Szakmai oldalak oldal logo
Járművek
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Szakmai oldal
Járművek
Járműlista
Vasútkereső
Jogszabályok
Utasítások
Segédletek
Vasúti anyagok
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtatható változat

Keskenynyomközű járművek Magyarországon

Jelen összeállításunkban a sokszínű magyar kisvasutak hasonlóan változatos járműveit kívánjuk bemutatni. Igyekszünk minden járműről egy részletes ismertetést adni, egy fényképpel ellátott adatlapot, és egy jellegrajzot. Ez utóbbi kettőből többet is, ha a típus változatossága ezt megkívánja.

(...)

Adatgyűjtés a kisvasúti járművekről és a KBK kódszámok

Már hosszú évek óta foglalkozunk adatgyűjtéssel a hazai kisvasúti járművekről, ami a legtömörebb formában is 80 sűrűn teleírt A4-es oldal lehetne. Ebben a hazai kisvasutak jelenlegi járművei közel hiánytalanul, a régebbi, már nem létezőek viszont jelentős hiányokkal fel vannak sorolva. Már így is több, mint 8000 mozdony, személykocsi, teherkocsi adataival van dolgunk, rendszerezésük külön feladat.

A járművek listája azonban már honlapunkon is elérhető kereshető adatbázis formájában: http://kisvasut.hu/jarmulista/

(...)

Kisvasúti pályaszámrendszerek

Gazdasági Vasutak
Magyar Államvasutak
Erdei Vasutak
Ipari vasutak

pályaszámrendszerei

(...)

A motoros vontató, vagy vagonkuli

A motoros vontató, vagy vagonkuli

KBK kód: 2111,0

A "motoros vontató" vagy "vagonkuli" elnevezéssel is ismert pici mozdony elsősorban kis ipari üzemek, téglagyárak belső anyagmozgatási céljaira készült.

Eredeti kivitel:

Átalakított kivitel:

(...)

A DH 100 D.0 mozdony

A DH 100 D.0 mozdony

KBK-kód: 2222,0

Ebből a típusból egyetlen példány került Magyarországra, a Várpalotai Szénbányák kisvasútjára vásárolták 1989-ben, a megszüntetés előtt egy évvel.

(...)

A BM-50 mozdonyok

A BM-50 mozdonyok

KBK-kód: 2225,0

A BM-50 típusú magyar gyártású dízelmozdonyok a bányamozdonyok szerkesztési elve alapján épültek, sújtólégveszélyes bányákban való közlekedésre is alkalmasan. Mechanikus hajtásrendszerű, légfékes mozdonytípus.

(...)

Az MD-2 és MD-40 mozdonyok

Az MD-2 és MD-40 mozdonyok

KBK-kód: 2244,2 és 2244,4

Változatos célokra gyártott kisteljesítményű mozdony: külszíni bányák, ipari üzemek, gazdasági és erdei vasutak egyaránt nagy számban használták. Jelenleg legnagyobb példányszámban a Kemencei Erdei Múzeumvasút tartja őket üzemben.

A mozdonyok a kisvasúti járművek adatbázisában:

Adatlap a mozdonyokról:

(...)

A C-50-es mozdonyok

A C-50-es mozdonyok

KBK-kód: 2255

Az 1950-es évek elején a hazai keskenynyomközű vasutak ugrásszerű fejlődésnek indultak. A háborúban elpusztított vonalakat eddigre többé-kevésbé helyreállították és nagy számban épültek új vonalak is. Az így jelentkező vonóerőproblémát, valamint a kisvasutak dízelesítésének jelentős részét oldották meg ezzel a típussal.

Belső csapágyas változat (GV 3700 sorozat):

Külső csapágyas változat (GV 5700 sorozat):

Rövid változat (GV 4500 sorozat):

(...)

A B-26-os mozdonyok

A B-26-os mozdonyok

KBK-kód: 2256

A mozdony a kis teljesítményű, de gyártásakor a korszerűbb kivitelű mozdonyok jó példája. A hazai kisvasutak első nagy sorozatban gyártott dízelmozdonya.

(...)

A C50Z (Z90) mozdony

A C50Z (Z90) mozdony

KBK-kód: 2259

A C-50-es mozdonyok átalakítási kísérleteiben úttörő szerepet vállaló Gemenci ÁEV kezdeményezése volt a CDH mozdonyok után ennek a típusnak a megjelenése is. A C-50 -esből korábban már átalakított CDH 24-404 psz. (hidrosztatikus) mozdonyt a jászkiséri FKG Kft. építette át 1996-97-ben, majd 1997 tavaszán állt forgalomba.

(...)

Az L-60-as mozdonyok

Az L-60-as mozdonyok

KBK-kód: 2261,3

A kisvasutak dízelesítésének kezdetén, az első C-50 -esekkel párhuzamosan érkeztek. A mozdonyokat a GV-k számára 1953-ban gyártotta az akkori kelet-német LOWA gyár, összesen 5 darabot, 760 mm nyomtávolsággal.

(...)

C-50 főkeretre épített hidrosztatikus mozdony

C-50 főkeretre épített hidrosztatikus mozdony

KBK-kód: 2265

A Gemenci ÁEV számára 2009-ben C50 mozdony főkeretének felhasználásával épült új mozdonytípus.

(...)

A DH 30 M mozdonyok (Mk33)

A DH 30 M mozdonyok (Mk33)

KBK-kód: 2393

A diósgyőri vasgyár belső hálózatán a gőzösök és korábbi kisebb teljesítményű dízelmozdonyok leváltására szerezték be ezt a típust.

(...)

Az M 397 mozdonyok

Az M 397 mozdonyok

KBK-kód: 2397

Az NyVKV és a BkGV részére 1936 és 39-ben a Roessemann és Kühnemann - Epp és Fekete Egyesült Gépgyárak Rt. két darab háromtengelyű dízelmozdonyt szállított, amelyek a két vasút közös mozdonyállományában kezdték meg üzemüket.

A 18 psz. mozdony:

A 19 psz. mozdony:

(...)

Az L45H mozdonyok (Mk45)

Az L45H mozdonyok (Mk45)

KBK-kód: 2485

A hazai kisvasutak legnagyobb teljesítményű, román gyártású dízelmozdonya, melyből 10 db a MÁV állományában közlekedett, 2 db pedig a Borsodnádasdi Lemezgyár 1000 mm nyomtávú iparvasútján.

A 760 mm nyomtávú változatok:

Az 1000 mm nyomtávú változatok:

(...)

RÁBA M042 mozdony átalakítása dízel-villamos hajtásrendszerre

RÁBA M042 mozdony átalakítása dízel-villamos hajtásrendszerre

KBK kód: 2488,3

Az elterjedt RÁBA M041 (Mk48) keskenynyomközű dízelmozdonyt Szlovákiában korszerűsítették, a gépészeti berendezések teljes cseréjével és a hajtásrendszer átalakításával. A legnagyobb változás, hogy a korábbi hidraulikus hajtás helyett villamos erőátvitelre tértek át.

 

(...)

Az EL-9 akkumulátoros mozdonyok

Az EL-9 akkumulátoros mozdonyok

Az EL-9-es sorozatú akkumulátoros bányamozdonyok az egykori NDK-ban készültek, a Berlin melletti Hans Beimler mozdonygyárban, az 1960-as és 70-es évek fordulóján.

(...)

Jah teherkocsialvázra Királyréten épített zárt személykocsik

Jah teherkocsialvázra Királyréten épített zárt személykocsik

KBK kód: B476

E kocsikat saját tervezés alapján a Királyréti Erdei Vasút műhelyeként a Börzsöny 2020 kft. építette Jah teherkocsi alvázának felhasználásával.

(...)

Jah sorozatú teherkocsik

Jah sorozatú teherkocsik

KBK kód: J435

A nagyforgalmú MÁV kisvasutak számára fejlesztették ki e teherkocsikat, és többszáz példányban gyártották őket. 30 éven át az egyik alapvető kocsitípus volt a kisvasúti árutovábbításban.


(...)

Bányacsillék

Bányacsillék

KBK-kód: U2

(...)

Uba sorozatú teherkocsik

Uba sorozatú teherkocsik

KBK kód: U465

Ömlesztett anyag szállításra alkalmas, egy oldalra billenthető kocsi. Legnagyobb számban a Szobi GV használta kőszállításra, de megtalálható volt alföldi kisvasutakon is mezőgazdasági termények továbbítására is. Mára csak kis számban maradtak meg, kis átalakítással pályafenntartási célra, ágyazatterítésre használatosak.

Fék nélküli változat:

Fékes változat:

(...)

A Gazdasági Vasutak R sorozatjelű teherkocsijairól

A Gazdasági Vasutak R sorozatjelű teherkocsijairól

A hazai korlátozott közforgalmú gazdasági vasutak születésének éveiben, 1947-1949 között az átvett kisvasúti vonalak teherszállításának legfőbb eszköze a lóré volt. Ezek a kis, kéttengelyes, fa, vagy vasvázas nyitott teherkocsik javarészt még a Monarchiában készültek, jelentős részük még nem is gépi erejű, hanem lóüzemű vontatásra méretezve. A kb. 8 500 darab átvett teherkocsiból 1957-ig kb. 4 500 db lóré lett felújítva, vagy átépítve.


(...)

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV