kisvasut.hu
Vasúttörténet - Közép-Dunántúl
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagybörzsöny ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român RSS csatorna Nyomtatható változat

Devecseri Erdei Vasút

Devecseri Erdei Vasút

Az 1925-30-as években épült DEVECSER - SÁROSFŐ között, Esterházy Tamás gróf birtokán. Nyomtávja: 760 mm; sínrendszere: 9,3 kg/fm; maximális emelkedése 18,5 ezrelék; minimális ívsugara 30 méter volt.

(...)

Dudar, a szénbánya vasútja

Az első világháború után az országnak nagy szüksége volt a szénre, a vállalkozók minden lehetőséget megragadtak a kínálkozó telepek feltárására. A Salgótarjáni Kőszénbánya Részvénytársaság figyelmét Vitális István geológus terelte Dudarra, 1922-ben a Gajától nyugatra Csetény, Bakonynána, Olaszfalu, Dudar, Nagyesztergár, Zirc, valamint Csesznek és Bakonyoszlop körzetének megkutatását ajánlotta. Az 1927. évi fúrások eredményei azt mutatták, hogy a térségben érdemleges szénvagyont csak az úgynevezett eocén kőzetekben lehet találni. 1928-ban Csetény területén folytak tovább a kutatások. Ezek eredménytelensége ismét Dudarra terelte Vitális professzor figyelmét.

(...)

Dudar-Zirc szénvasút építése

A Salgótarjáni Kőszénbánya Rt. (SKB) Dudar település mellett 1944 tavaszán a korábban felhagyott szénbányáinak újranyitására készül. A háborús helyzet miatt az újranyitást későbbre halasztja.
A kormányzat az országos szénutánpótlás biztosítása miatt ragaszkodik dunántúli bánya megnyitásához, és szerződésben is vállalja az SKB felé, hogy vasútvonalat épít a bányához.

(...)

Franciavágási Erdei Vasút

Franciavágási Erdei Vasút

1910-ben indult meg a forgalom FRANCIAVÁGÁS - DIÓSPUSZTA között. Az akkor kiépített vonal mindössze 2 km hosszú volt, a 600 mm nyomközű pályán Dióspuszta mezőgazdasági terményeit szállították a franciavágási MÁV állomáshoz. A vontatást lovak végezték. 

(...)

Hódoséri (Vinyei) Erdei Vasút

A vasútvonalat az Eszterházi uradalom építette 1917-ben, lóvontatásra, 1920-ban gőzüzemre adták be a kérelmet. A 760 mm nyomtávolságú kisvasút a vinyesándori fatelepről 9 km hosszan vezetett a Hódos-ér völgyében a Kék-hegy alatti Imremajorig (ma Ménesjáráspuszta, Kisszépalmától kb. 2 km északra).

(...)

Móri bányavasút

Móri bányavasút

Özvegy Trauttenberg Frigyesné árkipusztai birtokának területén a 30-as években a Zacskó és Társa Móri Kőszénbánya Rt. folytat bányászatot. A szén elszállítására egy 3 km hosszú lóvontatású bányavasút szolgál, mely a móri vasútállomás mellett működő szénosztályozót köti össze Árkipusztával. A 760 mm-es nyomtávolsággal és 7 kg/fm-es sínekkel épült vasút keresztülvezet Móron, majd a települést elhagyva a törvényhatósági út mellett haladva éri el Árkipusztát. A Szent Mór táró és az Árki táró szenét két siklópálya szállítja a kisvasútra.

(...)

Oroszlány szénvasútja

Oroszlány szénvasútja

1953 őszén készen állt, és szénvonatra várt az Oroszlány és I-es/II-es külfejtések között 6250 méter hosszú 760 mm nyomközű pálya. A legnagyobb emelkedés 16 ezrelék volt. A kohósalak ágyazatba fektetett talpfákra 14 kg/fm tömegű sínek kerültek. Ez a felépítmény 5,5 tonna tengelynyomást engedett meg.


(...)

Oroszlány-Szépvízér - a leggyorsabb GV

Oroszlány-Szépvízér - a leggyorsabb GV

Sziklás falú, mély kráter alján a GPS kijelzőjét figyeljük. Még öt méter, igen most: itt állunk az Oroszlányi GV szépvízéri állomása helyén. Egykor negyven méterrel felettünk töltötték meg az Uba kocsikat a külfejtés szenével, hogy aztán a vadonatúj Mk48-as mozdonyok a hazai GV-k történelme során először és utoljára 40 km/órás sebességgel vontassák szerelvényüket az oroszlányi szénosztályozóhoz.


(...)

Oroszlányi bányafatelep kisvasútja

Oroszlányban a GV mellett van egy másik kisvasút is, szintén a szénbányánál. Ennek feladata a bányafatelep belső anyagmozgatásának lebonyolítása.

(...)

Péti Nitrogénművek kisvasútja

Péti Nitrogénművek kisvasútja

A gyár kazánházából a keletkezett salakot szállították ezzel a kisvasúttal a meddőhányóra.

(...)

Rédei Erdei Vasút

1910-ben, más forrás szerint 1913-14-ben építették a 760 mm nyomközű, 16,5 km hosszú vasutat a vasutat gróf Esterházy Pál megrendelésére, lóüzemre, BAKONYBÁNK (MÁV) - RÉDE - LESALJAPUSZTA - CSATKA között. Elágazása volt Rédén, Sínrendszere 7 kg/fm. Feladata a Bakonyszentkirály - Rédei erdőség feltárása volt. Évente általában 500 köbméter fát, és 1000 tonna egyéb anyagot szállítottak rajta.

(...)

Süttői Állami Erdei Vasút

Süttői Állami Erdei Vasút

A Süttő környéki erdők és kőbányák vasúttal való feltárása az 1800-as évek második felében már biztosan megkezdődött. Igazi fénykora azonban a Csernoch prímás által kezdeményezett vasútépítéssel kezdődött el.

(...)

Szabadbattyán-Káloz

A vasutat 1904-ben Batthyány Lajos gróf építtette, 600 mm-es nyomtávolsággal.

(...)

Szári Erdei Vasút

A Szári Uradalom Drach és Kronberger cég a mai szárligeti vasútállomástól Vöröstóig 4,5 km hosszú, lóvontatású kisvasút építését tervezi. A vonal előzetes közigazgatási bejárására 1916. július 5-én kerül sor. A bejárás Szütz Jenő alispán vezetésével zajlik, műszaki és közigazgatási tanácsosként Keller Izsó és Kenessey Gyula vesz részt.

(...)

Ugod, a Mészüzem bányavasútja

A Dunántúli Mész- és Téglagyárak Rt. 1907-ben 50 évre szerződött a községgel, hogy a falu határában lévő Szárhegy oldalából származó mészkő alapanyagból a vasútállomás mellett felépített mészgyárban oltott meszet állít elő. Ehhez a bánya és az üzem közt kisvasutat építettek mintegy 4 km hosszban.

(...)

Várpalotai kisvasút

1910.X.12-én került sor a Várpalotai Ipartelepek Rt. részéről tervezett keskeny vágányú, részben kézi, részben benzinmotor üzemű bánya iparvasút közigazgatási bejárására. E bejáráson kapott engedély alapján épült meg a banyavágány-rész, amelynek már 1911.XI.16-án megtörtént a műtanrendőri bejárása. E vágányrész még nem keresztezte aluljáróban - mint ez később kiépült - a Székesfehérvár - celldömölki vasútvonalat. A jegyzőkönyvek a 415.sz. szelvényben tárgyalnak szintbeni keresztezést normál nyomközű vasúttal. 

(...)

Kereső

Keresett szöveg:



Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV