A jelzés parancs. Parancsot ad a megfigyelésére kötelezett dolgozónak valamely szolgálati ténykedés, vagy biztonsági intézkedés azonnali megtételére. A figyelmeztető jelek tájékoztató szerepet töltenek be.
A jelzések (figyelmeztető jelek) adhatók helyhezkötött és hordozható jelzőkkel, járműveken alkalmazott berendezésekkel, továbbá hordozható jelzőeszközökkel.
A jelzéseket a végrehajtáshoz szükséges időben, az utasításban meghatározott helyen, módos és egyértelműen kell adni. Kézi jelzőeszközökkel a test elejével és arccal a mozdonyvezető felé fordulva kell adni, hogy azokat a mozdonyvezető, vagy a mellette szolgálatot végző dolgozó kétséget kizáró módon láthassa. Ettől eltérni csak az utasításban szabályozott esetekben továbbá tolatás közben vagy mozgó járműveken történő jelzésadáskor szabad.
A vonat vagy tolatómozgás közben adott jelzéseket a jelzésadás helyéig állandóan figyelni kell, mivel az rendkívüli ok miatt (veszélyelhárítás) megváltozhat.
A jelzéseket nappal és sötétben azonos módon kell adni, kivéve, ha az utasítás másképp rendelkezik. A sötétben alkalmazandó jelzéseket kell adni nappal is
A távolbalátás akkor korlátozott, ha a napszaknak megfelelő jelzéseket időjárási ok miatt nem lehet 200 m távolságból biztosan látni.
A szabadlátás akkor korlátozott, ha a jelzéseket a terepviszonyok, tereptárgyak miatt nem lehet a vonatról 200 m távolságból, tolatásnál a mozgás szabályozásához szükséges távolságból folyamatosan látni.
Az ilyen jelzéseket aggályosnak kell minősíteni, és közülük a forgalom biztonsága szempontjából a fontosabbat kell figyelembe venni. Ha valamely jelzés értelme tekintetében a legkisebb kétely merül fel, a helyzet tisztázásáig a menetet meg kell állítani, álló helyzetből nem szabad elindulni.
A forgalmi szolgálat lebonyolításában részt vevő állomási, pálya és mozdonyszemélyzetnek ismernie kell működési területét, különösen:
Az erre vonatkozó adatokat a Helyi melléklet tartalmazza.
Ha a jelzők kitűzésének ellenőrzésére kötelezettek, a pálya- vagy vonatszemélyzet azok hiányát (eltulajdonítását) fedezik fel, a helyzetről értesíteniük kell a forgalmi szolgálattevőt, aki köteles az illetékes szakszolgálatoknál intézkedni a pótlásukról.
Amíg a jelzőket nem pótolják, a vonatok személyzetét a hiányról értesíteni kell.
Az érvénytelenné vált fényjelzők fényeit ki kell kapcsolni és a vonatok személyzetét a jelző érvénytelenségéről értesíteni kell. Az érvénytelenné vált más jelzőket el kell távolítani.
Olyan, a vonatok tényleges fékútja alapján meghatározott távolság, melyet az utasításban szabályozott módon egyes jelzők kitűzésénél kell alkalmazni. Az előjelzési távolságot a helyi mellékelt közli.
A fényjelzőket a fedezendő pont előtt, szolgálati helyeket fedező fényjelzőket az első váltó előtt legalább 50 méterrel kell felállítani. A fényjelzők megengedik, vagy megtiltják a vonatok továbbhaladását.
A fényjelzők alapállása a továbbhaladást megtiltó állás. Csak akkor szabad azokat továbbhaladást engedélyező állásba állítani, ha a vonat biztos továbbhaladására minden intézkedés megtörtént.
A fényjelzők jelzéseit az 1. ábra mutatja:
Ha a fényjelző kétes jelzést ad, vagy egyáltalán nem ad jelzést, és a jelző érvénytelenségéről (1.8) a vonatszemélyzetet nem értesítették: azt Megállj! jelzésként kell értelmezni.
A fényjelzők mellett vonattal csak akkor szabad elhaladni, ha
Hívójelzés mellett olyan, legfeljebb 15 km/h-s sebességgel szabad elhaladni, hogy a vonat bármely akadály előtt biztonságosan megállítható legyen.
Használhatatlan a fényjelző, ha
A fényjelző használhatatlanságát be kell jegyezni a Hibaelőjegyzési könyvbe, és a kijavításról intézkedni kell.
A fényjelző használhatatlanságáról a vonatok személyzetét értesíteni kell. A vonatközlekedést - ha lehetséges -Hívójelzéssel, vagy a vonatnak a jelző mellett való megállása után élőszóval adott engedéllyel kell szabályozni.
A V-betűs jelző fekete kör alakú táblán fehér V betű.
Fényjelzővel nem fedezett állomások, pályaelágazások első váltója előtt legalább 50 m-rel kell elhelyezni. A jelző mellett csak akkor szabad továbbhaladni, ha a szolgálati helyre való behaladásra az utasítás II. részében szabályozott módon engedélyt adnak.
A váltók kézi állítókészülékének (ellensúly) színezése (3. ábra):
Helyszíni állítású váltó esetén ha a váltó egyenes irányba áll: a kézi állítókészülék fehér fele van felül, ha pedig kitérő irányba áll: a kézi állítókészülék vörös fele van felül. Ha a váltónak van alapállása, akkor a kézi állítókészüléken fekete nagy "A" betű van; a váltó alapállását a rendes helyzetű "A" betű jelzi.
A váltókat közlekedési és tolatási szünetekben alapállásukban kell tartani, kivéve, ha így elzárt, foglalt, vagy járhatatlan vágányra vezetnek.
A biztonsági határjelző (4. ábra) fehér-fekete-fehér sávozású gerenda vagy síndarab.
A biztonsági határjelző két összefutó vágány között azt a helyet jelöli meg, amelyen belül az egyik vágányon lévő járművek nem veszélyeztetik a járműmozgást a másik vágányon.
Az állomáson megálló vonatokat mindenkor a bejárati vágány túlsó végén lévő biztonsági határjelzőn belül kell megállítani. A megállás helyére vonatkozóan egyéb rendelkezéseket a II. rész tartalmaz.
Az útátjárójelzőt (5. ábra) útátjáró előtt 5V távolságban (a km/h-ban mért pályasebesség számértéke ötszörösének megfelelő, méterben mért távolság) kell felállítani. Nem kell kitűzni azt az útátjárójelzőt, amely szolgálati hely szélső váltóin belüli területre esne, de az ilyen útátjárókat a Helyi mellékletben külön meg kell jelölni.
Az útátjárójelzők mellett, valamint a Helyi mellékletben megjelölt, útátjárójelzővel nem jelzett útátjárók előtt a szolgálati helyről való kihaladás közben Figyelj-jelzést kell adni (3.5.1).
Lassan bejárandó pályarészt általában a
egyidejű alkalmazásával kell jelezni (6. ábra).
A lassúmenet előjelző csúcsára állított háromszög alakú sárga tábla, melyen fekete szám jelzi az alkalmazható sebesség tizedértékét. Ha az alkalmazható sebesség tízzel osztva tört számot eredményez, akkor a tört rész kitevőben szerepel. Az 5 km/h sebességkorlátozást 1/2 törtszám jelzi.
A lassúmenet előjelző jelzésének értelme: Lassíts! A lassan bejárandó pályarész elejéhez legfeljebb az előjelzett sebességgel szabad érkezni.
A lassúmenet előjelzőt a lassúmenet eleje jelző előtt előjelzési távolságban kell felállítani. Nem kell kitűzni, ha:
A lassúmenet eleje jelző téglalap alakú sárga tábla, mezejében fekete szám jelzi (megismétli) az alkalmazható sebességet a lassúmenet előjelzőnél ismertetett módon.
A lassúmenet eleje jelző jelzésének értelme: Lassan! Legfeljebb az előjelzett sebességgel szabad továbbhaladni.
A lassúmenet vége jelző téglalap alakú fehér tárcsa, mezejében jobbra lefelé tartó átlóval áthúzott fekete szám.
A lassúmenet vége jelző jelzésének értelme: Feloldás! A sebességet csak akkor szabad növelni, ha a vonat utolsó járműve is elhaladt már a jelző mellett. Egymást közvetlenül követő lassan bejárandó pályarészek esetén a későbbi lassúmenet eleje jelző egyben az előző lassan bejárandó pályarész végét is jelzi, külön lassúmenet vége jelzőt itt nem kell alkalmazni.
A Megállj jelzőt és a Megállj-jelző előjelzőjét a 7. ábra mutatja:
A Megállj! jelzőt járhatatlan pályarész elején kell kitűzni. Szolgálati hely vágányaira elrendelt vágányzár esetén az érdekelt vágányok két végén, a két sínszál közé, a nyílt pálya felé jelzést adó Megállj! jelzőt kell kitűzni. A járhatatlan pályarészeket mind a két irány felől fedezni kell Megállj! jelzővel és a Megállj! jelző előjelzőjével.
A Megállj! jelző előjelzőjét a Megállj! jelző előtt előjelzési távolságban kell kitűzni. Szolgálati hely vágányaira elrendelt vágányzár esetén az előjelzőt csak akkor kell kitűzni, ha a vágányzár az átmenő fővágányon (is) van.
A vágányzáró sorompó fehér-vörös sávos vízszintes gerenda (8. ábra). Zárt helyzetében (a vágányra keresztbe fordítva) jelentése: Megállj!
Lehetőség szerint a vágányzáró sorompóval azonosan kell festeni az ütközőbakokat is.
A pályán munkások dolgoznak jelzőeszköz (9. ábra) aláverő embert ábrázoló tábla.
A munkahelyet az elejétől számított előjelzési távolságban mindkét irány felől kell a jelzőeszközzel fedezni. Állomáson végzett munkák esetén a jelzőeszközt akkor kell kitűzni, ha a munkát fővágányon, vagy azok mellett végzik. A kitűzést a munka vezetője köteles elrendelni és ellenőrizni.
A jelzőeszközhöz érkező mozdonyvezetők a 3.5 pontban szabályozott módon Figyelj! jelzést kötelesek adni. A Figyelj! jelzés arra utasítja a pályán dolgozó munkásokat, hogy a közlekedést akadályozó tárgyakat helyezzék az űrszelvényen kívülre és maguk is ott helyezkedjenek el.
Fehér alapon hosszú fekete nyíl, hegyével a benyúlás iránya felé. (10. ábra)
A figyelmeztető jelet űrszelvényen kívül levő létesítmények oldalról vagy felülről az űrszelvénybe nyúló részeire kell felfesteni.
A figyelmeztető jel a mellettük elhaladó, vagy ott tartózkodó személyeket a vonatmozgás vagy tolatás közben előálló veszélyre figyelmezteti.
Vonatközlekedés és tolatás közben a dolgozók a napszaknak megfelelő kézi jelzőeszközöket állandóan maguknál kötelesek tartani.
A jelzéseket általában a test elejével és arccal a mozdonyvezető felé fordulva, mindig olyan helyen állva vagy haladva kell adni, hogy azokat a mozdonyvezető, vagy a mellette szolgálatot végző dolgozó kétséget kizáró módon láthassa.
Egy hosszú hang a jelzősíppal. (-)
A jelzést a forgalmi szolgálattevő adja, amennyiben a vonat menesztését ő végzi. Más esetben a jelzést több vonatkísérővel közlekedő vonat vezetője adja indulás előtt, szükség szerint.
Nappal kibontott jelzőzászló vagy az egyik kar, sötétben fehér fényű jelzőlámpa magasan tartva. (11. ábra)
A jelzést személyszállító vonatoknál az utasok fel- és leszállására kijelölt pályaoldalon, más vonatoknál a felvételi épület felőli pályaoldalon, vagy a mozdonyvezető részéről jobb láthatóságot biztosító oldalon kell adni.
A forgalmi szolgálattevő teste elejével a menesztett vonat felé, arccal a mozdonyvezető felé fordulva nappal zöld színű tárcsát, sötétben zöld fényű jelzőlámpát függőleges irányban fel-le mozgat (12. ábra). A jelzést a vonat megindulásáig, illetve a vonat első mozdonyának a forgalmi szolgálattevő előtt való elhaladásáig folyamatosan kell adni.
Nappal kibontott jelzőzászló, az egyik kar vagy más tárgy, sötétben bármilyen színű fényt adó jelzőlámpa körbeforgatása a mozdonyvezető felé. (13. ábra)
A látható jelzést szükség esetén ki kell egészíteni a jelzősíppal adott három rövid hanggal. (•••)
Megállj! jelzést kell adni, ha
Nem szabad Megállj! jelzést adni, ha a megállás következtében a veszély fokozódna. (Pl. a vonat szétszakadt, és a leszakadt vonatrész követi a vonatot.)
A Megállj! jelzést mindenkor a teljes megállásig kell adni.
A vonatot megállító dolgozó köteles a mozdonyvezetővel a megállítás okát közölni.
Nappal kibontott jelzőzászló vagy mindkét kar ferdén lefelé tartása, sötétben fehér fényű jelzőlámpa mozdulatlanul tartva a mozdonyvezető felé fordítva. (14. ábra)
A látható jelzést szükség esetén ki kell egészíteni a jelzősíppal adott kettőnél több hosszú hanggal (- - - ).
A Lassan jelzést a szükséges sebesség eléréséig kell adni. Tolatás esetén ezt követően folytatni kell az addig adott Közeledj felém (3.2.4) vagy Távolodj tőlem (3.2.5) jelzést, illetve Megállj (3.2.1) jelzést kell adni.
Nappal kibontott jelzőzászló vagy az egyik kar, sötétben fehér fényű jelzőlámpa fel- és lefelé, majd derékmagasságban kifelé mozgatása a mozdonyvezető felé többször ismételve. (15. ábra)
A dolgozó A vonat szétszakadt jelzést köteles adni, ha a vonat végén nincs zárjelző, szétszakadását kétségbevonhatatlanul megállapítja, vagy arról értesítették.
Nappal kibontott jelzőzászló vagy az egyik kar, sötétben fehér fényű jelzőlámpa vízszintes irányban mozgatása a mozdonyvezető felé. (16. ábra)
A látható jelzést szükség esetén ki kell egészíteni a jelzősíppal adott egy rövid és egy hosszú hanggal. (•-)
Nappal kibontott jelzőzászló vagy az egyik kar, sötétben fehér fényű jelzőlámpa függőleges irányban fel- és lefelé mozgatása a mozdonyvezető felé (17. ábra).
A látható jelzést szükség esetén ki kell egészíteni a jelzősíppal adott egy hosszú hanggal. (-)
A szükséges Közeledj felém vagy Távolodj tőlem jelzés hallható részének adása közben a jelzés látható részének erőteljes és gyorsütemű adása a mozdonyvezető felé.
A Gyorsíts jelzést a szükséges sebesség eléréséig kell adni. Ezt követően folytatni kell az addig adott Közeledj felém vagy Távolodj tőlem jelzést, illetve Megállj! jelzést kell adni.
Egy rövid hang a jelzősíppal (•), ezen kívül nappal kibontott jelzőzászló, sötétben fehér fényű jelzőlámpa vízszintes irányban, rövid mozdulatokkal ide-oda mozgatása a föld közelében, és ezután a szükséges Közeledj felém vagy Távolodj tőlem jelzés látható részének adása a mozdonyvezető felé.
A menetet a legközelebbi biztonsági határjelzőnél kell megállítani.
Egy rövid hang a jelzősíppal (•), ezen kívül nappal kibontott jelzőzászló, sötétben fehér fényű jelzőlámpa lassú mozgatással félkör alakban a fej fölé vitele és ott nyugodtan tartása (18. ábra), majd a szükséges Közeledj felém vagy Távolodj tőlem jelzés látható részének adása a mozdonyvezető felé.
A mozdony rájár a vágányon álló járművekre összekapcsolás céljából.
Egy rövid hang a jelzősíppal (•), ezen kívül nappal kibontott jelzőzászló, sötétben fehér fényű jelzőlámpa mellmagasságban, kis ívben gyors mozdulattal a törzstől kifelé lendítése.
A fékpróba jelzéseket légfékezéssel közlekedő vonatok fékpróbáinak megtartásakor kell alkalmazni.
A fékpróbát végző dolgozó nappal tárt karját lassú mozgatással a magasba emeli a találkozási pontig, sötétben fehér fényű jelzőlámpát a törzse mellett a magasba emeli, majd nyújtott karral félkör alakban lefelé mozgatja. (19. ábra)
A fékpróbát végző dolgozó nappal két karját vállmagasságban vízszintesen tatja, sötétben fehér fényű jelzőlámpát T-alakban mozgat. (20. ábra)
A fékpróbát végző dolgozó nappal egyik karját, sötétben fehér fényű jelzőlámpát mozdulatlanul magasban tart. (21. ábra)
A jelzőőr nappal mindkét oldalán vörös színű jelzőtárcsát, sötétben piros fényű jelzőlámpát magasan tart. (22. ábra)
A jelzést a II. részben előírt esetekben kell adni, mindaddig, amíg vasúti járműmozgás a közúti forgalmat veszélyezteti.
Több mozdonnyal továbbított vonat esetén a mozdonyszemélyzet hangjelzéseit az első mozdony vezetője köteles adni.
Ha a mozdony jelzést adó berendezése elromlott, a mozdonyt szolgálatképtelennek kell minősíteni. Ha a jelzést adó berendezés menet közben romlott el, a vonat a nyílt pályáról a következő állomásig legfeljebb 15 km/h sebességgel közlekedhet, és segélymozdonyt kell kérni.
Egy hosszú hang. (-)
Figyelj jelzést kell adni:
A Figyelj jelzést legalább 3 másodpercig kell adni. Viharos időben, a távolbalátás korlátozottsága és veszély esetén a jelzést az útátjáróig, munkahelyig vagy a veszélyeztetett pontig folyamatosan kell adni.
Két hosszú hang. (- -)
A jelzést csak akkor kell adni, ha az állomáson személyzet van, vagy ha a vonat olyan közlekedési engedélyt kapott, mely szerint a V-betűs jelzőnél kell bevárnia a behaladásra szóló engedélyt.
Két hosszú, egy rövid és egy hosszú hang. (- - • -)
A Tolást megkezdeni (3.5.3) és a Tolást megszüntetni jelzésekkel tolómozdonnyal közlekedő vonatnál a vonómozdony vezetője ad rendelkezéseket a tolómozdony mozdonyvezetőjének.
Egy rövid hang. (•)
A jelzést a vonatok mozdonyvezetői indulás előtt kötelesek adni szükség szerint a vonatkísérők figyelmeztetésére.
Három rövid hang. (•••)
Egy hosszú, egy rövid és egy hosszú hang. (- • -)
A Féket húzd meg és a Féket ereszd meg jelzéseket a mozdonyvezető a sebesség szabályozása céljából köteles adni vegyes vagy kézifékezéssel közlekedő vonatnál és tolatás közben. A jelzések elhangzása után a kézifékek kezelésére kijelölt vonatkísérők kötelesek a rendelkezést végrehajtani.
A féket húzd meg jelzés többször egymás után. (••• ••• •••)
A jelzést a mozdonyvezető vészhelyzetben köteles adni, vagy légfékes vonaton akkor, ha megállapítja, hogy a légfékberendezés nem működik. A vonatkísérők kötelesek a vészfékváltót, majd a kéziféket azonnal meghúzni.
A féket ereszd meg jelzés kétszer. (- • - - • -)
A jelzést légfékezéssel közlekedő vonat mozdonyvezetője köteles adni, ha a vonat vészfék meghúzása következtében állt meg. A vonatkísérők kötelesek megállapítani a vészfék meghúzásának okát, s annak megfelelően cselekedni, majd a vészfékváltót alapállásba helyezni.
A vonat elejét nappal és sötétben a mozdony illetve az első kocsi homlokfalán elhelyezett legalább 1 db fehér fényű lámpával kell jelezni.
Ha a vonat elején valamennyi lámpa elalszik, a hiányosság megszüntetése érdekében meg kell állni. Ha a hiba nem javítható ki, a vonat a vontatási telepig legfeljebb 15 km/h sebességgel közlekedhet. Sötétben a világítás meghibásodása esetén a vonat elejét 1 db fehér fényű kézi jelzőlámpával jelezni kell.
A vonatok végét az utolsó jármű hátoldalára elhelyezett egy darab fehér-vörös tárcsával (zárjelző tárcsa) kell megjelölni. A jelzőeszköz a mozdony tartozéka, elhelyezéséért a vonatvezető, illetve a mozdonyvezető tartozik felelősséggel.