kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Új szolgáltatások, megvalósuló fejlesztések, javuló eredmények az elmúlt másfél évben az erdészeti erdei vasutakon

2012.07.27



Az elmúlt másfél évben az erdészeti fenntartású erdei vasutak életében számos pozitív változás történt. Ütemes menetrend, gőzmozdonyos közlekedés, rendezvények, műszaki fejlesztések, bővülő utasforgalom. Részletesebben a Magyar Fejlesztési Bank sajtóközleményében.

Próbán az új mozdony

Próbán az új mozdony
Fotó: Molnár Márk (2010.11.01.)

Az állami tulajdonban lévő erdészeti társaságok 11 erdei kisvasutat működtetnek szerte az országban, többségüket az Északi-középhegységben és a Dél-Dunántúlon. E kisvasutak közül a legismertebbek: a lillafüredi, a szilvásváradi, a gyöngyösi és a királyréti, de az ország gyönyörű tájaira visznek el kisvonatok Felsőtárkányban a Bükkben, Pálháza és Kőkapu között a Zempléni-hegységben, a Gemenci-erdőben, a Zselicben Almamelléken, a somogyi dombok között Mesztegnyőn és Kaszón, és a legnagyobb, 109 kilométeres hálózaton a dél-zalai dombok között.

Az elmúlt másfél évben az erdészeti fenntartású erdei vasutak életében számos pozitív változás történt. Ahol ésszerű volt, bevezették az ütemes menetrendet, illetve a menetrendet a csatlakozó MÁV- és Volán-járatokhoz hangolták.

Sok utas kedvence a gőzmozdonyos közlekedés, amelyre előre meghirdetett időpontokban Királyréten, Gyöngyösön, Gemencen és Csömödéren van jelenleg lehetőség. Ezek mellett azonban felújítását, kazánvizsgáját várja a szilvásváradi, a lillafüredi és a kaszói gőzös is, remélhetőleg mielőbb elegendő forrást is sikerül erre találni.

A menetrendi vonatokkal történő utazásokat egyre több helyen egészítik ki különböző színes programok: szinte mindenhol jár már Mikulás-vonat, minden kisvasút színes programokkal várja a természet- és vasútbarátokat a saját kisvasúti napján, és egyre több helyen igazi élményutazásban lehet részünk (pl. éjszakai holdfénytúra és szarvasbőgés Gemencen, madárles Mesztegnyőn és Kaszón, mesevonat Királyréten, zenélő kisvasút Kaszón, erdei koncert Gyöngyösön).

A kisvasutak fennmaradása érdekében kiemelkedő jelentőségük van a megvalósuló fejlesztéseknek. Ezek keretében 2010-ben elkészült Magyarország első hibrid mozdonya Lillafüreden, amelyet idén már a második fog követni Szilvásváradon. A Szalajka-völgy komplett ökoturisztikai fejlesztés keretében újul meg, új végállomás épül és akadálymentesen bejárható lesz az egész völgy. Új mozdony állt forgalomba Gemencen, új motorkocsi pedig a Királyréti Erdei Vasúton. A közlekedési hatóság engedélyének kézhezvételét követően remélhetőleg a nagyon közeli jövőben megindul a menetrend szerinti közlekedés a Mátrában a Lajosháza-Szalajkaház közötti vonalszakaszon.

Annak érdekében, hogy az erdei vasutakat minél többen megismerjék, felkeressék és megszeressék, az erdészeti társaságok feletti tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Fejlesztési Bank kezdeményezésére a Magyar Turizmus Zrt. szakmai segítségével és az ország majdnem összes kisvasútjának közreműködésével megkezdődött Kisvasútra fel! program, amelynek keretében az iskolások kvízjáték, a nagyobbak pedig fotópályázat keretében kerülhetnek közelebb a kisvonatok világához. A program rendkívül sikeres az iskolai kvízjátékban mintegy 800 osztály (kb. 20 ezer gyermek) vett részt az egész országból, a fotópályázat résztvevőinek száma is az 1500-at közelíti már (a fotópályázat 2012. augusztus 15-én zárul). A Kisvasútra fel! program keretében 2012. szeptember 8-án országos kisvasúti nap lesz, amelynek központi rendezvénye a Királyréti Erdei Vasúton lesz.

Az intézkedések kisvasútjaink forgalmán is éreztetik pozitív hatásukat. Az erdészeti kisvasutak 2010-hez képest 2011-ben 32%-kal több utast szállítottak, árbevételük pedig 49%-kal (!) nőtt, és e növekedés 2012 első félévében is folytatódott, az utasszám 4,5%-kal az árbevétel pedig 5,5% bővült tovább.

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy az erdei vasútüzemek pénzügyi helyzete stabil volna. Bár a veszteséget sikerült csökkenteni az elmúlt évben, egyelőre csak a szilvásváradi vasútüzem bevételei fedezik teljes egészében a szükséges ráfordításokat. A többi esetben szükséges a fenntartói finanszírozás. Komoly probléma, hogy az Észak-magyarországi Régió kivételével az erdészetek jelenleg kisvasútfejlesztésre EU-s forrásokhoz hozzá sem tudnak jutni.

Magyar Fejlesztési Bank, sajtóközlemény

Legutóbbi módosítás: 2012.07.27. 22:03

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások.

Ön is hozzászólhat

Az e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter.

Az Ön neve:
E-mail címe:
Hozzászólás:
Mennyi harmincegy meg tizennégy?
Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline