kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Fórum a Mátravasút jövőjéről

2011.03.25 (Chikán Gábor)



Két éve még új vonalat avattak a Gyöngyösről induló Mátravasúton, ám azt 2010-ben a felszíni vizek megrongálták, majd hamarosan az is megkérdőjeleződött, hogy egyáltalán a kisvasút továbbélése lehetséges-e. 2011. március 24-én az üzemeltető Egererdő Zrt. ezért szakmai fórumot rendezett a kisvasút jövőjéről.

Bár a fórum legfőbb célja a megoldáskeresés a kisvasút jövőjére, hangsúlyos kérdés volt a Lajosháza-Szalajkaház vonal sorsa is.

A volt "Karos-híd" helyén épült új híd

A volt "Karos-híd" helyén épült új híd
Fotó: Chikán Gábor (2009.10.10.)

Jung László, az Egererdő Zrt. vezérigazgatója és Dudás Béla erdészetvezető ismertette a cég helyzetét, közjóléti célú tevékenységét. A társaság három kisvasutat működtet, melyek közül a szilvásváradi sikeres, a felsőtárkányi kis méretéből adódóan nem jelent meghatározó problémát, a mátrai vasút vesztesége viszont meghaladja a vállalhatót: a cég 2010-ben 2 millió Ft nyereséget ért el, miközben e kisvasút vesztesége 40 millió Ft volt. A cégnek ugyan nem szándéka a vasút felszámolása, de a vasút jövőjét tekintve döntéskényszerben van. A döntést meg fogják hozni, és végrehajtják, ezért is fontos a jelent fórumon a megoldáskeresés.

A civil jelenlévők a vasút fennmaradása mellett – beleértve a megsérült vonalszakasz helyreállítását – foglaltak állást, kiemelve a működés-finanszírozás megoldását. Ebben sok tapasztalatról, és vélhetően nem hiábavaló munkáról számoltak be, melynek folytatása hozhat eredményt - különösen, ha ez az erdőgazdálkodóval együtt folytatódik.

A térség országgyűlési képviselője a kisvasutak működés-finanszírozását nem látja megoldhatónak, a megsérült vonalszakasz helyreállítása helyett az erdei kerékpározás fejlesztését tartja fontosnak – bár e vonal a kerékpárszállítás biztosításával maga is fontos eleme lehet a kerékpáros infrastruktúrának.

A Lajosháza-Szalajkaház vonal

A fórum egyik kiemelt témája volt e vonalszakasz jövője (ugyanis egyes korábbi vélemények szerint ennek felszámolása megoldaná a kisvasút problémáját). Ez a 3,5 km hosszú vonal 2009-ben épült koncepció nélkül, nem valós, előre meggondolt utazási igények kielégítésére. Végpontja a semmi, Szalajkaházon csak tervekben szerepel erdei iskola létesítése.

E sorok írójának véleménye

E vonal megépítésének van koncepciója, csak azt sajátos módon a megálmodó nem ismerte. A Magyarországon működő kisvasutak helyzetének elemzése, fejlesztésük lehetőségei, fenntartható működésük c. tanulmány (2008.) célszerű fejlesztési lehetőségként tárgyalja a Gyöngyös-Mátraszentek vasúti kapcsolat létrehozását (siklópálya közbeiktatásával), melynek része ez a pályaszakasz. A tanulmány maga is leszögezi, hogy a beruházás Szalajkaházon való félbehagyása valóban egy értelmetlen torzót eredményez. A megoldás azonban nyilván a félmegoldások befejezése lehet, nem visszabontása.

Lajosháza, a vonal előző végpontja (és a jelenleg járható pálya végpontja) éppúgy semmi az erdő közepén, mint Szalajkaház. A bakancsos túráknak lehet kiindulópontja, viszont egyértelmű, hogy a szalajkaházi végpont még így is újabb turistautakat kapcsol a kisvasúthoz, újabb utasoknak.

A Lajosháza-Szalajkaház szakasz kb. 500 millió Ft-ból épült, de tervezési hiba miatt a vízelvezetést nem oldották meg megfelelően. Emiatt keletkeztek azok a károk (kb. 400 köbméter ágyazat elmosása, egyéb érdemi kár nincs), amelyek helyreállítása – és egyben a hiányzó vízelvezetési műtárgyak megépítése – 28 millió Ft lenne.

A vonalszakasz esetleges felhagyása esetén a bontás költségei bizonyosan többszörösét teszik ki a helyreállításénak, illetve a működtetés sok évtizednyi – e szakaszra eső – költségét fedezné. Gazdaságilag ezért kifejezetten rossz döntés lenne a kisvasút tovább üzemeltetését e szakasz nélkül választani.

A fórumot megelőző órákban tartott pályabejárás tapasztalatai megerősítik, hogy a károk súlyos tervezési hiányosságokra vezethetők vissza, de – a károk kényszerű helyreállításán túl – reális költségekkel kijavíthatók. Egyes véleményekkel ellentétben a vasútvonalnak nem végzetes hibája, hogy völgyben vezet, sőt, kifejezetten a völgybéli patak megáradására visszavezethetően nem érte sérülés a pályát. A hiányzó ágyazatot a hegyoldalról lefolyó, és átereszek híján a vasúti pálya által visszaduzzasztott vizek vitték el, mely gondot nem a pálya magasabban, hegyoldalban vezetése oldhatja meg. A vasúti pálya kiviteli minősége egyebekben példaértékűen jó, a Mátravasút messze legjobb minőségű, legbiztonságosabb pályája (de ez még országos összehasonlításban is lehetséges).

Utasforgalom

A fórumon többen is kiemelték, hogy a Mátravasút az utóbbi években példátlan utasvesztést szenvedett el. Míg a legtöbb hazai kisvasút forgalma megközelítőleg nem változott az elmúlt években (eltekintve az extrémnek mondható 2010. évtől), a Mátrában egyedülálló módon több év alatt kevesebb, mint felére csökkent. Egyetértés volt abban, hogy ezt a rossz menetrend-politika okozta, elhangzott a szándék e hiba néhány héten belüli orvoslására.

Ez volt az utolsó olyan erdei vasút, ami hivatásforgalmat is kiszolgált, ez a lehetőség most Gyöngyössolymos esetén újra napirendre kerülhet.

Finanszírozás

A kisvasút jelen veszteségessége meghaladja az üzemeltető által elfogadhatót.

A menetrend fenti, eltervezett bővítése ennek ellenére nem ok gazdasági aggodalomra, mivel a vasútüzemek sajátos költségszerkezete miatt a többlet futásteljesítmény határköltsége nem magas, az utasforgalom bővüléséből megtérülhet, sőt, a korábbi jelentős utasforgalom épp azt igazolja, hogy nagy bővülés is elérhető.

Ugyanakkor ez messze nem fogja a kisvasutat a szilvásváraihoz hasonló sikerre vinni, a finanszírozás továbbra is kérdés marad. Ennek állami forráshelyről való biztosítására a minisztériumi szinteken látszik fogadókészség. Az Egererdő Zrt. ugyanakkor lehetőséget lát magánvállalkozó bevonására is, megosztva a feladatokat, terheket, és erre jelentkező is van.

A Lajosháza-Szalajkaház vonalszakasz esetleges felhagyása azonban ezt a problémát nem oldja meg, ellenben ha a probléma ettől függetlenül megoldódik, azzal e vonalszakasz üzemeltetése sem lesz gazdaságilag kérdéses.

Legutóbbi módosítás: 2011.03.26. 14:47

Hozzászólások

Lelkes Norbert (2011-03-26 17:20:42)

Nekem egyik kedvenc túrahelyem a Mátra. A Lajosháza felé tartó kisvasutat pont azért nem használom, mert nem megy fel a Szalajkaházig megépített szakaszra. Amennyiben ez újra helyreállna, sokan lennénk akik élnének a hangulatos és praktikus kisvasutas utazás lehetőségével.

Hosszú János (2011-03-26 19:27:38)

Azt kell mondanom a tisztelt országgyűlési képviselő úr ötletére a biciklizéssel kapcsolatban, hogy marhaság. Nem kell mindent bezárni. Aki biciklizni akar a Mátrában az úgyis biciklizik. Felhívnám a figyelmét, hogy a Mátra az egy hegy! Nem is kicsi. Nem valószínű, hogy a hetvenéves nagymama az unokájával kimondottan fel kíván biciklizni Gyöngyösről Mátrafüredre, de ez igaz a pestről idelátogató emberekkel akik a jó levegőért jönnek, de hála a városi életmódnak biciklivel emelkedőn 100 méteren kiköpnék a tüdejüket. Inkább tessék programokat kitalálni a kisvasútra, ösztönözni a vállalkozókat, hogy legyen miért felutazni a két végállomásra. A gyerekeknek, de a felnőtteknek is hatalmas élmény a kisvasutazás, ha jól van megszervezve.Úgyhogy hagyjuk csak meg azt a vasutat.

O. Sándor (2011-03-26 23:31:46)

Gondolatok röviden:
Furcsa a képviselő ötlete, hogy kisvasút helyett kerékpár út legyen az erdőben.
40,50,60 éves emberek már nem erdei kerékpároznak. Ellenben sétálnak, kirándulnak és a kisvasúti közlekedés éppen erre szolgál, hogy bevigye az erdőbe a turistát. Ráadásul a kerékpár út becsalja az erdőbe a motorosokat, quadosokat. Az utasszám növelése érdekében fejleszteni kellene. Pl.: Lajosháza környékére sétautakat, kilátót, játszóteret, turistaszállást, büfét létrehozni. Ezeket reklámozni is kellene. Lajosházán az illetékes önkormányzat telkeket parcellázhatna, üdülő övezetet hozhatna létre, mely újabb bevételt is eredményezne. Továbbá lehetne még geológiai bemutató hely, szépen gondozott botanikus kert, "szoborpark" ifjú művészek alkotásaival, kalandpark, skanzen. Előre menekülés képpen a kisvasút villamosításán is el lehetne gondolkodni. Ez már a vasútbarátok érdeklődését is kiváltaná. Az embereknek kikapcsolódást, sportot, szórakozást kell létrehozni és akkor odamennek

Papp Attila (2011-03-27 13:27:39)

Szerintem össze kellene szedni a régi csapatot,hogy szakmai tudásukkal rendbe hozzák azt amit öt év alatt elbaltázták akik nem értetek hozzá."rengeteg ötletünk van a vasút fellendítésére"

Nagy László (2011-03-28 09:44:50)

Ingyenessé kellene tenni a kerékpárszállítást.
A civileknek is segíteni kellene a vállalkozónak, építőtáborok, stb...

Programokat kellene szervezni, Királyrétiektől sokat lehetne tanulni, hasonlót a Mátrában is meg lehetne próbálni, biztos akad egy színtársulat hozzá, de akár mást is ki lehetne találni, kérékpárverseny, futóverseny, hasonló programok, amik Szalajkaháztól is indulhatnának, így a feljutás csak a vasúton történhetne, de lehetne beszélni a cserkészettel is, évről évre több száz, néha több ezer fős táborokat szerveznek maguknak, sokszor a helyszínkereséssel is gondban vannak, mert az erdészetek nem engedik oda őket, itt akár haszna is lehetett volna az erdészetnek belőle, mégse próbálkoztak ezzel se.

Nagy László (2011-03-28 09:45:10)

A Szalajkaházi szakaszt pedig szakértőkkel nézessék át (a szakértő nem feltétlenül mérnök, sőt, inkább olyannal, akinek tényleges gyakorlati tapasztalata van az ilyen dolgokkal), nem szégyen segítséget és tanácsot kérni, pl. a kemenceiektől, persze a kölcsönös segítségnyújtás ott kezdődött volna, hogy nem vágják szét Gyöngyössolymoson a vagonokat és az alkatrészeket.

Sáry Zsolt (2011-03-31 14:21:24)

A hegyikerékpározásnak és a kisvasútnak igenis lenne egymáshoz köze!
A Szalajkaházi szakasznak pont az az értelme, hogy oda a kerékpárt más járművel nem lehet felszállítani, maximum feltekerni lehet, de az maga egy túra.

Az új üzemeltetőnek fel kellene vennie a kapcsolatot kerékpáros szakértőkkel, egyesületekkel, helyi túrázókkal, hogy együtt dolgozzanak ki egy hosszú távú tervet, persze ehez az erdészetnek is partnerséget kellene nyújtania.

Szerintem a Magyar Kerékpárosklubbal kellene felvenni a kapcsolatot:
http://kerekparosklub.hu/

Illetve A Bringaút egyesülettel is ajánlanám a kapcsolatfelvételt: www.bringaut.hu

Ezzel a két szervezettel biztosan eredményes munkát lehetne végezni, akár a többi kisvasút is sokat profitálhatna az együttműködésből.

Rácz Endre (2011-04-07 13:38:25)

"A Lajosháza-Szalajkaház szakasz kb. 500 millió Ft-ból épült"

Nem a Gyöngyös-Lajáshoza vonal felújításával együtt került ennyibe?

Chikán Gábor (2011-04-07 22:43:29)

Nem, azon a pályán csak kisebb megerősítés volt, az összeg döntő részéből a meghosszabbítás valósult meg.

Sáry Zsolt (2011-04-08 07:56:25)

A Szalajkaházi végállomástól, meg lehetne próbálni egy keskeny nyomközű, lóvasútat építeni.
Nem túl hosszú szakaszon, talán van arra valami látnivaló, amihez elvinne a lóvasút és ez elég ritka és egyedi vonzerő lehetne.

Viszlay Zoltán (2011-04-13 23:05:41)

Több, mint egy évtizede - gondolom sokakhoz hasonlóan - minden évben az SZJA-m 1%-ával támogatom a hazai keskeny nyomtávú kisvasutak fennmaradásáért küzdő egyesületeket, és örvendetes, hogy ma ismét működik a nagybörzsönyi vasút, meg(újra)épült a Mátravasút Lajosháza és a Szalajka ház között. Ha névtelenül csak egy kicsit is hozzájárulhattunk ehhez a sikerhez, már megérte. Tavaly én is végigjártam a sérült pályaszakaszt, nem lenne szabad úgy maradnia. Amennyiben kifejezetten a Mátravasút fennmaradására létrejön (esetleg van már ma is) civil szervezet, alapítványi felajánlással segíthetünk. Javaslom az adószámot közzé tenni a fórumon, vagy akár a honlapjuk Mátravasút oldalán.

K. Imre (2011-04-14 16:01:25)

Én nem értem ezt a huza-vonát,ami a Lajosháza Szalajkaház közti szakaszról megy! Ha beleöltek ennyi pénzt, akkor nem szabad hagyni az enyészetnek és hozassa helyre az erdészet. Úgy tudom, hogy a biztosító is fizetett érte nem is keveset! Amúgy meg nem a soproni egyetemmel kellene megnézetni, hanem kifejezetten pályásokkal! Tényleg fizetett a biztosító érte? Mi lett azzal a pénzzel? Ha másra fordítják, az nem hűtlen kezelés szagú? Válaszoljon valaki, aki tudja ezeket! Köszi!

Frodó Lajos (2011-04-28 11:53:00)

Szerintem a kisvasutat regionálisan kéne fejleszteni! Régóta zajlik egy huza-vona a MÁV gyöngyösi mellékvonala miatt! Mi lenne, hogy ha a kisvasutat meghosszabbítanák a városon keresztül Vámosgyörkig vagy Adácsig. Ezzel megoldódna a város és környéke amúgy is rossz tömegközlekedése és lenne egy közvetlen kapcsolat a MÁV fő vonalával. Régi újságokban olvastam, hogy a mátraházi vonalat eredetileg keskeny nyomközű villamossá akarták fejleszteni még a háború előtt, de pont a háború ezt meg akadályozta!

O. Sándor (2011-05-08 12:23:59)

Sáry Zsolt írására reagálnék pontosítás miatt.
Azt írja:"A hegyikerékpározásnak és a kisvasútnak igenis lenne egymáshoz köze!"
Köze lehetne egymáshoz egymást kiegészítve, de a képviselő gondolata az volt, hogy a kerékpárutat a kisvasút helyett építené és ez elfogadhatatlan!
Ezt nem szabad megengedni!
Lóvasút meg minek, mikor ott a "normális". Fentebb leírtam milyen fejlesztések kellenének.

Sáry Zsolt (2011-05-11 10:26:55)

Én pedig O. Sándor hozzászólására reagálnék. :-)

"Lóvasút meg minek, mikor ott a "normális"."

Ez elég szűklátókörű gondolkozás, vagy elbeszéltünk egymás mellett, én a lóvasútat kiegészítő programnak gondoltam a végállomásra és nem az egész vonalon való működtetését, egyébként el kell menni a vasúttörténeti parkba, meg kell nézni, hogy mennyien érdeklődnek az ottani lóvasút iránt.
Kemenceiek, Királyrétiek és még mások is megpróbálták a programmal egybekötött kisvasútaztatást, szilveszter, vagy egyéb események, színházi tárulatok előadása, stb., én úgy vettem észre, hogy bevállt és ezekre igény is van.

O. Sándor (2011-05-15 19:38:21)

Tisztelt Sáry Zsolt!
Olvassa el a 2011.03.26-i hozzászólásom.
Abból kiderül, hogy ki a szűk látókörű.
Azt jasvaslom, hogy az írásokat próbálja meg értelmezni, a sajátját is. Én hozzászóltam és nem kritizáltam és sértegettem a másik hozzászólót.
Tartsa magát ehhez!

Sáry Zsolt (2011-05-18 09:05:22)

Nem sértésnek szántam, ha így érzi, akkor elnézést!

A "Lóvasút meg minek, mikor ott a "normális", hozzászólásást pedig én kritizálásnak vettem, főleg a "meg minek" volt érdekes.

Ez a fórum nem igazán alkalmas erre a vitára, egy éló fórum (beszélgetés) lenne megfelelő, bár ebben a formában nem biztos, hogy lenne értelme, hiszen a döntéseket nem mi hozzuk, talán ha átveszi a vállalkozó az üzemeltetést, akkor ő majd szervez ilyesmit és fogadja a külsősök ötleteit.

Sáry Zsolt (2011-05-18 09:06:01)

Már nincs moderátor?

Karap Krisztián (2011-05-18 10:00:33)

De van.

Ön is hozzászólhat

Az e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter.

Az Ön neve:
E-mail címe:
Hozzászólás:
Mennyi negyvenkettő meg huszonkilenc?
Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline