Almamelléki Erdei Vasút oldal logo
Vasúttörténet
Almamellék
Megközelítés
Díjszabás
Menetrend
Vasúttörténet
Műszaki adatok
Járművek
Elérhetőség
Cikkarchívum
Képtár
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtatható változat

A kisvasút fénykora



 
A kisvasút vonata Sasréten

A kisvasút vonata Sasréten
Fotó: Chikán Gábor (1995.04.)

1945 után a kisvasút vonalait államosították: a hálózat - a Szentmártonpusztai vonalat kivéve - erdőgazdasági kezelésbe került. A 0,4 kilométer hosszú Szentmártonpusztai vonal ugyanis a Görösgali Állami Gazdaság tulajdonába került.

A lóvontatás még az államosítás után is tartotta magát: 1955. december 21-én az erdőgazdaság egy R-20-22 típusú Hofher motormozdonyt vásárolt, melynek előző üzemelési helye a Kemencei Erdei Vasút volt. Almamelléken 1964-ben történt selejtezéséig üzemelt.


A Montánia mozdony Kemencén,
az '50-es évek elején.

Szintén 1955-ben érkeztek meg a kisvasúthoz az úgynevezett "MASZOLAJ" kocsik. Ezek a négytengelyes teherkocsik a budapesti Magyar-Szovjet Olajipari Gépgyárban (Maszolaj) készültek. Üzembe helyezésükkel lecserélhették a régi farakoncás ikerkocsikat.

1957-ben a kisvasút egy 250 cm3-es Csepel motoros hajtányt kapott, amelyet a MÁV Északi Járműjavító Üzeme gyártott. Ez mind a mai napig üzemben van.


Az 1957-ben gyártott
motoros hajtány.

1959-ben az erdőgazdaság egy kéttengelyes, zárt személykocsit vásárolt az Iregszemcsei GV-től. A kocsi deszkafalazatú volt, 14 ülőhellyel rendelkezett. 1966-ban selejtezték, de nem bontották el. 1994-ben újból üzembe helyezték, majd 2000-ben kiállították az egykori MÁV állomás előtt.

1962. augusztus 16-án érkezett az első C-50-es mozdony a kisvasútra a Vitézipusztai Erdei Vasútról. Ez a típus megbízhatóbbnak bizonyult elődjénél, nyilván ez is szerepet játszott annak 1964-es selejtezésénél.

1965. december 11-én egy MD-40-es mozdony érkezett Almamellékre a Mecseki Szénbányászati Vállalattól. Nem időzött sokat ezen a vasúton: 1966. november 9-én a Csányoszrói Erdei Vasútra szállították, ahol 1971-ben selejtezték.

1968. június 6-án a Huszárokelőpusztai Erdei Vasútról egy 40-HP típusú Montánia motormozdony érkezett Almamellékre, amit 1970-ben, két újabb C-50-es érkezése után selejteztek.

1966. február 5-én két korszerű, ún. "Dunakeszi-kocsi" érkezett Almamellékre. Az egyik - 1963-as gyártású - kocsi a Gemenci Erdei Vasútról, a másik - 1965-ös darab - pedig egyenesen a Dunakeszi Járműjavítóból került ide. Ezek a négytengelyes, kályhafűtéses, villanyvilágítással ellátott, 22 ülő- és 26 állóhellyel rendelkező személykocsik ma is közlekednek. Érdekesség, hogy a normál nyomtávolságú MÁV-vonal megszüntetéséig gyakran piszkálták a kisvasút dolgozói a nagyvasút alkalmazottait amiatt, hogy ott fapados kocsik közlekedtek, míg a kisvasúton ezeknek a járműveknek köszönhetően bőrüléses kocsikban lehetett élvezni az utazást. 


A "Dunakeszi-kocsi".

A fővonalon számos vonalkorrekciót is végeztek: 1958-ban a szentmártonpusztai halastó létesítése miatt a kisvasút egy 750 méteres szakaszát feljebb fektették. 1961-től a talpfákat folyamatosan vasbetonaljakra cserélték. A könnyű, 5 kg/m tömegű síneket 9 kg-osokra cserélték, amelyeket a Devecseri Erdei Vasút bontásából kaptak. 1962-ben átalakították az almamelléki végállomás vágányhálózatát, kialakult a ma is látható deltavágányos vágányszerkezet. 1965-től folyamatosan a fa átereszeket betoncsövekre, a fahidakat pedig teknős vasbetonhidakra cserélték. 1961. április 12-től a kisvasút korlátozott közforgalmú minősítést kapott - azóta közlekednek menetrendszerinti személyvonatok a vonalon.

A kisvasút vonalai is folyamatosan változtak ebben az időszakban. 1952-ben elbontották a Lukafai vonalat, majd 1961-1962-ben 1 km hosszban újjáépítették. 1961 és 1962 között a Sasréti vonalat meghosszabbították a fűrésztelepig (1 km).

A Terecsenyi vonal többször meghosszabbodott néhány száz méterrel (1947, 1957, 1970, 1975). Szintén több apró hosszabbításon ment keresztül a Klotz-gödöri és a Kisterecsenyi vonal. 1975-ben azonban mindkettőt elbontották. 1975-ben épült meg a Kápolnási vonal 0,5 kilométer hosszban. Ez a Terecsenyi vonal 34+60 szelvényéből ágazott ki. 1984-ben a Terecsenyi vonallal együtt elbontották. A Terecsenyi vonalból egy 150 méteres csonkavágány maradt meg, ahol 1999-ig a "MASZOLAJ-kocsikat" tárolták.

1972-ben elbontották a Szentmártonpusztai vonalat. 1975-ben egy 0,9 kilométeres szakaszon újból lefektették a Csikóréti vonalat, de 1983-ban ezt is elbontották, csak egy 50 méter hosszú csonkavágány maradt meg belőle.

A kisvasút - és a Zselic vidékének - életére és működésére igen károsan hatott, hogy 1977. január 1-én megszüntették a MÁV Kaposvár-Szigetvár szárnyvonalát. Így a kisvasútnak megszakadt a közvetlen nagyvasúti összeköttetése, azóta elszigetelten működik. A nagyvasúton forgatták 1977-ben a Kihajolni Veszélyes című filmet, melyben kisvasúti jelenetek is szerepelnek. A pályát csak ezután bontották fel. Érdekesség, hogy az Almamellék állomás utáni egykori útátjáróban - beaszfaltozva - még mindig megtalálhatók a hajdanvolt vasútvonal sínjei.


Részlet a Kihajolni veszélyes
című filmből.


Az egykori MÁV vonal sínjei Almamellék mellett.
Fotó: Németh Zoltán Gábor

A kisvasút teherszállítása a '60-as évek közepétől kezdett visszaesni - ekkor jelentek meg nagy számban a korszerű tehergépjárművek, illetve ekkor kezdtek országos szinten kiépülni az erdészeti feltáró utak. 

A '80-as évek közepére egy olyan vasútüzemet találhattunk Almamelléken, melynek fenntartása gazdaságilag már nem volt rentábilis, és csak töredéke volt egykori önmagának az aprófalvas szerkezetű, gazdaságilag elmaradt Zselicség közepén. Meglepő, de mégis sikerült kilábalnia ebből a válságból. A miértre igen összetett válasz adható.

Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV