kisvasut.hu - Nagybörzsönyi Erdei Vasút - Vasúttörténet | ||||
A hálózat kiépülése Szobon
A Szob–Márianosztrai Kőbánya vonalat 1908 - 1912 között építtette ifjabb Luczenbacher Pál kőbányái összekötésére a szobi MÁV állomással, a márianosztrai Csák-hegyi kőbányában található és kitermelt dácit és a malomvölgyi ("Fekete") bányában kitermelt andezit szállítására. Az üzemet két MÁVAG gyártású 78.01 szerkezetszámú háromcsatlós Szob 1 és Szob 2 pályaszámú gőzössel indították. A két mozdony mellett, hatvan kéttengelyes nyitott kocsi szolgálta a szállítási feladatokat. A fűtőház és a kőzúzda Szobon létesült. A kitermelt követ nagy darabokban rakták vasútra. A válogatás, finom kőzúzalék készítése Szobon történt. Itt adták fel a kőszállítmányokat a MÁV szerelvényeire. A vasútállomásról a dunai uszályrakodóra is kiépítettek egy vonalat, itt uszályokra rakodtak. 1914-ben újabb, ugyancsak háromcsatlós MÁVAG 107.02 szerkezetszámú mozdonyt szereztek be, Szob 3 jelzéssel állt forgalomba. Az ún. „Fehér-bányába” a Dolinka – Csák-hegy vonal vezetett. 1917-ben a Luczenbacher Pál örökösei cég eladta kőbányáit az iparvasúttal együtt. Az új tulajdonosok létrehozták a Szobi Kőbánya Rt-t. Az Rt. 1926-ban az üzemdrága Dolinka – Csák-hegy vonal kiváltására siklót épített, ekkor a vonal megszűnt. A kőbánya siklójának története itt olvasható. A trianoni békediktátum után megépült a Bezina-völgyben az összekötő vonal a Nagybörzsönyi Erdei Vasúttal. 1924-ben érkezett ugyancsak hasonló kivitelben a Szob 4 jelű mozdony. Ő is a MÁVAG gyártmány, 106.03 szerkezetszámú volt.
| ||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |