kisvasut.hu - Kemencei Erdei Múzeumvasút -

II. Fakéz kupa

2005.10.30 (Chikán Gábor)



Második alkalommal rendeztünk a Kemencei Erdei Múzeumvasút mozdonyvezetői számára ügyességi versenyt október 29-én. Elméleti és gyakorlati feladatok egyaránt próbára tették a hét résztvevő képességeit.

Közlekedés rángatásmentesen: mennyi víz marad a poharakban?

Közlekedés rángatásmentesen: mennyi víz marad a poharakban?
Fotó: Chikán Gábor (2005.10.29.)

Első feladatként elméleti kérdésekre kellett választ adni: minden kérdésnél a leggyorsabban jelzést adó versenyző kapta meg a válaszadás jogát (pl. Ha egy négykocsis vegyesvonat harmadik kocsija teherkocsi, akkor hány személykocsi van benne?). Ám a gyorsaság kockázattal is járt, mert a rossz választ negatív pontszám jutalmazta. Néhány, számválaszos kérdés esetében pedig mindenkinek tippelnie kellett, és a helyes értékhez legközelebb eső tippet jutalmaztuk (pl. hánya foga van a Csepel motor indító fogaskoszorújának?). A legtöbb pontot Tóth András gyűjtötte, de volt, aki negatív pontszámmal indult a következő feladatoknak.

A gyakorlati feladatok során elsőként a rángatás-mentes közlekedés volt a cél: szándékosan lazán kapcsolt szerelvény utolsó kocsiján elhelyezett poharakban - egy adott mozgás végrehajtása után - kinél marad több víz? Természetesen az óvatosságból való túlzott lassúság sem volt megengedett, mert a feladatra korlátozott idő állt csak rendelkezésre. A legjobb eredményt e versenyszámban Laczkó Zsolt érte el.

Utána a mozdonnyal kb. 15 m út megtétele után egy kijelölt 10 cm-es sávban kellett pontosan megállni - a lehető legrövidebb idő alatt. Így aki túlságosan nekifutott, könnyen túlmehetett a célon, az ekkor szükséges irányváltás és vissza-mozdulás jelentős időveszteségével. A leggyorsabban Bakcsi Máté oldotta meg a feladatot.

Újabb haladással és megállással kapcsolatos feladat következett. Egy hosszabb, meredek szakaszon, nehéz szerelvénnyel kellett végighaladni, egy közbenső megállással. A megállások helye ezúttal kb. 1 m-es sáv volt, ám most a túlhaladás nem volt megengedett. A gondot itt részben a nehéz szerelvény megindítása okozta (homok használata tilos!), részben pedig a megállás, mert csak a mozdony fékezte a szerelvényt. Egy versenyző szerezte 0 pontját a kijelölt megállási hely túllépése miatt, a leggyorsabb pedig Molnár Márk volt.

Rájárás és összeakasztás egyedül: a személykocsitól kb. 1 m-re álló mozdonnyal rá kellett állni a kocsira és azzal összeakasztani. Természetesen finoman, a kocsin elhelyezett vizespohár eközben nem dőlhetett (volna) fel. Gayer Márk volt a legügyesebb.

Következett a BM-50 mozdony beindítása, időre. Ennek különlegeségét az adja, hogy az indításhoz kézzel fel kell pörgetni a mozdony mechanikus indító-berendezését. Ha azonban valaki a gyors megoldás reményében erre kevés időt fordít, akkor könnyen lehet, hogy az indítás sikertelen, és a folyamat kezdődhet elölről - mint egy kivétellel mindenkinek 2-3 próbálkozásra volt szüksége. Balázs Dániel azonban 40 másodperces eredményével kimagaslóan a leggyorsabb volt.

Ezután szintén indítás, de most egy egyhengeres dízelmotorral felszerelt mozdonyt. Ez a feladat kivételesen kétszemélyes volt - a résztvevők összesorsolása alapján; a motor felpörgetése a mozdony másik mozdonnyal való húzásával történt ugyanis. Az elbírálás alapja pedig a beindításig megtett út volt. Legügyesebb a Tóth András-Gayer Márk páros volt, nekik mindössze 140 cm-t kellett ehhez mozdulniuk.

Zárásként görmenetben közlekedés egy kocsival, a cél pedig egy vízszintes pálca előtti megállás, de ahhoz minél közelebb (ha a kocsi megállt, újra már nem indulhat el). A pálcát leverni azonban nem szabad. Molnár Márk és Tóth András egyformán, 2 cm-re meg tudták közelíteni a célt.

A verseny végeredményeként a legügyesebb 3 mozdonyvezető:

  • Tóth András

  • Bakcsi Máté

  • Molnár Márk (előző évi verseny győztese)

Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline