kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Emléktábla avatása az egykori BkGV Rt. emlékére

2012.09.18 (Nádasi Róbert)



Emléktábla avatására került sor 2012. szeptember 14-én a Bodrogközi Gazdasági Vasút Rt. alapításának 100. évfordulója alkalmából Cigándon.

BkGV emléktábla Cigándon

BkGV emléktábla Cigándon
Fotó: Nádasi Róbert (2012.)

Oláh Krisztián polgármester és Varga Sándor szobrász közösen leplezték le az eseménynek emléket állító domborművet, majd az egybegyűltek megtekinthették a Szabadidő Központban ez alkalomra létrehozott és megnyitott kisvasút-történeti kiállítást. A polgármester úr beszédében méltatta a vasút egykori fontosságát, majd a kezdeményezésben résztvevők köszöntése és az elismerések átadása után, Parragh Péter összefoglalójában bemutatásra került a hányatott sorsú kisvasút története. Ezt követően Tóth János képviselő, az egykori állomásfőnök fiának szavaival kerültek felelevenítésre a cigándi emlékek és az utcakép, ahogyan várták a hétvégén a munkahelyeikre és az iskolákba visszainduló tömegek a kisvonat érkezését, és hogyan búcsúztatták őket szeretteik. Az esemény jelentőségét emelve a megemlékezésen részt vett Balogh József, Királyhelmec polgármestere, mivel 1913. augusztus 13-án a kisvasút első szakaszának átadására épp Cigánd és a ma már Szlovákiához tartozó Királyhelmec között került sor.

A szakasz átadását követően 1914. év elejére elkészült a Sárospatakot összekötő rész is, ezzel a környékbeli idősebbek körében a mai napig is emlegetett „kisvasút” azonnal meghatározó része lett a térség fejlődésének. Az első világháború vége a vonal egyik szakaszának a végét is jelentette, az új határvonal meghúzásával Zemplénagárd lett a végállomás.

A Bodrog és a Tisza által áztatott, valamint jelentős elvándorlással sújtott térségben a fejletlen és időjárásfüggő útviszonyok miatt sokáig csak ez a szállítási eszköz tudta biztosítani a mezőgazdaságból élő kis- és nagybirtokosok számára a gabona, a cukorrépa, sőt a gyógynövények piacra juttatását, a „nagyvasútra” való feladását, vagy éppen a földműveléshez szükséges eszközök és gépek ideszállítását.

A hálózat kiteljesedését szolgálta 1927-ben a Hegyközi Kisvasúttal való összekapcsolása Sárospatak és Sátoraljaújhely között, majd 1930 őszén, a Tisza áthidalásával és a Nyíregyháza vidéki kisvasúttal való összekapcsolásával a térség egyik legjelentősebb, immár a polgárosodást is szolgáló keskeny-nyomközű hálózata alakult ki a híd 1944-es felrobbantásáig. A viszontagságok ellenére a vasút töretlenül szolgálta az itt élőket egészen 1976. december 31-ig, amikor is végleg megszűnt a forgalom az Elágazás-Zemplénagárd szakaszon. A megmaradt szakaszok csak pár évvel élték túl néhai elődjüket, 1980. november 30-án ezeken is végleg leállították a forgalmat és vált a helyieknek örök emlékké és fogalommá „a kisvasút”.

Aki ma a Bodrogköz felújításra megérett, itt-ott nyomvályús, „lassújelekkel” tűzdelt közútjaira téved, még találkozhat a kisvonat nyomával, egy megmaradt esőbeálló, töltés vagy nyomvonal formájában, valamint szeptember 14. óta már egy emléktábla alakjában is.

Legutóbbi módosítás: 2012.09.25. 16:32

Hozzászólások

Pavletits Péter (2012-09-18 11:17:09)

Egy kiigazítás: a környékbeli idősebbek körében a mai napig is emlegetett „kisvasút” helyett a "kisvonat" a helyes kifejezés.

Karajz Péter (2013-02-14 15:14:54)


Bocs, hogy kiigazítom a KIIGAZÍTÁST.
Valóban a környéken "kisvonatnak" hívták, még én is. Csakhogy a BkGV mint intézmény "Bodrogközi Gazdasági Vasút" ként kapott engedélyt tehát cikkben erről lehet írni,mellesleg meglehet jegyezni a közszájon forgó elnevezést is, ahogyan még ma is emlegetjük.66

Ön is hozzászólhat

Az e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter.

Az Ön neve:
E-mail címe:
Hozzászólás:
Mennyi harminchat meg tizenhét?
Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline