kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Új gőzös Gyöngyösön

2006.04.13 (kisvasut.hu)



Április harmadikán mutatták be a nagyközönségnek a Gyöngyösi Állami Erdei Vasút - azaz Mátravasút -  új gőzmozdonyát. A Romániából beszerzett jármű a 490, 2005-ös pályaszámot, illetve a Gyöngyi becenevet kapta. A gőzös beszerzését egy hároméves fejlesztési program követi, melynek keretében a lajosházi vonalat is meg kívánják hosszabbítani.
A Mátravasút új gőzmozdonya a gyöngyösi állomáson

A Mátravasút új gőzmozdonya a gyöngyösi állomáson
Fotó: Jakóts Ádám (2006.04.03.)

A 490, 2005-ös pályaszámú gőzös eredetéről keveset tudunk: gyári száma 1682/1954, de más források szerint az 1131/1954-es gyári számon szerepel. Eredeti, romániai pályaszáma CFF 764-426 volt, ezek alapján azt feltételezzük, hogy szinte teljes életét a moldvai Kománfalván (Comãneºti) élte le. Azt sem tudjuk, hogy pontosan honnan került hazánkba (a kománfalvi erdei vasút 1991-ben szűnt meg, így vélhetően valahol tárolták a hazátlanná vált mozdonyt). Magyarországra a múlt év végén érkezett, majd Nagykanizsán újították fel.

Gyöngyösre érkeztével az ősszel ide szállított szilvásváradi 394,057-es mozdonyt hazavitték, a Ba 45 pályaszámú személykocsi azonban a Mátrában maradt. A gőzöst várhatóan csak alkalmanként, illetve megrendelésre fogják közlekedtetni. Az ilyen járművek magas üzemeltetési költsége miatt meglepő az újabb kisvasúti gőzös beszerzése; az idei évben financiális okok miatt csak a budapesti gyermekvasúton és a Királyréti Erdei Vasúton lehet majd rendszeresen gőzmozdony vontatta szerelvényekkel utazni.

A kisvasút életében mérföldkő lehet a Mátrai Kisvasút Projekt megvalósítása, melynek keretében három év alatt mintegy 480 millió forintos beruházást terveznek. Az idén felújítják a 9,7 kilométeres lajosházi vonalat, ahol az árvízkárok és a pálya rossz állapota miatt az elmúlt években többször is szünetelt a forgalom. 2007-ben megkezdik a lajosházi vonal meghosszabbítását: a régi nyomvonal mentén 3,8 kilométer hosszban a Szalajkaházig építik újjá a vasutat. A síneket 2008-ban kívánják lefektetni. A vasút meghosszabbításán túl felújítják a szalajkai erdészházat, illetve tanösvényt és vadasparkot alakítanak majd ki az új végállomáson.

Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00 [cikk javítása]

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV