Kemencei Erdei Múzeumvasút
Kemence
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Programok
Vasúttörténet
Műszaki adatok
Járművek
Üzemeltető
Szállások
Látnivalók
Támogatók
Elérhetőség
Cikkarchívum
Képtár
Linktár
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

II. Fakéz kupa

2005.10.30 (Chikán Gábor)



Második alkalommal rendeztünk a Kemencei Erdei Múzeumvasút mozdonyvezetői számára ügyességi versenyt október 29-én. Elméleti és gyakorlati feladatok egyaránt próbára tették a hét résztvevő képességeit.

Közlekedés rángatásmentesen: mennyi víz marad a poharakban?

Közlekedés rángatásmentesen: mennyi víz marad a poharakban?
Fotó: Chikán Gábor (2005.10.29.)

Első feladatként elméleti kérdésekre kellett választ adni: minden kérdésnél a leggyorsabban jelzést adó versenyző kapta meg a válaszadás jogát (pl. Ha egy négykocsis vegyesvonat harmadik kocsija teherkocsi, akkor hány személykocsi van benne?). Ám a gyorsaság kockázattal is járt, mert a rossz választ negatív pontszám jutalmazta. Néhány, számválaszos kérdés esetében pedig mindenkinek tippelnie kellett, és a helyes értékhez legközelebb eső tippet jutalmaztuk (pl. hánya foga van a Csepel motor indító fogaskoszorújának?). A legtöbb pontot Tóth András gyűjtötte, de volt, aki negatív pontszámmal indult a következő feladatoknak.

A gyakorlati feladatok során elsőként a rángatás-mentes közlekedés volt a cél: szándékosan lazán kapcsolt szerelvény utolsó kocsiján elhelyezett poharakban - egy adott mozgás végrehajtása után - kinél marad több víz? Természetesen az óvatosságból való túlzott lassúság sem volt megengedett, mert a feladatra korlátozott idő állt csak rendelkezésre. A legjobb eredményt e versenyszámban Laczkó Zsolt érte el.

Utána a mozdonnyal kb. 15 m út megtétele után egy kijelölt 10 cm-es sávban kellett pontosan megállni - a lehető legrövidebb idő alatt. Így aki túlságosan nekifutott, könnyen túlmehetett a célon, az ekkor szükséges irányváltás és vissza-mozdulás jelentős időveszteségével. A leggyorsabban Bakcsi Máté oldotta meg a feladatot.

Újabb haladással és megállással kapcsolatos feladat következett. Egy hosszabb, meredek szakaszon, nehéz szerelvénnyel kellett végighaladni, egy közbenső megállással. A megállások helye ezúttal kb. 1 m-es sáv volt, ám most a túlhaladás nem volt megengedett. A gondot itt részben a nehéz szerelvény megindítása okozta (homok használata tilos!), részben pedig a megállás, mert csak a mozdony fékezte a szerelvényt. Egy versenyző szerezte 0 pontját a kijelölt megállási hely túllépése miatt, a leggyorsabb pedig Molnár Márk volt.

Rájárás és összeakasztás egyedül: a személykocsitól kb. 1 m-re álló mozdonnyal rá kellett állni a kocsira és azzal összeakasztani. Természetesen finoman, a kocsin elhelyezett vizespohár eközben nem dőlhetett (volna) fel. Gayer Márk volt a legügyesebb.

Következett a BM-50 mozdony beindítása, időre. Ennek különlegeségét az adja, hogy az indításhoz kézzel fel kell pörgetni a mozdony mechanikus indító-berendezését. Ha azonban valaki a gyors megoldás reményében erre kevés időt fordít, akkor könnyen lehet, hogy az indítás sikertelen, és a folyamat kezdődhet elölről - mint egy kivétellel mindenkinek 2-3 próbálkozásra volt szüksége. Balázs Dániel azonban 40 másodperces eredményével kimagaslóan a leggyorsabb volt.

Ezután szintén indítás, de most egy egyhengeres dízelmotorral felszerelt mozdonyt. Ez a feladat kivételesen kétszemélyes volt - a résztvevők összesorsolása alapján; a motor felpörgetése a mozdony másik mozdonnyal való húzásával történt ugyanis. Az elbírálás alapja pedig a beindításig megtett út volt. Legügyesebb a Tóth András-Gayer Márk páros volt, nekik mindössze 140 cm-t kellett ehhez mozdulniuk.

Zárásként görmenetben közlekedés egy kocsival, a cél pedig egy vízszintes pálca előtti megállás, de ahhoz minél közelebb (ha a kocsi megállt, újra már nem indulhat el). A pálcát leverni azonban nem szabad. Molnár Márk és Tóth András egyformán, 2 cm-re meg tudták közelíteni a célt.

A verseny végeredményeként a legügyesebb 3 mozdonyvezető:

  • Tóth András

  • Bakcsi Máté

  • Molnár Márk (előző évi verseny győztese)

Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline