kisvasut.hu - kisvasut.hu - Vasúttörténet - Közép-Magyarország | ||||
Óbuda - Újlak II. téglagyár 2012.11.02 (Óbuda-Hegyvidékiek Egyesülete) A XIX-XX. századi térképek szerint a Bécsi út bal oldalán, a Perényi út és Farkastorki út közötti szakaszán létesült 1867-ben a „Victoria” téglagyár. Nevének eredete pontosan nem ismeretes. A gyár alapítását követően 1910-ig több tulajdonosa volt. Az I-es kemence a szállítószalaggal
Dajtsch Jakab téglagyártó társulata a gyárat és melléképületeit a Bécsi út mellett két sorban, meglehetősen tömören telepítette, mivel az északi oldalon hozzátartozó, bányászható telek elég kicsi volt. A gyár és bánya teljes területe ekkor csak mintegy 3.75 hektárt tett ki. A Bécsi út mellett néhány kisebb épület állt, mögöttük a sarok közelében egy kisméretű Hoffmann-körkemence épült. Valószínűleg ezzel kezdték meg a termelést, illetve a későbbi épületek anyagát is itt állíthatták elő. A második sorban épült fel egy nagy, közel nyolcvan méter hosszú kemence, mely 1911-ben még bizonyára állt. Ezek sorára merőlegesen, a hegy felé hét nagy és néhány kisebb szárítószín állt. Ezek építésekor, 1884-ben az északi szélső szín már a kolostor déli, kerítésfallal kerített területére került. A színek mögött, a Bécsi úttal párhuzamosan épült még egy hatvan méter hosszú, bizonyára feldolgozó-gyártó épület, nyolcszögletű kéménnyel. Az iratokban nem esik említés arról, hogy a Victoria gyár tégla mellett cserepet is gyártott volna. Budapestről két „Victoria” jelzéssel ellátott téglát ismerünk. A bánya egy része az agyagszalaghíddal, a présházzal és az I-es kemencével. A présházba vezető agyagszállító híd vége a bánya felől nézve. A 22 kamrás Hoffmann-körkemencével. A hozzá csatlakozott 20 kamrás kemence épülete ekkor már nem áll. Hátul az Újlak I. épülete látszik. Ezekben az új rendszerű kemenceépületekben alsó szinten volt a kemence, fölötte az égetést végző ’tűzmesterek’ szintje. A Hoffmann kemencéknél ők táplálták a tüzet a szén fölülről történő adagolásával, és szabályozták az éppen működő kemenceszakaszban az égetést. A fölső szinteken a megformált, égetésre váró félkész termékek száradtak. Ez az üzemszervezési rendszer fölöslegessé tette a gyár területét elborító szárítószíneket. A korábbi épületek egy részét átépítve, lakásokat alakítottak ki a sok tagból álló Bohn család illetve igazgatósági tagok részére, kik ettől kezdve
–
mint a hivatkozásokból kitűnik
–
itt laktak. A bánya területe a Bécsi úttól nyugat felé, a hegyláb irányában terjeszkedett. Először a Bécsi út 156/a telket vásárolták meg, és sokáig ez volt a „Bohn Mihály és Tsai” ill, utódainak címe. A fejlesztési tervekhez azonban további terület is kellett. Ezért később a Perényi út és a gyári-telek közötti kis magántelkek megvásárlására is sor került. A Bohn gyár neve, és a gyár szervezeti keretei az államosítás utáni többször változtak. 1950 augusztusában a „Dél-Budai Téglagyárak Nemzeti Vállalat, Budapest, Bécsi út 166.” alatti üzeme. 1950-51-ben
–
levélpapírjuk fejléce szerint
–
„Óbudai Téglagyár Bp. III. Bécsi út 166.” volt a neve. Az ’Újlak II.’ gyár folyamatosan termelt, ami bányagödrének folyamatos növekedésével járt együtt. A gödör nyugati széle megközelítette a Máramaros úti telkeket, és ezek csúszásveszélyesek lettek. Végül 1972 februárjában a bánya belső részében megcsúszott a kráterszerűen kivájt gödör fala. A csúszás éjjel történt, így személyi sérülés nem esett, de az ottani munkagépeket eltemette a föld. Ez időtől kezdve az agyagot másik bányából szállították, hogy a gyár ne álljon le. Ez természetesen tovább növelte az ekkor már veszteséges üzem költségeit. A gyár utolsó munkanapja 1973. december 30. volt. (Kádár József kézirata alapján)
| ||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |