Szakmai oldalak oldal logo
Járművek - lista
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Szakmai oldal
Járművek
Járműlista
Vasútkereső
Jogszabályok
Utasítások
Segédletek
Vasúti anyagok
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtatható változat
A kiválasztott jármű (2244,2997) alapadatai

KBK kódszám:

Állapot:

Megjegyzés:

Gyártó:

Jelleg:

Típus:

Nyomtáv:

Gyári szám/év:

/

A jármű ismert életútja

Dátum

Esemény

Hely

Pályaszám

Megjegyzés



AEGV Jk 501-525 nyitott tehervagonok

Ezeket a kéttengelyes kis teherkocsik 1924-ben készültek a Kistarcsai Vasútfelszerelések Gyárában, a 3 000 mm tengelytávolságú vagonok önsúlya 2.5 tonna, raksúlya 5 tonna. 1945-ben az alábbiak voltak Békéscsabán megtalálhatóak: J 501-502, 505, 508-514, 516-521, 523 azaz 17 darab. A MÁV a Jk 3551-3575 pályaszám tartomány jelölte ki a kocsicsalád számára.

Forrás: Felek Ferenc



A kocsisorozat tagjai nem pontosan egyformák.


F05-

201

202

203

204

205

206

207

208

Saját tömeg.

kg

4000

3700

3700

3700

3700

4600

3700

4000

Tengelytáv

mm

3700

2700

2700

2700

2700

2600

2700

3400

Forgócsaptáv

mm

4300

3600

3600

3600

3600

3600

3600

4460

Hossz

mm

8600

7930

7930

7930

7930

7930

7930

8860

Szélesség

mm

2350

2250

2250

2250

2250

2250

2250

2400



AEGV J 201-218 nyitott tehervagonok

A kocsikat 1900-ban gyártotta a Roesseman & Kühnemann cég, forgóvázaik csaptávolsága 3 250 mm, a kerekek tengelytávolsága 930 mm. A kocsik önsúlya 2.7, raksúlya 5 tonna. Valamennyi fékes kivitelű. 1906-ban a Békéscsaba-Vésztő vonalra az AEGV J 211-217 psz. kocsik voltak beosztva. A MÁV 1945-ben az alábbi kocsikat rovancsolja: J 201-202, Jn 203 (7.5 t raksúly), J 204-205, J 208, J 211, J 213-214 és J 216-217, azaz tizenegy darab kocsi. Az AEGV J 216-hoz megjegyezve: gyártva 1911-ben. A MÁV a Jak 3001-3012 és 3020-3021 pályaszám csoportot jelöli ki a sorozatnak, ez 14 db vagont jelent1. Az AEGV J 204>MÁV Jak 3002 pályaszámú kocsi Nyíregyházára költözik.

AEGV J 219-222 nyitott tehervagonok

A kocsikat 1904-ben gyártotta az aradi Weitzer János Gép-, Waggongyár és Vasöntőde Rt. Forgóvázaik csaptávolsága 3 250 mm, a kerekek tengelytávolsága 930 mm. A kocsik önsúlya 2.7, raksúlya 5 tonna. Valamennyi fékes kivitelű. A MÁV 1945-ben az alábbiakat rovancsolja: J 220 és J 222, utóbbinál ismét megjegyezve, hogy gyártva 1911-ben… A MÁV a Jak 3013-3015 pályaszám csoportot jelöli ki számukra. Szerencsére itt tudjuk, hogy az AEGV J 219>MÁV Jak 3013 később Nyíregyházára költözött.

AEGV J 223-224 nyitott tehervagonok

A kocsikat 1911-ben gyártotta az aradi Weitzer János Gép-, Waggongyár és Vasöntőde Rt. Forgóvázaik csaptávolsága 3 250 mm, a kerekek tengelytávolsága 930 mm. A kocsik önsúlya 2.7, raksúlya 5 tonna. Mindkettő fékes kivitelű. A MÁV 1945-ben csak a J 223-ast találja Békéscsabán. A MÁV a Jak 3016-3017 pályaszám csoportot jelöli ki számukra.

Forrás: Felek Ferenc



AEGV Jhn 600-606 nyitott teherkocsik

A kocsikat 1939-ben vásárolta a kisvasút az Erdélyi Erdőipari Rt.-től. Az első vagon háromtengelyes volt, a többi kocsi forgóváz csaptávolsága 5 920 mm, kerekeik tengelytávolsága 700 mm, a raksúly egységesen 10 tonna, a forgóvázas kocsik önsúlya 4.3 tonna. 1945-ben a MÁV az alábbi kocsikat rovancsolja Békéscsabán: J 600-603 és 605. A vagonok sorsa a MÁV-nál:

  • AEGV Jhn 600 > MÁV Jakk 3301 – 1966-ban Szegvári GV* – önsúly 5 600 kg – rev. Bc. 1969.III.31. – S. 1971.III.19.
  • AEGV Jhn 601 > MÁV Jakk 3340 > MÁV Dak 610 > MÁV Gahk 1021 –
  • AEGV Jhn 602 > MÁV Jakk 3341 > MÁV Dak 611 > MÁV Gahk 1022 –
  • AEGV Jhn 603 > MÁV Jakk 3302 – - AEGV Jnh 604 > MÁV Jakk 3303 – 1966-ban Szegvári GV
  • AEGV Jhn 605 > MÁV Jakk 3304 – 1968-ban Sarkadi GV – önsúly 5 450 kg – rev. Bc. 1969.III.28. – S. 1971.III.19.
  • AEGV Jhn 606 > MÁV Jakk 3305 – 1968-ban Sarkadi GV – önsúly 5 900 kg – rev. Bc. 1969.VIII.18. – S. 1971.III.19.
*= 1969.IV.8.-án Szegvárról Sarkadra átállomásítva
Forrás: Felek Ferenc


K nyitott tehervagonok

1894-ben a Brennbergbányai Iparvasúttól beszerzett K sorozatjelű (ez a MÁV-nál is használatos, a Német „kohle=szén), használt, 1878-ban épült tehervagonok kéttengelyes kivitelűek voltak. A megvásárolt bányakocsik közül 40 db volt vasvázas, fa szekrényes, 4.1 m3 raktérfogatú, 3.3 t raksúlyú. A kocsiszekrény az alvázra négy keresztgerendán támaszkodott fel, mérete: 3 000 mm hossz, 1 830 mm szélesség, 930 mm magasság. Oldalanként 1-1 db 1 000 mm-es kétszárnyú ajtóval. A kerekek átmérője 554 m A vagonokból 1908-ban és 1910-ben is eladásra kerültek, 1919-ben pedig már selejtezésre. 1945-ben a MÁV átvételkor az AEGV K 113-as pályaszámú, mint afféle múzeumi darab, még üzemben volt! Minden bizonnyal a csabai fűtőháznál lehetett salak gyűjtő-tároló vagon.

Forrás: Felek Ferenc



AEGV 1-6 zsámolyozó alkocsik

1906-ban a Ganz és tsa. gyártotta a 12 tonnás nagyvasúti teherkocsik szállítására alkalmas forgóváz párokat. A ’30-as évektől munka nélkül maradnak, majd a MÁV 3-3 darabot Békéscsabán és Cegléden a 24 méteres „i” sínszálak szállítására használ. Előbbieket 1972-ben, utóbbiakat 1973-ban selejtezik.



AEGV 1-17 pőre kocsik

Az 7.5 tonna raksúlyú négy tengelyes teherkocsikról mindössze annyit tudunk, hogy forgóvázaik csaptávolsága 4 950 mm, a kerekek tengelytávolsága a forgóvázban 750 mm. A MÁV a Jahk 3320-3339 pályaszámot tartományt adja a sorozatnak, ami ugyebár kettővel több vagont jelent… Néhány kocsi további sorsa ismert:

  • MÁV Ja 3324 – 1968-ban Mezőhegyesi GV – önsúly 4 130 kg – rev. Bc. 1968.VI.29. – S. 1971.III.19.
  • MÁV Ja 3326 - 1968-ban Mezőhegyesi GV – önsúly 4 420 kg – rev. Bc. 1969.II.10. – S. 1971.III.19.
  • MÁV Ja 3327 – 1968-ban Mezőhegyesi GV – önsúly 4 720 kg – rev. Bc. 1966.IX.12. – S. 1973.X.
  • MÁV Ja 3336 – 1968-ban Mezőhegyesi GV – önsúlya 4 320 kg – rev. Bc. 1969.III.28. – S. 1971.III.19.


AEGV 1-13 nyitott tehervagonok

Az 5 tonna raksúlyú négy tengelyes teherkocsikról mindössze annyit tudunk, hogy forgóvázaik csaptávolsága 3 550 mm, a kerekek tengelytávolsága a forgóvázban 860 mm. A MÁV a Jahk 3401-3410 és 3451-3454 pályaszámot tartományt adja a sorozatnak, ami ugyebár egyel több vagont jelent…



AEGV G 71-80 fedett tehervagonok

A nagy valószínűséggel K kocsikból átépített tehervagonokról csak annyit tudni, hogy tengelytávolsága 1 650 mm volt, önsúlya 2.4, raksúlya 2.5 tonna volt. A MÁV a Gtk 1251-1260 pályaszám tartományt adja a sorozatnak. 1945-ben csak az AEGV G 71, 74 és 76 pályaszámú kocsikat rovancsolják Békéscsabán, és ekkor 3.5 tonnás raksúllyal.



AEGV Gfn 151-156 fedett teherkocsik

1902-ben gyártotta őket az aradi Weitzer János Gép-, Waggongyár és Vasöntőde Rt. A négytengelyes kocsik forgóváz csaptávolsága 3 250 mm, a kerekek tengelytávolsága 930 mm. Önsúly 3.5 tonna, raksúly 5 tonna. A MÁV 1945-ben a Gfn 152 és 155 pályaszámú kocsikat rovancsolja és a Gak 1055-1059, illetve Gak 1071 pályaszám tartományt adja nekik. Néhány kocsi sorsa ismert:

  • MÁV Ga 1055 – 1968-ban Mezőhegyesi GV – önsúly 3 900 kg – rev. Bc. 1966.III.31. - S. 1970.III.25.
  • MÁV Ga 1056 – 1968-ban Mezőhegyesi GV – önsúly 4 100 kg – rev. Bc. 1969. - S. 1974.III.19. alváz elgyengülve
  • MÁV Ga 1057 – 1968-ban Mezőhegyesi GV – önsúly 4 030 kg – rev. Bc. 1967. – S. 1974.III.19.
  • MÁV Ga 1058 – 1968-ban Mezőhegyesi GV – önsúly 4 140 kg – rev. Bc. 1966.XI.23. – S. 1971.III.19.
  • MÁV Ga 1059 – 1968-ban Kisújszállási GV? – önsúly 4 050 kg – rev. Bc. 1969. – S. 1974.III.19. Mezőhegyes
  • MÁV Ga 1071 – 1973-ban Cegléden
Forrás: Felek Ferenc


AEGV Gfn 157-164 fedett teherkocsik

1893-ban gyártotta őket az aradi Weitzer János Gép-, Waggongyár és Vasöntőde Rt. a Borossebes-Menyháza kisvasút számára, a megnövekedett gabona forgalom miatt lettek 1908-ban Békéscsabára átirányítva. Sajnos BMV pályaszámaik nem ismertek. A négytengelyes kocsik forgóváz csaptávolsága 3 000 mm, a kerekek tengelytávolsága 930 mm. Önsúly 4.2 tonna, raksúly 5 tonna. A MÁV 1945-ben a Gfn 157-159 és 162, 164 pályaszámú kocsikat rovancsolja és a Gak 1001-1007, illetve Gak 1011 pályaszám tartományt adja nekik. Néhány kocsi sorsa ismert:

  • MÁV Ga 1001 – 1973-ban Cegléden
  • MÁV Ga 1002 – 1971-ben Kapuvári GV, később Balatonfenyvesi GV
  • MÁV Ga 1003 – 1968-ban Szeghalmi GV – önsúly 4 200 kg – rev. Bc. 1970.II.26. – S. 1971.X.
  • MÁV Ga 1005 – 1968-ban Mezőhegyesi GV – önsúly 4 100 kg – rev. Bc. 1967. – S. 1974.III.19.
  • MÁV Ga 1006 – 1968-ban Mezőhegyesi GV – önsúly 4 400 kg. – rev. Bc. 1969. – S. 1974.III.19. padlózat elkorhadva
  • MÁV Ga 1007 – 1968-ban Szeghalmi GV – önsúly 4 180 kg – rev. Bc. 1966.IV.10. – S. 1971.X.
Forrás: Felek Ferenc


AEGV J 101-110 nyitott tehervagonok

1897-ben gyártotta őket az Orenstein & Koppel cég. A négytengelyes kocsik forgóváz csaptávolsága 3 200 mm, a kerekek tengelytávolsága 920 mm. A két első kocsi fékes, a többi fékezetlen kivitelű. A kocsik önsúlya 1897.XII.16.-án:

  • J 101 – 2 404 kg
  • J 102 – 2 400 kg
  • J 103 – 2 238 kg
  • J 104 – 2 245 kg
  • J 105 – 2 256 kg
  • J 106 – 2 250 kg
  • J 107 – 2 236 kg
  • J 108 – 2 235 kg
  • J 109 – 2 242 kg
  • J 110 – 2 218 kg

A MÁV 1945-ben már egyet sem talál közülük.



AEGV Jr 801-804 nyitott teherkocsik

 A kocsikat 1901-ben gyártotta az aradi Weitzer János Gép-, Waggongyár és Vasöntőde Rt. Forgóvázaik csaptávolsága 3 250 mm, a kerekek tengelytávolsága 930 mm. A kocsik önsúlya 4.2, raksúlya 5 tonna. Valamennyi fékes kivitelű. A MÁV 1945-ben a Jr 801-802 és 804 pályaszámú kocsikat találja Békéscsabán. A kocsik további sorsa a MÁV-nál:

  • AEGV Jr 801 > MÁV Jak 3190 –
  • AEGV Jr 802 > MÁV Jak 3191 – 1968-ban Sarkadi GV – önsúly 3 270 kg – rev. Bc. 1969.VIII.14. – S. 1971.III.19.
  • AEGV Jr 803 > MÁV Jak 3192 –
  • AEGV Jr 804 > MÁV Jak 3193 –
Forrás: Felek Ferenc


AEGV Ktr 1001-1008 sertéstrágya szállító csapófedeles nyitott teherkocsik

A felsorolásból a speciálisan Békéscsaba Békés és Vésztő főutcáihoz készült teherkocsi sorozat, a Weitzer gyár által 1913-ban szállított speciális teherkocsik. Gondolom nem szorul magyarázatra, hogy az igencsak szagos, deszkák között szivárgó rakomány nyitott kocsikba való szállítása jogos felháborodást váltott volna ki a lakosság körében! A teljesen vas és acél szerkezetű, acélbádog oldalú és zárható csapófedelekkel ellátott kocsik 2.6 tonna önsúlyal, 5 tonna raksúlyal bírtak, forgóvázaik csaptávolsága 3 250 mm, azok tengelytávolsága 930 mm volt. A MÁV 1945-ben a Ktr 1001, 1003, 1005-1008 pályaszámú kocsikat rovancsolta Békéscsabán. A vagonok további sorsa:

  • AEGV Ktr 1001 > MÁV Jak 3174 – 1968-ban Sarkadi GV – önsúly 3 160 kg – rev. Bc. 1969.VI.30. – S. 1971.III.19.
  • AEGV Ktr 1002 > MÁV Jak 3175 –
  • AEGV Ktr 1003 > MÁV Jak 3176 –
  • AEGV Ktr 1004 > MÁV Jak 3177 – Balatonfenyvesi GV – S. 1982.VIII.
  • AEGV Ktr 1005 > MÁV Jak 3178 – 1968-ban Mezőhegyesi GV – önsúly 3 250 kg – rev. Bc. 1967. – S. 1976.III.3.
  • AEGV Ktr 1006 > MÁV Jak 3179 –
  • AEGV Ktr 1007 > MÁV Jak 3180 –
  • AEGV Ktr 1008 > MÁV Jak 3181 –
A MÁV az átvett kocsisorozatról a csapófedeleket eltávolította.
Forrás: Felek Ferenc


Jelzések: kézi kürt és karbidlámpa

Fa felépítmény

Próbaút: börzsönyirtás – szobi vonalon, 18 km/ó sebességgel


A jármű vándorlása

[új keresési feltétel megadása]

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások.

Ön is hozzászólhat

Az e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter.

Az Ön neve:
E-mail címe:
Hozzászólás:
Mennyi negyvennyolc meg harmincnyolc?
Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV