Szakmai oldalak
Járművek
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Szakmai oldal
Járművek
Járműlista
Vasútkereső
Utasítások
Segédletek
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Keskenynyomközű járművek Magyarországon

(Chikán Gábor)



Jelen összeállításunkban a sokszínű magyar kisvasutak hasonlóan változatos járműveit kívánjuk bemutatni. Igyekszünk minden járműről egy részletes ismertetést adni, egy fényképpel ellátott adatlapot, és egy jellegrajzot. Ez utóbbi kettőből többet is, ha a típus változatossága ezt megkívánja.

A leírt adatok nem tekintendők szentírásnak. Természetesen sok a hiányosság, hiszen rengeteg egyedi mozdony létezett, képtelenség mindegyiket akár csak megemlíteni is, például olyan is lehet köztük, amelynek még a híre is alig maradt fenn. Elképzelhető, hogy komolyabb, sorozatban gyártott gépek kimaradtak, ennek az az oka, hogy a leírásunkhoz szükséges információkat nem minden esetben sikerült beszerezni. Természetesen amint új információkhoz jutottunk, megírjuk a hiányzó részleteket is.

A mozdonyokon elkerülhetetlen volt az eltelt 30-40 éves üzemidejük alatt felújítást, átalakítást végezni. Éppen ezért itt jobbára csak az eredeti állapotra szorítkozunk - aminek oly sok év távlatában nem is mindig lehet kifogástalanul utánajárni. Így tehát az ilyen hibákért előre elnézést kell kérnünk!

Az adatlapokon mindent olyan mértékegységgel tettünk közzé, ahogy azt mi is megtaláltuk, így a kedves olvasó ne vegye zokon, ha például a sebességet öl/miatyánkban találja meg. A bemutatott fénykép sem mindig az eredeti állapot, mert arról nem mindig maradt ránk elérhető kép, most pedig nehéz volna eredetiben fényképezni egy 40-50 éves mozdonyt.

A kisvasúti járművek néhány közös érdekessége

A hazai gyártású kisebb mozdonyok típusjelei általában könnyen megfejthető információt hordoznak. Például a közismert C-50 annyit jelent: Csepel motor, 50 LE, vagy az MD-40: Motor-Dízel 40 LE. Na persze az MD-2-esek azért még nem 2 LE-sek... 

Kisvasútjaink járműveire közös műszaki, szerkezeti jellemzőket nem nagyon lehet találni, hiszen nagyon sok gyár foglalkozott velük. Sőt, nagy számban készültek házilag is, igaz, hogy így elsősorban csak kisebb személy- és teherkocsik, vagy néha vontatójárművek. Olyanra is találtunk példát, hogy egy kisvasúton mindenki állítja, hogy a mozdonyaikat ők, házilag építették (Vinye), mi viszont hiteles, gyári rajzokat is találtunk róluk (SD-9). Természetesen a kisvasutasok szerint a gyár tőlük lopta a konstrukciót... 

Szintén a gyártáshoz, mozdonyépítéshez kapcsolódik, hogy a fejlesztési tilalmak idején nem volt szabad új mozdonyokat beszerezni, sőt, előfordult, hogy olyan selejtezési rendeletet kapott a kisvasút, miszerint az X típusú A-1 psz. mozdonyt kohóba kell állomásítani. Az érdekesség csak az, hogy volt a kisvasútnak egy sokkal rosszabb állapotú, öregebb, kisebb teljesítményű Y típusú mozdonya is. Erre tehát megtalálták a megfelelő kerülővágányutat: a selejtezést elrendelő igazgatóság kapott két levelet. Az első szerint a rendeletnek megfelelően selejtezték a X típusú, A-1 psz. mozdonyt. A második szerint az Y típusú B-2 psz. mozdony a kisvasút házi műhelyében átépítették X típusra, és a keveredések elkerülése végett átszámozták C-3 psz.-ra. Nem nehéz kitalálni, hogy az Y típusút selejtezték, és az eredeti X típusút festették át. Gyakorlati példára térve: például rendszeresen "építettek át" MD-2-eseket C-50-essé...

Legutóbbi módosítás: 2011.01.29. 16:01

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline