Nagybörzsönyi Erdei Vasút
Vasúttörténet
Nagybörzsöny
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Vasúttörténet
Műszaki adatok
Járművek
Szállások
Elérhetőség
Cikkarchívum
Képtár
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

A hálózat kiépülése Szobon



 

A Szob–Márianosztrai Kőbánya vonalat 1908 - 1912 között építtette ifjabb Luczenbacher Pál kőbányái összekötésére a szobi MÁV állomással, a márianosztrai Csák-hegyi kőbányában található és kitermelt dácit és a malomvölgyi ("Fekete") bányában kitermelt andezit szállítására. 

Az üzemet két MÁVAG gyártású 78.01 szerkezetszámú háromcsatlós Szob 1 és Szob 2 pályaszámú gőzössel indították. A két mozdony mellett, hatvan kéttengelyes nyitott kocsi szolgálta a szállítási feladatokat. A fűtőház és a kőzúzda Szobon létesült. A kitermelt követ nagy darabokban rakták vasútra. A válogatás, finom kőzúzalék készítése Szobon történt. Itt adták fel a kőszállítmányokat a MÁV szerelvényeire. A vasútállomásról a dunai uszályrakodóra is kiépítettek egy vonalat, itt uszályokra rakodtak. 1914-ben újabb, ugyancsak háromcsatlós MÁVAG 107.02 szerkezetszámú mozdonyt szereztek be, Szob 3 jelzéssel állt forgalomba.

Az ún. „Fehér-bányába” a Dolinka – Csák-hegy vonal vezetett. 1917-ben a Luczenbacher Pál örökösei cég eladta kőbányáit az iparvasúttal együtt. Az új tulajdonosok létrehozták a Szobi Kőbánya Rt-t. Az Rt. 1926-ban az üzemdrága Dolinka – Csák-hegy vonal kiváltására siklót épített, ekkor a vonal megszűnt. A kőbánya siklójának története itt olvasható.
A  vonal története, sőt maga a vonal léte Szobon már „kikopott” a köztudatból, ennek ellenére egyes szakaszai ma is jól felismerhetők és követhetők. A vonal a 28-as szelvénytől (kb. Petyerák-tanya buszmegállótól) indul északi irányba, majd délkeleti irányba fordul, és tart a „Sukola-kereszt” felé. A nyomvonal itt már elszántott, nem követhető. A „Nap porta” felett ismerhető fel újra, tart északnyugati irányba, majd egy látványos ívben (töltés + bevágás) visszafordul délkeleti irányba. Egy másik látványos ívben újra északnyugatnak fordul, és tart a bányaudvarba.

A trianoni békediktátum után megépült a Bezina-völgyben az összekötő vonal a Nagybörzsönyi Erdei Vasúttal. 1924-ben érkezett ugyancsak hasonló kivitelben a Szob 4 jelű mozdony. Ő is a MÁVAG gyártmány, 106.03 szerkezetszámú volt.

Legutóbbi módosítás: 2010.09.06. 19:12

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline