kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Magyar mérnökök innovációs sikere a Lillafüredi ÁEV-en

2010.11.04 (Chikán Gábor)



November 3-án megkapta a műszaki engedélyt a Lillafüredi ÁEV új, hibrid hajtású dízelmozdonya. Ezzel a kisvasút ismét kiérdemli a nemzetközi vasúttechnika élvonalának figyelmét.

Próbán az új mozdony

Próbán az új mozdony
Fotó: Molnár Márk (2010.11.01.)

A hibrid hajtású járművek a közlekedés minden ágazatában egy lehetséges utat jelentenek az energiahatékonyabb és környezetkímélőbb megoldások felé. Vasúti járművekben azonban még csak néhány gyártó kísérleti darabjai közlekednek a világban, így nemzetközileg is figyelemreméltó, hogy ma forgalomba állhatott a magyar kisvasutakon, a Lillafüredi ÁEV-en az első ilyen mozdony.

A pályázati rendszerek sajátosságai folytán többéves előkészítés után alig néhány hónap alatt kellett megvalósítani az elképzelést, amelyet a mozdonyt tervező és kivitelező magyar mérnökcsapat - több földrész gyártóitól kiválasztott alkatrészekkel - sikerrel megoldott: a Bobo Kft., a Sedulitas-Pro Kft. és az Invent Kft. mérnökei és dolgozói.

A mozdony alapját a RÁBA gyártmányú korábban Mk48,2021 pályaszámú dízelmozdony képezi, melynek főkeretét és forgóvázait tartották meg alapos felújítással. A gépezet, hajtásrendszer, járműszekrény teljesen megújult.

A vontatási energiaforrás egy dízel-villamos gépcsoport, valamint egy lítium - vas-foszfát akkumulátortelep. A meghajtást forgóvázankét egy-egy vízhűtéses vontatómotor végzi. A jármű vezérlése képes a két energiaforrást együtt, vagy külön-külön is működtetni, így a mozdony akár tisztán akkumulátoros üzemmódban is mozoghat, csaknem teljes csendben. Természetesen lényeges jellemző, hogy völgymenetben a mozdony visszatápláló fékezésre is képes, a fékezési energiát tárolja az akkumulátorban, ami jelentősen javítja a hatásfokot.

A vezetőfülke a korábbinál tágasabb, benne két vezetőállás kapott helyet, így mindkét menetirányban kényelmesen előretekintve érhetők el a szükséges kezelőszervek.

A mozdony kapcsolódik egy további történelmi különlegességhez is: elkészülte után néhány nappal ünnepelheti a kisvasút 90 éves fennállását, amely megnyitásakor (1920. november 14.) is a vasúttechnika élvonalában volt. Vonalvezetése is egyedülállóan komoly műszaki megoldásokat tartalmaz, és már a XX. század első felében is üzembe állították a magyar járműgyártásnak világhírt hozó motorvonatok keskenynyomközű változatát. E mozdony most ennek tiszteletére ugyanazt a kék-fehér színezést kapta, mint az egykori motorkocsik.

A mozdony üzembe állásával lezárult az Északerdő Zrt. EU pályázati forrásból 90% támogatási intenzitással megvalósuló turisztikai fejlesztése, melynek része volt még a lillafüredi és garadnai állomások megújítása is.

Még több kép a mozdonyról itt

Legutóbbi módosítás: 2010.11.04. 10:25

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV