalóképes partnert találunk a telepen, szerencsénkre a legmegfelelőbb pillanatban megérkezett a Pélpusztai MGI Kft. tulajdonosa, Simon Redfearn ügyvezető igazgató, akivel többkörös angol/magyar nyelvű tárgyalás után 40 000 Ft vételárban állapodtunk meg. Később az elnökséget sikerült meggyőzni arról, hogy a KBK vásárolja meg a kocsit, és mivel igen kisméretű jármű, továbbá az eredeti nyomtávján, 760 mm-es állapotában egyetlen vasút sem foglalkozott volna komolyabban vele, így már akkor felmerült a 600-asítása, és Kemencére helyezése.
A kisvasúti indexen, 2004. november 2-án ezt írtam:
"Sziasztok, (indexes nicknév) kolléga egy pár lappal ezelőtt közzétette egy eladó kéttengelyes, laprugós, fékes, siklócsapágyas, szegecselt acélvázas, házi építésű, zárt, igen kisméretű személykocsi fotóit. A helyszínt akkor azért nem árulta el, mert már folytak a megvételi tárgyalások a tulajdonossal, de ma már ez nem titok: Pélpuszta. Nagy örömmel jelentjük a topiklakóknak, hogy a kocsi a KBK tulajdonába került, szombaton utazott fel Pestre, és most Paphegyen várja a műszaki felmérést-, valamint Egyesület döntését a felújítási munkák - valószínűleg már - jövő évi megkezdéséről.
A kocsiszekrény alapadatai: 180 cm széles, 230 cm magas, és 398 cm hosszú.
A jármű megmentésének és értelmes felhasználásának lehetőségéért külön köszönet (indexes nicknév) kartársnak."
A kocsi az elnökség döntésének értelmében már abban az évben a paphegyi műhelybe került felújításra. Mivel korlátozottak voltak a forrásaink, ezért akkor úgy döntöttünk, hogy gépészeti felújítás a vas- és lakatosmunkákra fog leszűkülni (tehát a régi faborítás elbontása, a kocsi alkatrészeinek szétszedése, az alváz kiegyengetése, az ajtók, átmenő ütközők, fékszerkezet rendbe hozása, majd a jármű újbóli összeépítése). A kerékpárok 600 mm nyomtávúvá alakíttatását, a faburkolat és a belső berendezés elkészítését, a jármű lefestését az Egyesület magára vállalta. A tetőlemez felrakása még a paphegyi műhely feladata volt, azzal a megkötéssel, hogy az ívelt párnafa szerkezetet nekünk kell elkészíteni és felszerelni. A kerékpárok 600 mm-es nyomtávolságúra történő beállítását 2006. nyarán a MÁV Zrt. pécsbányai Teherkocsi Műhelye végezte. A kerékpárok esztergálására végül is nem került sor, mert a kerekek kéregöntéses technológiával készültek.
2006. szeptember 6-án került át Paphegyről a kocsi Felsőpeténybe. Az ok: kellett egy kocsi a szeptember 16-i bányásznaphoz, melyet az utasok is igénybe vehetnek a felszíni vonalszakaszon. A bányatulajdonos és a KBK elnöksége között a megállapodás így szólt: a vállalkozó átszállítja a kocsit Felsőpeténybe saját járművével, illetve a bedeszkázáshoz is segítséget nyújt, cserébe a kocsit térítésmentesen használhatja az ünnepség időtartama alatt. Szeptember 13-án és 15-én rohammunkában befejeződött a kocsi fém alkatrészeinek színre festése, majd a padló és az oldalfalak bedeszkázása. A kocsi félkész állapotában is nagy sikert aratott a bányásznapon, és szállította az utasokat Felsőpetény és Bánk között. Így jelenleg egy félig nyitott járművel rendelkezünk, melynek befejezése, végleges zárttá alakítása Kemencén fog megtörténni a téli időszakban, a terveink szerint.

2006. december 9-én megdőlt az országos melegrekord, és ez igen jól jött a szállítás szempontjából. Körülbelül 15 fokos, napsütéses időben zajlott a rakodás. Még aznap sor került a sikeres próbafutásra is. A szállításról, próbafutásról képek itt: http://kisvasut.hu/showgallery.php?f=3&a=14&t=1


Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline